Kulturministeren til M&H: – Jeg tror vi bare er i starten av noe stort i norsk mote

Designerne puster lettet ut, street style-fotografene reiser videre til neste Fashion Week og Instagram tar seg en rolig pause med hashtaggen #OsloRunway. Men nå som suset og duset har lagt seg; hva sitter vi igjen med og hva vil skje videre med Norges moteuke?

Forrige uke bød Oslo Runway på det største programmet i den norske moteukas historie. Omkring 20 designere viste fram sine nyeste kreasjoner rundt om i Tigerstaden – fra Villa Stenersen på Vinderen og galleriet Rod Bianco på Alexander Kiellands plass, til toppen av Grand Hotell. Programmet hadde noen «gamle travere» slik som Moods of Norway og byTimo , men også en god del nykommere som blant andre MAYOW, iis Woodling og Fam Irvoll.

Ditte Kristensen, initiativtaker og prosjektleder av Oslo Runway, forteller at de er fornøyd med sesongens Oslo Runway, men at det nesten er litt uvirkelig at det hele er over for denne gang. Hun mener de har lært av tidligere runder og kunne levere et enda bedre arrangement enn tidligere.

– Rutinene har blitt bedre, og alle er tryggere i rollene sine og vi nyter det mer enn før siden vi føler og sikrere og mer erfarne, forteller Kristensen.

Fint, men lite WOW

Annabel Rosendahl. Foto: @annabelrosendahl

Dette er den tredje gangen Oslo Runway-arrangementet har hatt hovedbase i Sentralen. De gamle banklokalene i Kvadraturen har tidligere holdt majoriteten av visningene. Denne sesongen hadde dog flere valgt å holde visningene sine andre steder rundt om i byen.

– Jeg likte at showene ble holdt på forskjellige locations, så ikke alle viste på samme sted, altså Sentralen, som sist. Det ga de forskjellige merkene en mulighet til å vise på en arena som stod i stil med kolleksjonene og det fungerte bra, forteller blogger og tidligere innkjøper for Høyer, Annabel Rosendahl.

– Det er veldig vanskelig og litt av et puslespill med så mange forskjellige locations, med det er jo fantastisk at designerne ønsker å vise mer av byen. Jeg syntes vi klarte å få det meste til å fungere. Den utenlandske pressen elsket det, sier initiativtaker og prosjektleder av Oslo Runway Ditte Kristensen.

Annabel Rosendahl synes arrangementet var vel gjennomført. Hun savnet kanskje flere kolleksjoner med som ga en «wow»-følelse, da mange viste ganske trygge kolleksjoner uten så mye nytt. Som favoritt trekker hun fram Tom Wood.

– Jeg synes at Tom Wood hadde en internasjonalt standard på showet sitt. Det var ikke en revolusjonerende kolleksjon, men location, musikken og plaggene var vel gjennomarbeidet og viste tydelig DNA til merket. Vel gjennomført vil jeg si!

Hun peker også på IBEN, FWSS og Bik Bok Runway Award som positive bidrag.

– IBEN synes jeg også overrasket med en fin kolleksjon, styling og show! Det overrasket meg da jeg ikke hadde ikke så mye forventninger etter å ha sett showet forrige sesong. Jeg likte også den nye FWSS jenta, og synes visningen var kul og gjennomført med mange fine plagg jeg selv skulle hatt i skapet. Uken avsluttet også bra med Bik Bok Runway som var en dose mer kunstnerisk enn hva vi hadde sett tidligere i uken, det var kult!

TOM WOOD SS18

– Jeg tror vi bare er i starten av noe stort i norsk mote, og da er det utrolig viktig å ha sånne steder som dette.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland var tilstede på noen av arrangementene og støttet Oslo Runway.

Linda Hoftstad Helleland

– Norsk mote er veldig bra og det har vært en enorm utvikling de siste årene. Det er veldig høyt nivå, samtidig som man klarer å tilpasse det til det norske publikum. Men det som er viktig nå er at vi skal ta skrittet videre å få det ut i verden, forteller Helleland til Melk & Honning.

Hun mener at for å nå ut i større grad må man klare å bygge kompetanse og jobbe som en helhet. Oslo Runway er starten på noe i riktig retning. Hun mener også designerne er på god vei til å rendyrke det norske og nordiske uttrykket som er veldig etterspurt.

– Jeg tror vi bare er i starten av noe stort i norsk mote, og da er det utrolig viktig å ha sånne steder som dette.

Forrige runde av Oslo Runway satt Melk & Honning spørsmålstegn rundt om vår lille motebransje trenger en egen moteuke, eller om det heller vil være fordelaktig å sette kloke hoder sammen og samle de skandinaviske landene til én felles moteuke.

Kulturministeren mener at bransjen selv må finne ut av dette, og at politikerne ikke skal blande seg inn i et slik avgjørelse. Likevel poengterer hun at Oslo Runway er et godt tiltak for norsk mote – og at det viser at vi er stolte av vår egen design.

– Hvis at vi skal være en nasjon som er stolt av norsk mote og norsk design, og mener at vi har noen ting å tilby, så mener jeg absolutt vi trenger en egen visningsarena. Hvis vi dropper ut så er det jo det samme som å si at vi har så lite å by på, sier Helleland.

Et motesirkus?

Tidligere denne uken skrev MinMote en kommentar om at fokuset på Oslo Runway hadde vært mer på «influencere», street style-fotografer og Instagram enn selve designerne og kolleksjonene. Journalisten mener sirkuset rundt visningene stjeler oppmerksomheten fra det som egentlig er viktig.

Ditte Kristensen forteller at siden alt foregår mer og mer online og på sosiale medier, så er ikke kommentaren feil. Men Kristensen mener derimot at det er positivt siden det hele skaper oppmerksomhet rundt norsk mote.

– Street style og personligheter har vært viktig fra dag 1 og det vil vi fortsette med, sier Kristensen og legger til at hun mener MinMote har misforstått som kaller bransjen et «sirkus».

Rosendahl mener heller ikke at kritikken holder mål.

– Jeg synes at det er synd at de kritiserer kule norske damer og menn som blir fotografert under Oslo Runway, hvor bilder blir spredd på internasjonale motenettsteder verden over. Dette gjør at Norge blir satt på kartet i motesammenheng når flere også er kledd i norsk design!

Hun mener at man burde støtte det som skjer både inne på visningene og utenfor i gatene, at den norske motebransjen har plass til alle og at det ene ikke utelukker det andre.

– En visning uten «sirkuset» rundt, både før, under og etter, er utdatert og oppmerksomheten det får er utelukkende positivt både for merket som viser og bildene som blir spredd, sier bloggeren.

Utenfor visning. Foto: Silje Skarra

Har Oslo Runway en fremtid?

Oslo Runway har siden de startet opp for et par år siden hatt økonomiske utfordringer. Det sitter langt inne både hos offentlige og private aktører å støtte motearrangementet. Denne sesongen var Oslo Runway på nippet til å ikke bli noe av, men fikk offentlig støtte på tampen.

– Siden det nesten var sånn at Oslo Runway ikke kunne fortsette, valgte vi å gå inn. Jeg syns det ville være veldig trist ellers, for norsk mote er en del av vår kreative industri og vi i regjeringen satser på det. Det handler ikke bare om det kunstfaglige og det å utvikle kunstformer gjennom mote og identitet, men det skaper også arbeidsplasser. Så vi er veldig opptatt av at det her er en scene hvor vi får vist fram moteskaperne også internasjonalt. Det er dét man hele tiden må satse på – å få våre moteskapere internasjonalt kjent. Og det får man ikke hvis man ikke har en arena å vise dem fram på, sier kulturministeren til Melk & Honning.

Staten har gått inn med 750 000 kroner til Oslo Runway.

– Vi håper at de får med seg flere aktører fremover som kan være med å finansiere det, for det er en viktig arena, sier Helleland.

Prosjektleder Ditte Kristensen poengterer at dette er et engangstilfelle, og ikke vil skje ved framtidige runder. Hun har dog fortsatt troen på at Oslo Runway vil gå av stabelen igjen i februar 2018.

– Jeg tenker alltid positivt, negative tanker får vi ikke noe ut av, avslutter Kristensen.

Hovedbilde: Backstage Veronica B. Vallenes fotografert av Silje Skarra.

 Les også: Hva synes egentlig den internasjonale motepressen om den norske stilen?