Bli kjent med Urbans egne vårkolleksjoner

Torsdag lanserte kleskjeden første del av vårkampanjene fra merkene As Well As og Flat Top.

Gjennom flere sesonger har motebildet vært preget av en sporty klesstil. Alt fra store motehus til mindre merker og kleskjeder har ønsket at vi skal kle oss behagelig, sporty og kult; og denne trenden er langt fra over.

Denne uken lanserer kleskjeden Urban vårens første kampanje for merkene Flat Top og As Well As. Dette er kjedens egne merker for kvinne og mann. I anledning ukens kampanjeslipp har Melk & Honning tatt en prat med designsjef hos Urban, Carl-Henrik Hallén, som forteller om inspirasjonen som ligger bak de to kolleksjonene.

Kvinne: Jakke, Mann: Jakke

– Både As Well As og Flat Top er denne sesongen inspirert fra army-verden, sier Hallén og legger til:

– Etter flere sesonger med sterk sportsinnflytelse på motebildet, ser vi i dag at flere paralelle trender dukker opp. Både i form av farger, detaljer, mønster og silhuetter, bygges det opp en spennende overgang mellom gatemote og vårt fundament i sports fashion.

Han bruker denne kampanjen som eksempel, og forteller at inspirasjonen er hentet fra army/utility-trenden, både med tanke på farge, mønster og silhuetter, men at de har flyttet denne stilen inn i en mer moderne sammenheng – gjennom blant annet å benytte seg av nye detaljer og stoffer.

Kvinne 1: Bukse og genser, Kvinne 2: jeans, t-skjorte, Mann: bukse, t-skjorte

– I denne kampanjen har vi hos Flat Top for kvinner, også tatt frem et antall produkter med en tydelig referanse til 80-tallet, som bygges opp av en av vårens viktigste farger: Oransje, sier Hallén og legger til:

– Her er silhuettene i hovedsak «oversize» eller «boxy», men vi ser også at passformene begynner å gå tilbake mot en mer «regular fit».

Han forteller at nøkkelplaggene i kolleksjonene hos Flat Top er den M65-inspirerte camo-jakken, som gjerne kan styles opp med en oransje college-genser og jeans i «mom fit».

– På herresiden, og da altså kolleksjoen fra As Well As, er den den oppdaterte bomberjakken i 4-way-stretch, med en lett padding fra italienske Thermore, som gir den en perfekt balanse mellom form og funksjon. Bruk denne jakken med en oransje hoodie, en «bum-bag» og et par cargo-bukser – så er du «good to go».

Mann: Oransje hoodie, Kvinne: Stripet hoodie og denimskjørt (kommer snart)

Alle bilder: Urban

Les også: Hun tar norsk design ut i verden