Kjæresten til Barbie har fått «man bun»

Etter 56 år har Ken endelig fått en real makeover. 

Barbie har blitt sett på som et stort moteikon gjennom årene, men også fått kritikk for sin kropp og perfekte hvite smil. I 2015 fikk Barbie en ny relansering av utseende sitt med nye kroppstyper og etnisiteter. Hun fikk til og med den nye looken på coveret av Time Magazine, men nå er det Ken som har fått en oppgradering!

På en tid der barn flest helst vil leke med en iPad, prøver Mattel å bekjempe det fallende salget av Barbie-linjen.

– Vi omdefinerer hva en Barbie eller Ken dukke ser ut til denne generasjonen, sier Lisa McKnight, som er leder av globale forbrukerprodukter på Barbie-linjen til Washington Post.

Ken har som regel alltid blitt sett på som et tilbehør. Han har tilhørt i skyggen der Barbie alltid har fått oppmerksomheten, men med denne nye lanseringen blir han en enda større del av historien. Nå blir det et mye større utvalg av hvordan Ken skal se ut, hvilken stil han har og hvor han er fra.

Nå kommer Ken i fire forskjellige etnisiteter – asiatisk, afroamerikansk, kaukasisk og latino. Det lanseres 15 nye Ken-dukker med tre kroppstyper – slank, bred og original. Han kommer også i syv forskjellige hudtoner, ni frisyrer – blant annet cornrows og man buns. Ken vil også sporte nye moter som passer inn i vår tid. Det vil være alt fra beach look, boy next door, business casual og atletisk-chic. 

Den nye lanseringen av Ken dukkene signaliserer et viktig fremskritt i mangfoldet mellom dukkene. Det at det nå lanseres dukker i forskjellige hudtoner og kroppstyper viser stor vekst i hvordan vi lever i en verden med forskjellige kulturer og etnisiteter. Å ha et så historisk merke som Barbie til å fremme dette, viser hvor mangfoldig og åpne vi vokser som generasjon.

Les også: La afroen få strutte i fred