Kåret til mote-Norges mektigste to år på rad, nå forlater han den daglige driften i Blender Group

– En tung beslutning.

I år måtte de riktignok ta til takke med en tredjeplass, men de to årene før har Magnus Thorud, Mats Alver og Kyrre Alver ved Blender Agency/BA-Group/Blender Retail tronet på toppen av Melk & Honnings kåring av de mektigste motepersonlighetene i Norge.

Nå forlater med-gründer Magnus Thorud den daglige driften i Blender Group. 

Etter 15 år ved det Oslo-baserte moteagenturet Blender Agency og etterhvert Blender Group flytter Thorup til London der han skal «rette fokuset mot nye kreative utfordringer». Thorup beholder styrevervet og eierinteressene i konsernet, og skiftet vil først skje i 2020.

Sammen med Kyrre Avler grunnla han Blender Agency i 2003. De siste årene har han hatt det overordnede kreative ansvaret for Blender Brands, bestående av Diemme, FWSS, Kolours og Cala Jade, samt hatt en aktiv rolle i agenturvirksomheten. Han fortsetter på samme måte med begge deler ut 2019.

Det skal ikke være noen dramatikk knyttet til beslutningen som er resultatet av en lengre vurderingsprosess. I september 2016 flyttet Thorup til London. Nå vil han satse på egen konsulentvirksomhet her på tvers av hele livsstilsegmentet.

Magnus Thorud. Foto via @blenderagency / Instagram

– Det har selvfølgelig vært en tung beslutning å tre helt ut av driften i Blender Group. Men fra jeg var veldig ung har jeg hatt en drøm om å etablere meg utenfor Norge, og jeg er veldig takknemlig for at mine partnere, Kyrre, Mats og Glenn ga meg anledningen til å etablere meg i London da jeg ba om det for to år siden. Jeg har kjent på tilværelsen i London og føler nå at det er hjemme, samtidig som at det å leve der har vært vanskelig å kombinere med å følge opp en virksomhet i Skandinavia. Alternativet var derfor enten å tilbringe mye mer tid i Norge, eller å ta steget helt ut og forfølge mine drømmer i London – jeg valgte det siste, sier Thorud.

Til Melk & Honning forteller han at han for øyeblikket ikke har noen konkrete planer videre for London, men at hovedfokuset er på å styrke Blender Agency.

– Bransjen står foran endel utfordringer, og dette er noe vi prøver å justere oss inn mot i agenturet. Så akkurat nå jobber jeg tett med våre største varemerker i forhold til hvordan vi skal styrke deres posisjon når det kommer til både produkt, pr og lokale aktiviteter. Dette er noe globale brands dessverre har hatt lite fokus på tidligere, men i dagens marked er de alle åpne for å jobbe tettere med vårt lokale marked og Skandinavias behov. For oss i Blender Agency er dette kjempespennende ettersom vi aldri har fått en slik type støtte fra dise globale power brandsene, forteller han.

– Det blir utvilsomt vemodig å skille lag med Magnus. Vi har jobbet veldig tett i mer enn 16 år og delt både oppturer, nedturer, gleder og sorger. Det gjør også at jeg av hele mitt hjerte unner Magnus å slå rot i London og forfølge andre drømmer. Dette er jo en dialog vi har hatt over lengre tid, så det er verken overraskende eller dramatisk, men det er likevel en slags sorgprosess man skal gjennom når det endelig skjer. Jeg vet at vi fortsatt kommer til å ha tett dialog selv om Magnus skal jobbe bredere både faglig og geografisk, og jeg er veldig glad for at han blir med videre i kulissene, sier Kyrre Alver.

Hovedbilde: @blenderagency via Instagram.

Les også: Her er den norske moteindustriens bakmenn