naomi campbell

Jeremy Scott om kolleksjonen som splitter bransjen: – En gave til fansen min

Kolleksjonen er kanskje ikke for mannen i gata, men det er heller ikke meningen.

Årets designsamarbeid fra den svenske gigantkjeden H&M er Moschino, med amerikanske Jeremy Scott i spissen. Kolleksjonen, som har fått mildt sagt blandede tilbakemeldinger både her hjemme og internasjonalt, består av alt fra skinnjakker til gullbukser, fuskepelser og joggebukser med Moschino-logo og tegneseriefigurer.

Man kan vel trygt si at Moschino og Jeremy Scott er motebransjens svar på humoristisk antimote. Med en særegen estetikk som ikke appellerer til alle.

«Jeg vet ikke hvordan folk bruker det jeg lager. Og skal jeg være helt ærlig så bryr jeg meg ikke. Jeg designer ikke for å bli forstått, selge mye, bli populær eller rik. Jeg gjør dette fordi jeg liker det», har Moschino-grunnlegger og tidligere kreativ leder for motehuset, Franco Moschino, tidligere uttalt.

Fra det italienske motehuset Moschino så dagens lys på begynnelsen av 1980-tallet ble merket motebransjens motsvar til det kommersielle. Franco Moschino brukte humor i designet sitt. Han designet kjoler som så ut som om de var satt sammen av plastposer og plagg med tekst som «For Fashion Victims Only» og «Good taste don’t excist». Han var en motsetning til hva man ellers så på catwalken, og uttalte ved flere anledninger at han ikke så på seg selv som en moteskaper.

Franco Moschino døde i 1994, da bare 44 år gammel. Etter hans død var det en nær medarbeider hos Moschino som overtok stillingen som kreativ leder. I 2011 kom amerikanske Jeremy Scott på banen og overtok sjefsstolen hos Moschino.

Mange ville si at Scott var den perfekte mannen til å overta motehuset. I designet sitt er han kjent for å benytte seg av jeremy scottpopkulturelle, humoristiske og satiriske referanser.

Miley Cyrus og Katy Perry er blant artister som elsker designet til Scott for Moschino, og supermodell Gigi Hadid er en god venn av den eksentriske designeren. Under Milan Fashion Week tidligere i år fikk hun æren av å lukke visningen. Denne Moschino-kolleksjonen fikk stor oppmerksomhet verden over, men kanskje aller mest for anklagene om plagiat av den norske designeren Edda Gimnes.

I år har Moschino og Jeremy Scott inngått et samarbeid med H&M. Kolleksjonen, som er i butikk i november, ble lansert i New York onsdag kveld. Melk & Honning var på plass i den amerikanske storbyen.

– Kolleksjonen er en gave til fansen min. Jeg vil at de skal få det samme som de får fra de andre kolleksjonene mine. Denne kolleksjonen med H&M skal ikke føles «billigere» enn det Moschino ellers er, sa Scott på pressekonferansen i forkant av visningen.

– Jeg bruker mye tegneseriefigurer i kolleksjonene mine, så jeg følte at jeg måtte gjøre det her også. Mikke Mus er den mest kjente tegneseriefiguren vi har, men jeg har ikke brukt ham tidligere; derfor ville jeg inkludere ham denne gangen.

Scott fortalte videre at kolleksjonen han har designet i samarbeid med H&M «naturligvis» også består av flere smykker og mye «bling» –  en viktig del av identiteten til motehuset.

Scott mener selv at den største fordelen han har som designer er at han kan lage akkurat det han selv ønsker å kle seg i, og at han får bruke det før alle andre. Med H&M-samarbeidet er han glad for at han kan nå ut til et bredere publikum, nettopp fordi det som skiller Moschino fra folk flest vanligvis er den relativt stive prisen. 

Kampanjebildene vi tidligere har sett er frontet av supermodell Gigi Hadid, og flere andre modeller og venner av Scott er med. Det har sikret skryt fra diverse internasjonal motepresse for å sette fokus på mangfold.

Det, forteller Scott, var ikke noe han tenkte over på forhånd, men det ble derimot en helt naturlig del av hans arbeid.

– Kampanjebildene fremmer jo mange ulike etnisiteter og personligheter. Selv følger jeg mye med på populærkulturen, så jeg ville fremme den. Men det var helt naturlig at jeg startet med å bruke nettopp disse bildene i kampanjen og jeg tenkte ikke over at de representerer mangfold. Jeg brukte bare vennene mine og de personene som jeg bruker mye tid sammen med, sier han. 

For nettopp dét står sterkt hos Scott, og det er også det han avsluttet med å si i New York; mote skal være mangfold og mote skal være gøy. Det gikk også igjen i selve visningen senere på kvelden. Det var Gigi Hadid som åpnet visningen. Bella og Anwar Hadid gikk også på catwalken sammen med blant andre Winnie Harlow, mens supermodell Naomi Campbell, som tidligere har hintet til at hun er ferdig på catwalken, lukket visningen.

Se flere bilder fra Moschino x H&M-visningen i New York:

Kolleksjonen kommer ut hos utvalgte H&M-butikker og på nett 6.november.

For ordens skyld: Melk & Honning var invitert til New York av H&M. 

Alle bilder: H&M

Les også: Se norske Emma Ellingsen i amerikanske L’Officiel