– Jeg så raskt verdien av å ha muligheten til å møte kunden face-to-face

Julie Blystad har på et drøyt år startet både sitt eget klesmerke og åpnet dørene til sin egen butikk. Vi har tatt en prat med den norske designeren om hvordan man skiller seg ut i et tøft marked.

I mai i fjor startet Julie Blystad sitt eget klesmerke med fokus på essensielle baseplagg i gode kvaliteter. Under merkenavnet Julie Josephine Essentials designer hun blant annet skjorter og gensere med det perfekte snitt – enkelt og greit det hun selv savner i garderoben. Kun et år etter lanseringen har Blystad åpnet sin første flaggskipsbutikk.

Hun fikk smaken på egen butikk i fjor da hun hadde en pop up på Eger rundt juletider.

– Jeg så raskt verdien av å ha muligheten til å møte kunden face-to-face, snakke om brandet med dem, fortelle dem om hvem vi er og hva vi står for. Dette tror jeg er viktig når man er et nytt brand i Norge. I tillegg så jeg hvor viktig det var for kunden å få muligheten til å prøve produktene på, kjenne kvaliteten på plagget og hvordan det satt. Det var da kunden virkelig ble solgt.

I januar åpnet hun nok en pop up. Denne gangen var det Frogner som skulle få en butikk som hyller basisgarderoben.

– Jeg så at dette fungerte like bra, hvis ikke bedre, her på Frogner. Det var på denne tiden jeg virkelig bestemte meg – det var ingen spørsmål, jeg måtte jo åpne egen butikk og et eget showroom.

Foto: Kristine Marie Almerud

Denne høsten ble planene realitet og Julie Josephine åpnet dørene til sin første ordentlig butikk som ikke skjulte seg under pop up-begrepet. På Frogner i Behrens Gate 8 skal Julie Josephine bli værende.

– Vi ønsket butikk og showroom i ett, som ga den boutique feelingen. Butikken skulle ikke være for stor, den skulle være koselig å komme inn i, men samtidig ha den enkle cleane viben som Julie Josephine Essentials er. 

Julie forteller at Frogner var et naturlig område for henne da hun skulle åpne sin første flaggskipbutikk.

– Jeg liker viben som er her, kaféene og menneskene som rusler rundt her. Frogner er et område der man treffer en stor og variert kundegruppe. Man når frem til hun 21-åringen som akkurat har begynt å studere og har sett oss på sosiale medier, til hun kule 60-åringen som verdsetter god kvalitet og fine snitt. Da vi i tillegg ønsket et lite koselig lokale som ga den «boutique viben» var det ingen tvil at det var her på Frogner vi ønsket å være.

Foto: Kristine Marie Almerud

Det lille lokalet rommer hele kolleksjonen til det norske merket. Kolleksjonen er ikke stor – hvert plagg er nøye tenkt gjennom. En av Julie Josephine sine grunnverdier er å ikke produsere bare for å produsere. Hvert eneste plagg skal grubles over og det skal være en del av basegarderoben. Da hun startet Julie Josephine Essentials var det med et mål og et ønske; å tilby kunden pene, deilige baseplagg i den beste kvaliteten.

– Dette er utrolig viktig for meg å ha i bakhodet når jeg designer. Når man er i en designprosess kan man fort la seg friste til å gå langt utenfor komfortsonen sin og gjøre masse annerledes og spennende, men «at the end of the day» så er det da viktig for meg å holde meg i tøylene og huske at vi skal skape et brand som kunden vet hva er. De skal vite hva de får når de handler hos oss og det er enkle, pene baseplagg i den beste kvaliteten. »Det skal være alt, men ingenting», pleier vi å si.

Det er vanskelig å skille seg seg ut i mengden med en kolleksjon kun basert på baseplagg. Blystad jobber hele tiden med å vise kunder hvorfor de skal velge Julie Josephine Essentials over andre merker – og åpne egen butikk er en viktig del av det. 

– Det finnes så mange alternativer i disse dager, og da skal man virkelig jobbe for å skille seg ut. Hvorfor oss og ikke dem? Vi jobber kontinuerlig med å vise hvorfor vi er best på det vi gjør.  Dette kan være utfordrende, og det har derfor vist seg igjen hvor viktig det har vært for oss å ha egen butikk. Da får vi møte kunden, snakket med henne og hun får til å kjenne og prøve.

Julie Josephine Essentials look book

Den norske designeren har egentlig ikke bakgrunn fra motebransjen. Hun har studert økonomi og finans på University of Edinburgh. Blystad mener det å ha stålkontroll når det kommer til økonomi er en av de viktigste erfaringene hun har med seg.

– Hver krone teller når man er en ny oppstartet bedrift, så det å bruke pengene dine på riktig måte og prioritere er definitivt noe jeg har lært masse av ved å starte noe eget.

Selv om det har skjedd mye siden Julie Josephine Essentials ble lansert i 2016 mener Blystad at en viktig del for å lykkes er å ha tålmodighet.

– Man skal være klar over at ting skjer sjeldent over natten. Du må sette deg et langsiktig mål og bygge sten for sten for å nå det endelige målet. Man erfarer også at det er umulig å bli likt av alle. I den forbindelse er det viktig å ikke ta ting personlig og vær sikker på din sak.

Videre skal Blystad fokusere på det norske markedet. Først kommer Norge, så vil hun ut til resten av Skandinavia.

– Vi jobber aktivt med å komme inn i et utvalg av kule norske butikker. Vi skal ikke være overalt, men velge oss ut noen nøye, gjennomtenkte butikker. Videre så ønsker vi å satse mer på Skandinavia. Det er så mye spennende der ute og vi tror Julie Josephine Essentials har en stor kundegruppe her, og avslutter:

– Min langsiktige drøm er å åpne butikk i The Hamptons og henge på Barneys NYC. Noen store mål må man jo sette!

Julie Josephine Essentials look book

Les også: Her kan du leie årets julebordkjole