Internasjonalt motenettsted hyller fem norske klesmerker

– En anerkjennelse å komme på lista.

Den sjette sesongen av Oslo Runway var i mål for nesten to uker siden. Både underveis og i etterkant har den norske moteuken fått mer internasjonal oppmerksomhet enn noen gang tidligere. Vogues Laird Borrelli-Persson omtalte blant annet Oslo som en «voksende stildestinasjon», i tillegg til at Vogue Runway for aller første gang omtaler  kolleksjonene over ikke bare én, men flere artikler. 

For kort tid siden valgte nok et internasjonalt motenettsted å peke på norsk mote; denne gangen streetwear-siden Hypebeast sitt feminine motstykke kalt Hypebae, i artikkelen «The Norwegian Fashion Labels You Need to Know».

Motejournalist Nav Gill skriver at vi nå er midt inne i den skandinaviske moteukesesongen, med København tilbakelagt i starten av august, Oslo i midten og med Stockholm nå for tur. Den norske hovedstaden omtales som «den nordiske byen som er mindre kjent, men like stilig som København». Hun trekker frem at Oslo Runway var fullpakket med det beste vi har å by på som for eksempel, etter hennes mening, Cathrine Hammel og Iben.

Likevel er det fem andre norske merker nettstedet mener man absolutt bør sørge for å ha på radaren, nemlig Haik, Holzweiler, Michael Olestad, Tom Wood og Anne Karine Thorbjørnsen.

Det som gjør at Haik skiller seg ut, mener Hypebae er at de velger nye samarbeidspartnere for hver kolleksjon, denne gangen kunstneren Victoria Duffee som laget smykkene. Holzweiler omtaler de først som det «Gigi Hadid-elskede merket» før de videre påpeker hvordan merket har klart å finne en god balanse mellom det å være innovativ og trendy, med det å være casual og praktisk.

Michael Olestad er kanskje den av designerne som i ordlag hylles aller mest. Kjolene han presenterte på catwalken beskrives som «mesterlig draperte», og kolleksjonen som helhet var, ifølge Gill, fengslende og viktigst av alt, faktisk anvendelig. «En designer som har vist at han er en man virkelig bør regne med ikke bare lokalt, men utenfor Norges landegrenser», heter det i artikkelen.

Backstage før Michael Olestad-visningen under Oslo Runway. Foto: Ignat Wig

Anne Karine Thorbjørnsen fikk også være med på lista; en designer som ifølge nettstedet har omfavnet ulike teknikker og stiler som ofte ses på som harry og transformert dem til plagg som overvelder både på og utenfor catwalken. En rekke av plaggene i kolleksjonen hun viste under Oslo Runway kommer man «uten tvil til å se Norges stiligste mennesker i den neste sesongen»

En som ikke viste fram sin kolleksjon under Oslo Runway denne sesongen, men likevel figurerer på Hypebaes liste, er Tom Wood. Et merke de mener tilbyr et utvalg av både klær, accessoirer og smykker av meget høy kvalitet, og som har «blitt synonymt med Scandi-cool».

Mona Jensen, Grunnlegger og kreativ leder for Tom Wood, forteller til Melk & Honning at hun synes det er gøy å være på lista.

– Det er så klart en anerkjennelse å komme på lista som ett av bare fem brands.

Hun påpeker at det er litt ekstra spesielt med tanke på at de ikke har hatt noen visning denne sesongen.

– Da er det lett å falle litt utenom denne typen omtaler selvfølgelig.

Jensen er også fornøyd med at de har fått med seg det de ønsker å stå for, uten å ha vært i kontakt med dem.

– Det føles alltid bra!

Både Olestad og Thorbjørnsen ble også omtalt i egne saker også hos Paper Magazine i kjølvannet av Oslo Runway. Olestad beskrives som en designer som skaper ting man automatisk kan se for seg at «sine kuleste venner kunne gått kledd i», mens Thorbjørnsen omtales som en designer som «tenker stort».

Forøvrig er det hele tre av navnene på lista som har gått av med seieren i Bik Bok Runway Awards; Anne Karine Thorbjørnsen var først ut i august 2016, Michael Olestad gikk av med seieren året etter, mens det denne sesongen var Haik som trakk det lengste strået. 

Bilder: Ignat Wig

Les også: Oslo Runway ettersnakk – Dette synes redaktørene og motejournalistene om moteuka