I studioet til: Elisabeth Stray Pedersen

Bli med inn i designerens nye fabrikk på Økern i Oslo.

– Vi flyttet inn i romjulen, så det er ikke så veldig lenge siden. Dette er vel uke to vi er her, så det er fortsatt litt kaotisk. Vi har akkurat satt i gang produksjonen, så nå har vi begynt å komme på plass.

Elisabeth Stray Pedersen åpner døren med et stort smil, i det hun ønsker oss velkommen inn i den nye fabrikken hennes.

Stålkontroll med lokalproduksjon

Hun er en av få designere som velger å produsere i hjemlandet, men at det var slik det ble, var mer en tilfeldighet.

– Jeg har ikke alltid vært bestemt på å jobbe med lokalproduksjon – det utviklet seg etter jeg ble gjort oppmerksom på fordelene gjennom foredrag av systemtenkere som Kate Fletcher og Michael Schragger, sier Stray Pedersen og fortsetter:

– Ved å produsere lokalt har jeg bedre oversikt over verdikjeden min. Vi vet veldig ofte hva vi gjør og hvorfor, men ikke alltid konsekvensen. Det gjelder å minimere usikkerhetene. Det betyr ikke at det nødvendigvis skjer mye galt på fabrikker i utlandet, for du finner mange gode produsenter der også, understreker hun.

Foto: Silje Skarra

Videre forteller hun om at hun under studietiden var på flere foredrag som fortalte at lokalproduksjon var en måte å forbedre motebransjen. Det er bedre for miljøet og det hjelper henne til å ha bedre oversikt over hva klærne hennes inneholder, i tillegg til selve produksjonen.

– Jeg var mest komfortabel med å ha en stor del av produksjonen i Norge, da jeg får bedre kontroll og en mer fleksibel produksjon.

– Vi ligger selvfølgelig på et øvre prissjikte, men slik må det nesten være. Vi kutter mellomledd så større andel av summen går til å tilvirke plagget. Det er jo en kjent sak at klær i dag koster for lite.

Stray Pedersen får alle kolleksjonene sine produsert i Oslo, men stoffene får hun fra Europa – nærmere bestemt Latvia. Hun forteller at hun er med i hele prosessen, skaffer råvarene og dermed har god kontroll på det.

Et ullskjørt blir sydd på fabrikken i Kabelgaten. Foto: Silje Skarra

DNA-et i ESP

Elisabeth Stray Pedersen har holdt visninger under Oslo Runway, hver vinter de siste tre årene. Hun har fått nordmenn forelsket i de gode ullplaggene sine – og selv supermodellen Gigi Hadid har brukt en av kåpene hennes. Dette medførte at kvinner i flere land fikk øynene opp for den talentfulle kvinnen.

– DNA-et til Elisabeth Stray Pedersen, eller ESP, som merket heter, er å holde fokus er å utfordre vår «know- how», kunnskap og materialer vi kjenner og forsøke å pushe det visuelle uttrykket i nye retninger innenfor gitte rammer. Vi prøver å la oss inspirere av et nytt sosialt fenomen hver gang, sier hun og fortsetter:

– I den nyeste kolleksjonen vi skal vise under Oslo Runway 27. Januar, har vi jobbet med det å boble seg opp gjennom visuelle uttrykk og samfunnslag. Vi opplever at dagens moderne norske kvinne beveger seg igjennom mange ulike roller og samfunnslag iløpet av en dag. Mange ønsker å fremtre med en blanding av selvsikker avslappethet og representasjon.

– Vi har latt oss inspirere av arbeidskvinnen, eller rettere sagt Økern- dama og satt henne i ny kontekst.

Kåper og skjerf fra ESP. Foto: Silje Skarra

Stray Pedersen bruker seg selv som eksempel og forteller at hun ønsker at klærne hennes skal kunne uttrykke personligheten til de ulike personene som bruker de. Hun vil at kvinner skal kunne se kule ut og føle seg fine, uten at det går på bekostning av hvordan vi føler oss og komforten plaggene kommer med.

– Under visningen Oslo Runway 27.januar, kommer vi til på vise på flere jenter som ikke nødvendigvis er modeller av yrke, men som vi synes har fin attitude og profil. Noen av dem har bemerket seg igjennom eget kreativt arbeid.

– Vi ønsker å gi publikum en mer ekte følelse.

Årets visning fra ESP vil arrangeres på fabrikken i Kabelgaten, og modellene vil gå rundt i det store rommet med stoffer og symaskiner.

– Her har vi muligheten til å vise folk hva norsk mote har vært – og hva det kan være. En stor del av norsk motehistorie ble til på akkurat denne måten.

Denne grønnfargen er helt ny hos ESP. Foto: Silje Skarra

Til Melk & Honning kan Stray Pedersen avslutte med å røpe noe nytt som vi ikke har sett fra merket tidligere:

– I kolleksjonen har vi utviklet noen nye passformer samt nye varianter av våre mest populære modeller. Plaggene er funksjonelle og har fokus på kvaliteter som har større slitestyrke. Vi jobber fortsatt med mye av de samme materialene og teknikkene med norsk ull. Vi ser verdien i å fordype seg i noe, og bli riktig god på det, istedenfor å «rushe» videre til totalt nye tekstiler og utrrykk.

– Vi har også jobbet med noen nye farger, blant annet en nydelig grønnfarge.

Hovedbilde: Elisabeth Stray Pedersen. Foto: Silje Skarra

Les også: I studioet til: Michael Olestad