Hvorfor vil folk ha ferdig nedslitte sneakers?

Acne Studios, Gucci og Balenciaga selger alle skitne, slitte joggesko til mange tusen kroner. Vi tar pulsen på fenomenet.

De siste fem årene, i tråd med at streetwear har blitt trendy og endelig akseptert av høy-fashion bransjen, har også en hel haug av folk blitt sneakers-fantaster. Det er ikke lenger supernisjete å følge med på når nye varianter og fargekomboer av joggesko dropper, og nettsteder som Complex og Highsnobiety har fått en ny vår.

For mange er det ikke lenger utenkelig å skulle bruke mellom 5 og 10 000 kroner på et par sneakers, og re-sell markedet er proppfullt av eksklusive, limited edition sneakers som selges for mange ganger den summen.

Såkalte dad sneakers, klumpete sneakers ingen under 50 ville satt sine bein i for 5 år siden, har nå vært en ting en stund. Og, det er kanskje ikke så rart at man ønsker at joggeskoene skal være så synlige, fargerike og klumpete som mulig, når man har brukt tusenvis av kroner på dem.

Men én annen trend, én som utvilsom er enda vanskeligere å fatte for de som står utenfor moteboblen, har også vært gjeldende de siste par årene. Og, et par drop det siste året forteller at den fremdeles er like relevant som før; nemlig splitter nye joggesko man kjøper ferdig skitnet til og slitt. 

For mens såkalte «box fresh» sneakers forteller om én side av saken, at man gjerne er litt opptatt av streetwear, samler på sneakers og etterstreber en clean look, forteller dét å ha skitne sneakers om et liv levd. Kanskje også om en bærekraftig tilnærming til mote; at man enten shopper sjeldent og bruker ting til det knapt henger sammen, at man ønsker at det man går i har en historie, eller at man etterstreber et punka preg, kritthvite sneakers aldri kan gi.

Golden Goose

– Det ser også ut som du bruker tingene dine lenge, og har dansa deg gjennom helgen i en svett kjeller. 

Blant de aller første merkene som gjorde dette til en greie finner man amerikanske Golden Goose, startet av to italienere på starten av 2000-tallet, som i mange år har kréert såkalte «distressed», på norsk « nedslitte», sneakers.

Nå har Blender valgt å ta inn merket til Norge.

– Vi har fulgt med på Golden Goose over flere år, men skjønte at når The Carlyle Group, som også har kjøpt seg inn i Supreme, kjøpte Golden Goose for kort tid siden med planer om å ta merket til neste nivå, så måtte vi ta tak og introdusere det i Skandinavia, forteller de til Melk & Honning.

Ifølge dem er Golden Goose et av få sneakermerker som har «nailet» damemarkedet over tid.

– Vi tror nordmenn er klar for noe mer lekent, rampete og fargerikt enn dét de siste års minimalistiske sneakertrender har sirklet rundt.

De påpeker at de i Italia kaller looken for «vintage» og at det har vært en stor greie der i mange år allerede. Blender mener vinnerkombinasjonen er dét å kombinere farger, stjerner og glitter sammen med det slitte.

– Det ser også ut som du bruker tingene dine lenge, og har dansa deg gjennom helgen i en svett kjeller. 

– Allerede for flere år siden kunne du se hver eneste internasjonale innkjøper i Paris med Golden Goose, og sånn er det i aller høyeste grad også i dag. I tillegg til en lang rekke modeller og superstjerner, for eksempel Virgil Abloh, Kendall Jenner og Mandy Moore. Og, Da Cezinando avsluttet Øya-festivalen i år bar han Golden Goose, sammen med plagg signert Admir Batlak.

Acne Studios – Manhattan Tumbled
Gucci, Rhyton distressed, Cruise 2018

– Først tenkte jeg «Herregud, hva er vel poenget med å bruke opp mot 600 dollar på skitne sko?! Men jeg skjønte fort at det lå noe mer bak

På tross av at Golden Goose har holdt på med dette i en årrekke, er den som virkelig tok trenden til nye høyder Hedi Slimane. Da han fremdeles var overhode hos Saint Laurent sendte han nemlig sneakers nedover catwalken under SS’16-visningen som helt tydelig hadde hatt en del møter med asfalten. Demna Gvasalia for Balenciaga har tatt over stafettpinnen det siste året ved å la et par av de ultrapopulære Triple S-variantene ha nedslitte elementer.

Elise Sandvik, Stylist

Det samme har Alessandro Michele gjort hos Gucci med en hvit, skitten sneaker kalt ‘Rhyton’ som de viste under sin Cruise 2018-presentasjon.

Acne Studios er den siste til å bli med i det gode, skitne selskap, da de for kort tid siden lanserte sin ‘Manhattan Tumbled’, inspirert av det aktive livet i 80- og 90-talls New York, og kornete VHS-filmer. 

Alle disse selges for mellom 4200 og 7000 kroner.

Elise Sandvik som jobber som stylist i New York, forteller at hun for første gang la merke til «dirty sneakers» for en del år tilbake i form av Golden Goose, mens hun gjorde research på sneaker merker.

– Først tenkte jeg «Herregud, hva er vel poenget med å bruke opp mot 600 dollar på skitne sko?! Men jeg skjønte fort at det lå noe mer bak, forteller hun til Melk & Honning.

Med dét mener hun at de som er interesserte i å kjøpe sneakers som ser ut som de allerede har vært i bruk én god stund, er de som er «in the know».

– Mannen i gata vil kanskje se spørrende ut dersom en ellers velkledd person kommer gående i slitte sneakers, mens de som kjenner til bakgrunnen for trenden vet umiddelbart at disse er et slags hemmelig symbol på luksus, mener Sandvik.

– Det er ikke kult å se for polert ut lenger; folk vil ikke se så dyrebare ut eller som om de prøver for hardt. Dirty sneakers er ment å gli inn i mengden, menvære iøynefallende for de som vet. De som kan kjenne igjen at denne personen har brukt flere hundre dollar på et par sko, er de personen har lyst å nå ut til.

Selv har hun ikke vurdert å skaffe seg et par skitne sneakers enda.

– Jeg holder meg til Acne Studios sine Manhattan i multi-black som jeg kjøpte i fjor sommer. Jeg liker at de har chuncky såle fordi de bryter med min ellers klassiske og minimale hverdagsuniform, og valgte svarte nettopp fordi de da ikke ville fremstå som skitne like fort som de hvite ville gjort. Siden jeg løper så mye rundt i New York, hadde hvite sneakers sett helt forferdelige ut etter bare et par ukers bruk.

– Dirty sneakers er altså ikke helt min greie.

Det må også nevnes at trenden med skitne sneakers generelt ikke bare har seilt i medvind. 

For to år siden gikk flere ut og mente at Golden Goose sine slitte sneakers, med gaffatape, hull og det hele, var fornærmende mot folk som er hjemløse og fattige. Det å tjene tusenvis av kroner på sko som, avhengig av eieren, gjør at noen ikke får slippe inn noen steder, mens andre får slippe inn overalt, var helt feil, sa folk, og krevde en uttalelse fra merket. Tilsvaret de kom med var at stilen var inspirert av skaterne på Vestkysten av USA, som tradisjonelt sett gjerne har reparert de nedslitte skoene sine ved hjelp av tape, og ikke de hjemløse.

Sandvik tror ikke nødvendigvis at trenden med skitne sneakers kommer til å vare spesielt lenge. 

–Vi kommer nok heller til å fortsette å se såkalte dad-sneakers, sock sneakers, sneakers med borrelås, utsmykninger og logoer utover høsten og en stund til. Jeg anbefaler spalte Sneaker of the Week hos GQ der de presenterer det de mener er den viktigste modellen, uke for uke, for de som er spesielt interessert.

Les også: Dette var de mest populære sneakersene i 2017