Hvordan var årets ComplexCon?

Melk & Honning var tilstede under verdens viktigste streetwear-messe i Los Angeles.

Foto: Håvard Jørstad/@havardjorstad

Slik lyder det passende slagordet til ComplexCon; 50 prosent streetwear-messe, 50 prosent musikkfestival.

ComplexCon startet opp i fjor med brask og bram i Long Beach, en time utenfor Los Angeles. Årets enda større, utsolgte arrangement indikerer at dette kun er begynnelsen. Giganter som Nike, adidas, Puma og Champion kniver om oppmerksomheten sammen med blant andre Billionare Boys Club, Diamond, Fear of God og hundre andre store og små merker. Dette kombinert med litt mer random aktører, fra eBay (som holdt salgskurs), til TV-serien Atlanta og P. Diddys vodka Ciroc til Polaroid, som lanserte sin nye rosa/svart/hvitt- og lyseblå/svart/hvitt-film.

Long Beach Convention & Entertainment Center er dessuten naturligvis stappfull av flashy posører, anerkjente trendsettere, ringrever og legender innen streetwear, samt Instagram-kjendiser og ekte kjendiser. Med andre ord; perfekt for people-watching.

A post shared by ComplexCon (@complexcon) on

ComplexCon krever tålmodighet.

Klesbutikken Union hadde for eksempel en lukket stand med minst en times lang kø kontinuerlig fra 10:00 – 19:00 begge dagene, på grunn av flere eksklusive drops.

Det ble slåsskamp på adidas’ gigantiske område da Pharrell Williams, som er med som arrangør, slapp sine N.E.R.D.-sneakers. Hundrevis sov utenfor hver kveld i håp om å få tak i limited edition drops. Musikkdelen byr på for mange artister til å liste. (Men okay, her er et eksempel: Pharrell Williams stilte med uannonserte «special guests», som var Wiz Khalifa, Ty Dolla $ign, 2 Chainz, Lil Uzi Vert og Migos).

I år kostet Complexcon 60 – 110 dollar per dag, avhengig hva man vil ha tilgang til. VIP-helgepass kostet $450. Da slipper man inn en time før de andre og har tilgang til VIP-områder under konsertene.

A post shared by ComplexCon (@complexcon) on

Melk & Honning var tilstede og traff noen norske gjester med mange års streetwear-erfaring.

Tommy Karlsen (Urban)

Hva er inntrykket ditt?

– Dette er min første gang her på ComplexCon. Men slik jeg har forstått det er messen mye større enn første året, som var i fjor. Nå er også de alle største brandene med, som Adidas, Puma, Nike osv. Konseptet er egentlig fra Japan, hvor de er store på messer for sluttforbrukere, altså vanlige kunder. Vanligvis er slike messer lukket for publikum og kun for bransjefolk. ComplexCon har en helt annen vibe en disse og her får man virkelig se hva som gjelder her og nå.

Hvorfor drar du på ComplexCon?

– Vi i Urban og jeg drar på ComplexCon av flere grunner. En av de viktigste grunnene er å møte brandene og folkene vi jobber tettest med. Veldig mange er her og har faktisk sitt opphav fra California og Los Angeles. Hovedgrunnen er å oppleve en av de viktigste samlingspunktene med en messe/ festival, for streetwear og sport-fashion i hele verden. Det er kult å oppleve kunst, kultur, mat, musikk, gatemoten, spesielle lanseringer, produkter, brands og hvordan alt dette har en kobling. ComplexCon sier det bra selv; «The Internet. In Real Life.»

Hva liker du best?

– Jeg liker best nettopp det. Å oppleve hvor nært alle disse aspektene er linket med gatemote som former og feirer denne kulturen. Man får oppleve hvor røttene til alt fra skateboarding til hip-hop kommer fra. Jeg liker best at alle regler er visket ut og den tradisjonelle motens regler blir brutt og utfordret overalt.

Hva liker du dårligst?

– Det er vanskelig å sette fingeren på noe spesielt. Men for oss er kanskje det tydelige at mange trender og subkulturer blir igjen her. Fra et kommersielt ståsted er enkelte ting er mindre relevant fordi det ikke kan gjøres på samme måte i Norge.

Basert på hva du har sett, hva tror du kommer til å bli stort i 2018?

– Det er i alle fall ingen tvil om at avstanden fra hva som er trend her akkurat nå til trenden hjemme i Norge er kortere enn noen gang. Dette skyldes nok sosiale medier. Den store trenden er nok at det ikke finnes noen regler lengre for hva som «ikke er lov» og hva som er «lov». Farger, mønster, grafisk uttrykk og stiler mikses, man rekonstruerer produkter nesten til det kunstneriske. Dette skjer med et slags glimt i øyet og med en form for ironi. Det er mye foto og grafiske print på plagg. Budskapet er viktig, men hvordan det uttrykkes er veldig forskjellig. Det er MYE sneakers i alle former, samt trackpants, sweatpants mikset med t-skjorter, hoods og alt fra denim til gamle college-jakker.

Streetwear har neppe vært større enn nå og har for lengst rykket inn i mange av de store high-end motehusene. Hva tror du kommer til å skje til neste år?

– Jeg tror vi kommer til å se mange flere samarbeid på kryss og tvers av brands. Men ikke minst mellom brands opp og ned i motepyramiden. Vi kommer til å se streetwear i mange forskjellige og nye former. Flere store motehus kommer til å bevege seg i denne retningen. Kanskje viktigst av alt så skapes de forskjellige lagene i gatemoten nå med streetwear brands som starter som luksusbrands. De har store krefter i ryggen med kunstnere og artister som grunnleggere. Derifra, og helt til de tradisjonelle brands som ønsker å fortelle noe og ønsker å spre sitt budskap med å være tilgjengelig for alle. Det fine er at vi aldri har opplevd dette på samme måte før, som også betyr at moten på gaten er og blir mer relevant enn noen gang.

ComplexCon. Foto: Håvard Jørstad
Virgil Abloh under ComplexCon. Foto: Håvard Jørstad

Hodo Musa (stylist)

Hvorfor drar du på ComplexCon?

– Som stylist kommer min største inspirasjon fra gaten, musikk og populærkultur. ComplexCon samler alt dette og gir meg den virkelige versjonen av min Tumblr- og Insta-feed.

Hva liker du best?

– Det var veldig gøy å se hvordan hver booth spilte på farger og konsepter når det kom til å presentere seg selv og sin historie. Det var kult å se mindre merker gjøre bedre jobb enn mange av de store når det kommer til story-telling. Men Puma hadde et spennende engasjement hvor de lot folk på messen pitche ideer og vise bilder, for så å angivelig velge ut noen som skal få forsøke seg som fotografer og creative directors. Panelene på ComplexCon er suverene. Chelsea Handler samlet flere kvinner med veldig forskjellige, spennende suksesshistorier, og det er motiverende å høre Virgil Abloh, Chris Gibbs, Don C., Yoon Ambush og Jerry Lorenzo snakke. 

Hva liker du dårligst?

– Køene. Selv om det også var litt gøy å stå der, for man treffer mange nye venner. ComplexCon er fortsatt ganske guttete, med for lite kvinnelig tilstedeværelse. LA-baserte Melody Eshani og kanadiske Frankie Collective var de mest synlige når det kommer til produkter for jenter. Men jeg tror det bedre til neste år. Det er synd at det var så få, eller ingen, skandinaviske merker på plass.

Basert på hva du har sett, hva tror du kommer til å bli stort i 2018? 

– Jeg har sett veldig mange i gule farger, og jeg tror klumpete skate-aktige sko og platåsko blir enda større til neste år. Samtidig tror jeg også vi får mer jenter som kombinerer streetwear med høye hæler og en mer feminin touch. Gateorienterte klær og sko generelt sett blir enda større, og jeg håper at vi får se at nordiske merker som svenske Eytys slå gjennom.

Foto: Håvard Jørstad
Foto: Håvard Jørstad

Erik Schjetne (Stress)

Hvorfor drar du på Complexcon?

– For å følge med på hva som rører seg, se på folk, se på nye brands og hilse på kjente.

Hva liker du best?

– Å se på alle menneskene – sjeldne sneakers og få inspirasjon til å jobbe videre med Stress.

Hva liker du dårligst?

– Slåsskamper for å komme først i kø på releasene.

Basert på hva du har sett, hva tror du kommer til å bli stort i 2018?

– Det er helt klart at interessen for sneakers bare blir større og større. Ut i fra det man ser her er det fortsatt en mix av highend-merker blandet med sportswear.

Hva tror du kommer til å skje til neste år?

– Etter Supreme x LV er det bare fantasien som setter grenser for hva som kan komme.

Foto: Håvard Jørstad
Foto: Håvard Jørstad

Niclas Myhrene Larsen (Icon Distribution)

Hvordan er årets Complexcon sammenlignet med tidligere?

– Vel, først og fremst hypen er way mer intens. Alle brands jeg har snakket med rister på hodet av hvor dedikerte hypebeasta er på denne kulturen. Situasjonen i fjor var vel at mange brands satt litt på gjerde og var usikker på hele konseptet. som er hentet sin inspirasjon i fra Yo´hood i Shanghai. Skeptikere som i forkant nølte og ikke ble med fikk nok litt sjokk etter å ha besøkt det første dagen i fjor og hadde nok allerede da satt av penger i budsjettet til å gjøre noe her i år. Flere global brands var med i år sammenlignet med i fjor da de fleste store sneaker brand ikke var på banene. Det var også flere reseller-butikker denne gangen.

Hvorfor drar du på Complexcon?

– Det er inspirerede å se på folk og hvordan dette påvirker store motehus som baiter på stilen til kidsa. Dette er også en fin anledning til å besøke brands jeg jobber med i California, samt få på litt surf.

Hva liker du best?

– At mindre brands gjør sin greie og stoler på konseptet sitt slik at store brands må bruke så sinnsykt mye mer effort på å engasjere kundene enn de små. Jeg elsker individualiteten og selvtilliten blant de besøkende, bortsett i fra stilen litt for hip hop og trap orientert for min egne personlige smak.

Hva liker du dårligst?

– Kø, hehe. Men, folk er gode på kø her da. Alle har respekt for hverandres hinsides dyre og eksklusive sneakers så de tråkker ikke hverandre akkurat på tærne.

Basert på hva du har sett, hva tror du kommer til å bli stort i 2018?

– Jeg tror 90-tallets bølgen vil bli enda sterkere. Bulky skateshoes og baggy oversized fit. Ser tendensene til mer grunge, post-punk og hardcore estetikk. Mørkere og dusere farger gjerne enzym vasket. Påsydde patches, slogans og statement pieces. Logo vil aldri død for kidsa. Bekreftelse er en big thing, den bekreftelsen og identiteten synes best gjennom å vise frem den på brystet. Jeg tror vi kommer til å se helt drøye og mer vel gjennom tenkte collabs. Inspo-musikk for 2018; Greateful Dead og band som spiller musikk med vanlige instrumenter.

Hva tror du kommer til å skje til neste år?

– De store må jobbe hardere. Kidsa styrer skuta i dette segmentet. Er ikke nok å klaske en logo på en generisk blank hood og charge 700 dollar, det er de bare de smakløse moteløvene som biter på. Dette er kultur og følelser som omsettes raskt, ikke endeløse Powerpoint-presentasjoner, mood-boards og strategi planer.

Foto: Håvard Jørstad
Foto: Håvard Jørstad

Les også: Dette er de mest innflytelsesrike tenåringene i 2017