Hvor viktig er turistene for Oslos luksusbutikker?

Guidet shopping, eksklusive handlelister og handle-nekt.

De siste årene har luksusbutikkene poppet opp som paddehatter i Oslo sentrum. Bottega Veneta, Balenciaga, Louis Vuitton, Gucci og Hermès ligger som perler på en snor i Nedre Slottsgate. Snart flytter også Moncler, Valentino og Jimmy Choo inn. Er det virkelig plass til så mye luksus i lille Oslo? Eller er det tilreisende turister som er den faktiske sluttkunden når de store luksuskonglomeratene bestemmer seg for å åpen dørene i hovedstaden?

En ting har mange av luksusbutikkene i hovedstaden til felles. Du ofte må slå over på engelsk når du går inn dørene. Eller mandarin. I anledning den kommende sommerferien og turistsesongen kan man spørre seg om turistene er så viktig for luksusbutikkene at de tjener mer på å ha ansatte som snakker mandarin enn norsk?

– En viktig kundegruppe

Kinesiske turister på shopping i Oslo
Gucci-butikken er et populært mål.

Annette Lund ved Promenaden Management, distriktet som dekker deler av Nedre Slottsgate, Øvre Slottsgate og Prinsens gate med blant annet luksusbutikker som Hermès, Louis Vuitton og Burberry, forteller til Melk & Honning at turistene er en viktig del av omsetningen for luksusbutikkene i hovedstaden og at butikkene ønsker å være et attraktivt mål for disse.

– Turistene er en viktig kundegruppe og vi ser klart at de står for en stor del av salget. Dette er noe vi tror vil øke, og vi ser at det har begynt å komme flere kinesiske turister til Norge igjen nå etter at vi har lagt fredsprisdebatten bak oss og Gardemoen er utvidet.

Hun viser til at Promenadens nettside er tilgjengelig på flere språk slik at turistene enkelt skal få oversikt over hvilke butikker som finnes og hvor de ligger. Nettsiden er bygget opp på kinesisk i Kina slik at den skal være brukervennlig også herfra. Et eget kart over Promenaden, plassert ut på utvalgte hoteller rundt om i Oslo, finnes også, blant annet på kinesisk.

– Flere av butikkene har ansatte som snakker mandarin. Det viser jo viktigheten av turistene. I tillegg har vi etablert en Global Blue på Steen & Strøm som gjør at utenlandske turister kan få igjen tax-free med en gang. Noen av butikkene bruker også betalingsfunksjonen Alipay, forteller Lund.

Group 88, den danske luksusgruppen som har merker som Bottega Veneta, Gucci, Burberry, Balenciaga, Mulberry og Saint Laurent som alle har egne butikker i Oslo sentrum, sier til Melk & Honning at de ikke ønsker å kommentere saken. Det gjør heller ikke verken Louis Vuitton eller Hermès.

Tidligere i vår ble det kjent at både Jimmy Choo og Valentino vil åpne egne butikker i Oslo. Butikkene vil ligge i Promenaden. Bak står Group 88. Annette Lund ved Promenaden Management forteller at turister spiller inn i ligningen når de jakter nye luksusbutikker til sine lokaler.

– Vi ønsker at butikkene skal være attraktiv for lokale kunder, men også for utenlandske turister.

Heller ikke det ønsker Group 88 å kommentere. Den danske luksusgruppen vil heller ikke svare på hvor viktig handlende turister er for butikkenes omsetning.

I sommerhalvåret er asiatiske turister langt fra et sjeldent syn i Oslo sentrum. I Norge, som er kjent for å være et av verdens dyreste land, er det faktisk rimeligere å handle luksusvarer i enn i for eksempel Kina. Flere butikkansatte Melk & Honning har pratet med forteller at Acne Studios er et av de skandinaviske merkene som er spesielt attraktivt blant turister. Et søk på nettsiden til det svenske motemerket viser at en skinnjakke som koster 11.500 norske kroner, er priset til 12.000 kinesiske yuan, noe som tilsvarer rundt 15.000 norske kroner. Legg på tax-free i tillegg, og det er opptil flere tusenlapper å spare på et luksuskjøp i Norge.

Turister på shopping i Oslo
I Nedre Slottsgate ligger luksusbutikkene som perler på snor.

Eksklusive handlelister

– Turistene som kommer til Oslo er helt avgjørende for byen og butikkene. Av de mest kostbare varene er det hovedsakelig kinesiste turister som gjør at butikkene her tjener penger, ikke nordmenn. Det forteller en anonym kilde ansatt ved en av byens luksusbutikker til Melk & Honning.

Melk & Honning har vært i kontakt med flere butikkansatte ved ulike luksusbutikker i Oslo sentrum. De forteller at turister, og spesielt kinesere, er viktige for butikkene.

– Om sommeren er mange nordmenn ute av landet, så det er nok om ikke avgjørende så i det minste en bonus for luksusbutikkene med handleglade og pengesterke turister. Men før jul er salget helt klart størst fra lokale kunder, forteller en av de anonyme kildene.

En annen forteller at de stadig opplever at kinesiske turister eller kinesere bosatt i Oslo kommer innom butikken med handlelister med ønsker fra venner, familie og bekjente i hjemlandet.

– Vi ser blant annet innkjøpere fra Asia som kommer med handelister med varer som kundene ikke kan få tak i hjemme eller som er langt rimeligere å kjøpe her. Dette kan innkjøperne tjene gode penger på, men vi ser på det som en ukultur som vi ikke tillater i butikken. Det har skjedd flere ganger at vi har nektet dem å handle.

Felles for de butikkansatte vi har pratet med er at de alle mener at Norge som turistdestinasjon og luksusmål vokser med årene.

– Det er lukrativt for turistene å handle her, spesielt siden de slipper luksusskatten. Med alle turistene som kommer hit trenger vi ansatte som snakker flere språk – og spesielt mandarin, da ikke mange av kineserne som handler her prater engelsk, forteller en.

– Det er ganske sprøtt å se at de kommer inn kledd i turtøy, men i det de skal betale ser vi en diamantbelagt Cartier-klokke på armen deres.

Guidet shopping

Flere av de ansatte Melk & Honning har snakket med forteller at de ved flere anledninger har opplevd at guider fra ulike cruise-selskaper har kommet innom for å gjøre avtaler direkte med butikkene. Dette er avtaler som kan gå ut på for eksempel at guiden får et pengebeløp for å ta med seg turistgruppen sin inn i den spesifikke butikken. Her nevnes cruise-selskapet Norwegian Cruise Line spesielt.

Skilt utenfor David-Andersen på Karl Johan.
Skilt utenfor David-Andersen på Karl Johan.

– Jeg er ikke informert om at guidene våre gjør avtaler med butikkene, så dette er ikke noe jeg kan uttale meg om nå, forteller en pressekontakt ved Norwegian Cruise Line.

Administrerende direktør ved gullsmedkjeden David-Andersen som har sin flaggskipbutikk i Oslo sentrum, Finn Martinsen, forteller at de kjenner til guider som vil tjene penger på handleglade turister.

– Nasjonale kunder er viktigst for oss, men vi har tatt dette med det kinesiske markedet på alvor. Vi har kinesisktalende medarbeidere og merker at vi får en del omsetning fra asiatiske turister.

Men avtaler med guider gjør de ikke.

– Vi ser på dette som en uting, og har aldri vært i tvil om at vi vil promotere merkene våre selv – uten hjelp fra en guide. Det handler om hvordan vi som aktør skal fungere på en god måte, forteller Martinsen og fortsetter:

– Fra jeg startet for 12 år siden har ting utviklet seg. I begynnelsen skulle guidene nærmest ha pengene rett i posen, mens nå sender flere ut faktura i etterkant. Det hele har blitt mye mer profesjonalisert, og flere urmakere og gullsmeder løper etter.

Klokke-luksus

Daglig leder ved Urmaker Bjerke, Halvor Bjerke, forteller til Melk & Honning at de klarer seg godt uten handlende turister, men at også de merker pågangen.

– Turister som kommer til Norge trenger ikke være redd for falske merkevarer, noe de gjerne må være obs på i andre land. Vi har også ofte produkter som de ikke har i andre land, og vi fokuserer på å ha god pris. Kinesere er flinke til å undersøke hva varene koster i ulike land og butikker.

Han forteller at urmakerkjeden i mange år har hatt ansatte som prater mandarin. Det er en fordel, mener han. Bjerke har ikke opplevd at det kommer guider innom butikken for å gjøre avtaler, men opplyser at de har egne avtaler med agenter som promoterer butikken videre til turistguider. Hvilken agenter det dreier seg om og hva disse avtalene går ut på ønsker Bjerke ikke å kommentere ytterligere ovenfor Melk & Honning.

Kinesisk betalingssystem

Stadig flere av byens luksusbutikker har gått til anskaffelse av Alipay – et kinesisk betalingssystem som skal gjøre det lettere for kinesiske kunder å betale i butikkene via en app som skannes på smarttelefonene deres.

Det var først i november i fjor at Alipay ble tilgjengelig i Norge. I dag kan norske butikker, restauranter og hoteller ta i bruk det kinesiske betalingssystemet på lik linje som Visa og Mastercard.

Pressesjef ved Nets, som har Alipay Norge, Stein-Arne Tjore, forteller til Melk & Honning at de fikk betalingsfunksjonen til Norden nettopp på grunn av tilstrømningen av kinesiske turister.

– Vi har sett at kinesiske turister legger igjen en del penger. Ved å kunne tilby deres foretrukne betalingsinstrument tilrettelegger vi bedre for handel, forteller han.

Noe eksakt tall på butikker som utnytter seg av Alipay i Norge har de ikke, men Tjore kan fortelle at betalingssystemet foreløpig er mest brukt av hoteller, restauranter og gullsmeder.

– En gjennomsnittslig transaksjon fra et kinesiske betalingskort ligger på over 4000 norske kroner, mens gjennomsnittskjøpet fra alle kort som blir brukt i Norge ligger på 338 kroner. Vi ser altså at kinesere legger igjen mye penger her. 

Verken David-Andersen eller Urmaker Bjerke benytter seg foreløpig av det kinesiske betalingssystemet, men førstnevnte opplyser til Melk & Honning at de er i en vurderingsfase.

Kart over Promenaden på kinesisk
Kart over Promenaden på kinesisk

Alle bilder: Melk & Honning

Les også: Salg hele året: Trenger vi egentlig kjøpe noe til full pris?