Bonnier legger ned – hva skjer med Costume i Norge?

– Kom som et sjokk, sier Costume-redaktør.

For ikke mange ukene siden ble det klart at Egmont kutter og rigger om for «ung kvinne»-segmentet. Det fulgte kort tid etter at nyheten om at det er slutt for Stella-redaksjonen slo ned som en bombe. Nå kommer enda en dårlig nyhet fra den hardt pressede magasinbransjen.

Den svenske mediegiganten Bonnier avvikler nemlig den norske virksomheten.

Det skal være et svært utfordrende mediemarked som er grunnen til at selskapet nå legger ned i Norge.

Alle selskapets 58 ansatte i Norge rammes, og avviklingen skal være gjennomført allerede ved årsskiftet.

– Dette er en veldig trist dag for alle i Bonnier Media. Vi har jobbet hardt og levert gode magasiner med høy kvalitet og tilhørende nettsteder gjennom krevende tider. Vi har den siste perioden jobbet intensivt for å finne alternative løsninger som kunne unngått dette utfallet. Dessverre var ikke det nok, sier Bonnier-toppsjef Trond Juliussen i en pressemelding.

Costume er blant magasinene som skal leve videre, men med en annen og langt billigere produksjonsmodell.

kine b hartz
Kine B. Hartz

Til Melk & Honning forteller sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz at beslutningen kom som et sjokk både på henne og alle de ansatte.

– Selv om vi er i en presset bransje er Costume en meget sterk merkevare som gjør det bra.

Hartz fortelle videre at Costume som merkevare og magasin fortsetter i Norge, og at hun har fått en avtale med Bonnier Media om å produsere tittelen videre.

– Jeg har troen på at Costumes posisjon som Norges største og beste moteblad vil sikres videre med den nye modellen.

– Mitt fokus fremover blir å sikre Costumes videre virke som Norges største moteblad i tett samarbeid med vårt søstermagasin i Danmark. Costume Norge vil fortsette å være lokalt forankret, forsikrer Hartz.

– Akkurat nå er alle i Costume sjokkerte over denne beskjeden, dette er en utrolig trist dag for alle ansatte i Bonnier Media, og fokuset her nå handler om å ivareta de ansatte.

Sammen med titler som Tara og Bo Bedre skal magasinet fremover produseres og utgis i samarbeid med danske Bonnier og andre nøkkelmedarbeidere. De vil som redaktører sikre lokalt norsk innhold i tillegg til felles produsert innhold i de ulike landene. Det skal sikre videre drift av både merkevarene, annonsesalget og samarbeidet med influencere.

Da lesertallene for kvinnemagasinene ble sluppet tidligere i år gikk Costume tilbake 7,1 prosent. Det Nye var igjen den store taperen tilbake hele 18 prosent i lesertall, mens både Kamille og KK øker med henholdsvis 9,1 og hele 18,8 prosent.

Les også: Er samarbeid slutten eller fremtiden for norske motemagasiner?