Whyred i Torggata

Hva skjer egentlig med Torggata?

Er det på tide å rope varsku for «Oslos hippeste gate»?

Delt i to med Youngstorget som knutepunkt ligger Torggata. Mens den vestlige delen mellom Stortorvet og Youngstorget stort sett huser kjedebutikker, er det nisjebutikker og serveringssteder som preger den østlige delen, og som har gitt gata tilnavnet «Oslos hippeste gate».

Men slik har det ikke alltid vært. Torggata øst har utviklet seg først og fremst de siste årene. Først ble gata oppgradert til kombinert sykkel- og gågate etter nederlandsk modell. Så kom nisjebutikkene og serveringsstedene.

Stenger dørene

Gentrifisering er et fryktet ord. Det vet alle på Grünerløkka som i en årrekke har kjempet mot nettopp dét. Er det samme nå i ferd med å skje i Torggata? Tar du turen øst for Youngstorget har giganter som Burger King og Starbucks fått fotfeste (litt ironisk er det etter at kebabstedene for et par år siden ble tvunget til å stenge allerede 03:30, noe som førte til det Natt & Dag omtalte som «kebabdøden i Torggata»). I tillegg har flere butikker måttet stenge dørene, nå sist Whyred og Lee Store.

Tone Næss, eier av agenturet Stay Hungry som har blant annet Whyred og Lee i sin portefølje, skriver følgende i en SMS til Melk & Honning;

«Vi tror fortsatt på Torggata, men har valgt å gjøre noen omdisponeringer. Vi beholder Whyred-lokalet og åpner en multibrand-butikk fra august. I sortimentet er jeans og jeans-relaterte produkter. Merker som Lee, Wrangler, Svea osv. Butikken skal hete Stay Hungry.»

Flere utskiftninger i gata

Har fortsatt troen

I samme gate ligger Qomo. Kaja Sæther, medgrunnlegger og daglig leder, forteller til Melk & Honning at hun synes det er trist å miste to så sterke navn som Whyred og Lee, men noen butikkdød vil hun ikke kalle det.

– Det er ingen tvil om at retail er krevende om dagen, men det er jo ikke sånn at det er spesielt for Torggata at det er utskiftninger. Når det gjelder Whyred og Lee er dette sterke kommersielle merkevarer drevet av flinke folk. Kanskje vil slike konsepter fungerer bedre i mer kommersielle strøk? Generelt vil jeg si at vi opplever at kundene er glade for mangfoldet – både hos oss og i gata, sier Sæther, som mener Torggata fortsatt fortjener tittelen «Oslos hippeste gate».

– Husk at gata slik den er i dag bare er rene spedbarnet. Her har det skjedd mye på kort tid. Hvilke andre gater i Oslo kan by på konsepter som Qomo, Oslo Sportslager, Wonderburger, Lokk, Peloton, HEVN og gode gamle Café Sara – i en og samme gate?

Med kjeder som Starbucks og Burger King som nå har funnet veien til Torggata – er ikke det første steg på veien mot gentrifisering av området? 

– Ifølge eiendomssjef i Thon Eiendom John Braastad er vi langt unna gentrifisering. Han har blant annet sagt at de [Thon Eiendom] kunne gjort det enkelt og sagt «ja» til kjedene, men at de bevisst har valgt å avstå fra det nettopp for å beholde det genuine i gata. Amerikanerne du nevner kunne vi sikkert vært foruten, men samtidig tilfører de noe.

Torggata i Oslo har fått en stor Starbucks i gaten
Både Burger King og Starbucks er på plass i Torggata

– Må finne balansen mellom inntjening og det å bevare mangfoldet

Også Maia Drachensteen og Knut Steen som står bak konseptbutikken HEVN mener Torggata fremdeles er lovende. Til Melk & Honning forteller de at de ikke opplever det at Whyred og Lee nå trekker seg ut som verken dramatisk eller et tegn på butikkdød.

– Dette er merker som er godt representert i andre kjeder rundt om i byen og landet, så det handler kanskje mer om en metning av markedet hva disse merkene angår? Vi skulle selvfølgelig gjerne sett at både Starbucks og Burger King ikke var en del av bybildet vårt, men disse amerikanske gigantene garanterer høy omsetning og kan dermed betale svært høye husleier som kanskje kan gi store gårdeiere muligheten til å gi mindre, uavhengige konsepter som HEVN en lavere husleie. Om de velger å tenke på den måten, kan det bidra til større mangfold.

– Det er ikke til å komme bort fra at Oslo har hatt en lang og tung vinter hvor folk har holdt litt ekstra hardt på pengene sine. De store kjedene rapporterer også om vesentlig nedgang i omsetning. Samtidig var 2017 det beste året vi har hatt til nå, og det er vi umåtelig stolte av.

Hva skal til for å sikre en levende gate i Torggata?

– Det er ingen tvil om at mer variert tilbud av butikkonsepter vil gi folk flere gode grunner til å prioritere å dra ned til Torggata på dagtid. Så det er essensielt at gårdeiere finner balansen mellom inntjening og det å bevare mangfoldet for å forhindre gentrifisering.

«Fra shady til trendy»

I dag er det Thon Eiendom som eier mesteparten av gårdene i Torggata.

Det var også de som sammen med kommunen stod bak oppgraderingen av gata «fra shady til trendy», som de selv sier i en promoteringsvideo på sine nettsider.

I videoen fra 2015 forteller daværende eiendomssjef, Halvor Østerli, bakgrunnen for oppgraderingen av gata:

«Gikk du gjennom hele østre del av Torggata, kunne man telle på tre kvartal 14 gatekjøkken. Det er ikke noe som innbyr til handel og serveringsvirksomhet. Det blir mer et midlertidig stopp hjem fra byen i helgene».

Østerli er ikke lenger tilknyttet Thon Eiendom. Melk & Honning har en rekke ganger forsøkt å kontakte Thon Eiendom for en kommentar fra den nye eiendomssjefen, men uten hell.

Alle bilder: Melk & Honning.

Les også: Melk & Honnings ultimate butikkguide til Oslo