Hva skjedde med it-veskene?

Bilde fra en sex and the city scene med Samantha Jones

Alexa, Speedy, Birkin og City. Som selverklært fashionista skal det helst ringe noen kraftige bjeller når du hører disse navnene. Per dags dato er det ingen åpenbar arvtager. Hva har skjedd med it-veskenes status?

For en mengde motehus har it-vesken vært en av deres absolutte bærebjelker. Hypen rundt noen av veskene har tidvis vært enorm og vært med på å definere deg som moteriktig. Ung fashionista rundt 2003: Balenciaga City. Ung fashionista rundt 2008: Alexander Wang Rocco.

– Jeg husker jeg kjøpte min første it-veske, en Alexander Wang Rocco i New York i 2009. Jeg hadde googlet meg frem til butikken som førte merket, Opening Ceremony, og husker jeg ble lykkelig da de hadde én igjen av de populære veskene. På det tidspunktet synes jeg det var veldig stas med en veske som blant annet ble båret av Mary Kate og Ashley Olsen og som var vanskelig å få tak i, forteller Annabel Rosendahl, sjefsinnkjøper hos Høyer. 

Åtte år etter millenniumsskiftet hadde «alle» med en interesse for mote en blogg der de la ut bilder av dagens outfit, og Rocco var å se overalt.

– Det tok ikke lang tid før jeg var gått lei av den veska, forteller Rosendahl.

Celine Aagard, grunnlegger av motenettstedet Envelope.no, har også kjøpt en del it-vesker i sin tid – men som Rosendahl har hun også gått lei av de fleste.

– Det ligger jo litt i navnet. En it-veske er noe du vil ha der og da, men som du får litt nok av etterhvert. Jeg har gått på noen impuls-smeller i min tid, som jeg har angret på og endt med å selge. Også har jeg andre som jeg har latt få hvile en stund, og deretter brukt igjen. For eksempel Proenzaen min i hvit, forteller hun.

Bilde av Alexander Wang sin veske kalt Rocco
Alexander Wang ‘Rocco’ – via www.styl.sh
Celine Luggage - street wear
Via www.oraclefox.com

–Jeg tror faktisk det i enkelte miljøer anses som harry å bruke vesker som statussymbol.

Etter ‘Rocco’ var det luksusmerket Celine sin Luggage som rulte moteverdenen i 2012, før en periode med Chanel sin legendariske 2.55 fulgte på som favoritt blant fashionistaene i 2015.

Vi skriver nå 2017, og tiden er inne for at en arvtager skal hoppe inn på tronen. Men hittil har ikke det skjedd.

– Akkurat nå er det ikke mulig å beregne bare én enkelt veske som «it». Det pleide å være en modell som alle skulle ha, men nå merker vi mye større spredning når det gjelder veskemodeller og merker. Jeg har vært med på hypene av en del it-vesker i mine seks år som innkjøper i Høyer, og da har fokus så klart vært å legge volum. Men merkene, spesielt luksusmerkene har blitt mye strengere i sine «buying politics» angående hvor man får legge volum og hvor mange. Dette er for å ikke «drepe» trendene, noe jeg tenker er veldig strategisk lurt i lengden for å unngå å bli en døgnflue, forteller Annabel Rosendahl.

F.V: Annabel med Chanel ‘2.55’, Celine med Loewe ‘Puzzle’ via instagram @annabelrosendahl @celineaagaard

Det kan altså derfor virke som om en del merker ønsker å holde eksklusiviteten oppe, slik at man ikke ender med en «Michael Kors» effekt, der massene fikk boltre seg i vesker som de ville, og man nå ser at salgstallene har gått veldig ned.

Rosendahl tror merkene vil fortsette sin restriktivitet når det gjelder innkjøp.

– Det vil jo igjen føre til at det ikke blir overflod av en spesiell veskemodell i de forskjellige markedene, mener hun. 

 Celine Aagaard er enig med Rosendahl, og mener it-veskenes storhetstid er litt på hold.

Det skapes selvfølgelig nye vesker fra designernes side hver sesong, men de er mer opptatt av å skape en sterk identitet og en relasjon til forbrukeren over tid nå, gjennom en tydelig kommunikasjon som er mer gjennomtenkt, enn det å kun skulle kraftig promotere en veske, mener Aagaard. 

Maksimalismen synger opera i moteverdenen gjennom Alessandro Michele sine kreasjoner for Gucci, og den gyldne logoen deres har blitt fashionistaenes favoritt. Likevel har strømniger av «normcore», «streetwear» og nykommeren «bad taste» tilsynelatende gjort at it-vesker har mistet sin posisjon.

Aagaard mener vi er inne i en fase der vi er ute etter det mindre flashy, noe it-veskene ofte har vært.

– Du har jo som du sier Gucci-manien og også Balenciaga sin blanket bag som på mange måter kan regnes som en it-bag. Men jeg tror faktisk at det i enkelte miljøer anses som harry å bruke vesker som statussymbol, forteller Aagaard.

Les også: Alexander Wang bakte sin første skinnveske i ovnen