lagunen storsenter

Hva betyr nye Lagunen for Bergen sentrum?

– Synd at politikerne på sikt tillater at sentrum blir kvalt.

«Slik skal nye Lagunen ta et stort jafs av shopping-Bergen», skriver Bergens Tidende i en artikkel med bilder fra det nyåpnede kjøpesenteret. Med 50 nye butikker fikk Lagunen storsenter i november tittelen «Norges største kjøpesenter». En tittel som tidligere tilhørte Sandvika Storsenter utenfor Oslo. BT skrev på åpningsdagen at Lagunen nå har som mål å få fire milliarder i årlig omsetning.

Men kan kjøpesenteret nå en så svimlende høy omsetning uten at det går på bekonstning av bylivet i Bergen sentrum?

lagunen storsenter
Fra åpningen av «nye Lagunen». Foto: @LagunenStorsenter

Lagunen storsenter ligger i bydelen Fana i Bergen, en halvtimes tid med bybanen fra hjertet av sentrum. Et kollektivtilbud som går hvert åttende minutt og som ikke blir påvirket av verken kø eller rushtid.

Det er ikke til å stikke under en stol at bysentrum i flere byer over hele landet sliter. Flere kjenner på at folk velger kjøpesentrene i bydelene eller også netthandel, fremfor å dra inn til sentrum for å handle. Bompenger og lite parkeringsmuligheter har fått mye av skylden for dette. Samtidig reklamerer kjøpesentrene med store parkeringshus, gratis parkering og ladestasjon til el-bil.

– Handler om god butikk

Direktør ved Lagunen storsenter, Knut Eliassen, forteller til Melk & Honning at det er mye opp til butikkene i bykjernen selv hvordan de blir påvirket av nye Lagunen.

– Butikkene i sentrum må jobbe på en måte som gjør at de kan konkurrere med alle, enten det er butikker innenfor samme kategori i sentrumskjernen eller på kjøpesenterne. Alt i alt handler det første og fremst om å drive god butikk. Da må man av og til se selv i speilet og spørre om man driver god butikk, sier Eliassen, og legger til:

– Lojale kunder får du ved å drive godt over tid.

Vanskelig for nisjebutikker

Men også på kjøpesentrene er det en kamp for tilværelsen. I oktober kunne Melk & Honning avsløre at luksusbutikken Autrement Store på Lagunen storsenter var gått konkurs. Butikken holdt bare i to år, og eierne bak forteller til Melk & Honning at de mener noe av årsaken til konkursen var utbyggingen av senteret som pågikk under denne perioden. Det er heller ingen hemmelighet at mange nisjebutikker mener at husleien på kjøpesentrene er for høy til at de kan overleve der.

Det medfører ikke nødvendigvis riktig, mener Eliassen.

– Leien og bokostnaden på et kjøpesenter er omsetningsbasert. Da er det tilbake til at om du skal drive butikk og ligge på et av de beste senterne, så må du drive god butikk. De som ikke klarer seg driver ikke godt nok.

Eliassen understreker at dersom butikken er i en kategori hvor marginene er små, så finner de løsninger sammen med leietaker.

Mener klima og parkering er suksessfaktorer

At sentrumshandelen er blitt svakere med årene er ingen hemmelighet. Og mindre kunder får også butikker som har levd godt i bykjernen i mange år kjenne på.  Hva er egentlig grunnen til at det for mange frister mer å handle på et kjøpesenter fremfor å reise inn til byen? Mens mange aktører velger å legge skylden på få parkeringsmuligheter i byen, mener Eliassen at også komforten er mye av forklaringen på senterets popularitet.

– Det er nok mange ulike årsaker til at noen velger å handle på et kjøpesenter fremfor sentrum. En av de mest åpenbare er komforten. Vi holder til i en del av verden hvor det regner mye. Når det ikke er vått er det ofte kaldt eller varmt. Et kjøpesenter har et stabilt helårsklima som folk setter pris på. Det er behagelig inne og shoppingopplevelsen blir komfortabel fra du kommer til du drar.

Han nekter derimot ikke for at parkeringsmuligheter også er en viktig årsak til at noen velger å reise ut til et senter, fremfor å handle i byen. Nærhet til parkering betyr en hel del, og dette var en viktig sak for Lagunen da de begynte å utvide senteret, forteller han.

– Vi ønsket oss flere parkeringsplasser da vi startet prosjektet med utbyggingen, men den diskusjonen med kommunen tapte vi så det sang. Men vi har kollektivknutepunktet for buss og bybane som nærmeste nabo, så veldig mange av våre besøkende benytter nå kollektivtransport. I dag ligger vi nærmest på dørstokken til bybanen.

Det er Thon Eiendom som eier Lagunen storsenter. Melk & Honning har forsøkt å komme i kontakt med Thon Eiendom for en kommentar uten hell. 

– Dritkjedelig

Eier og daglig leder ved multibrand-butikken Lot333 i Bergen sentrum, Marcus Smith Hvidsten, mener at husleien på kjøpesentrene er for høy for at mindre butikker kan klare seg.

lot333
Lot333 i Bergen sentrum. Foto: @Lot333Store

– På grunn av prisen kjøpesenterene tar i husleie, er det ikke veldig stort utvalg å finne der. Jeg er overbevist om at kostnadene kjøpesenterene tar for husleie og annet gjør at mange kule butikker ikke har mulighet til å overleve der. Her burde eiendomsselskapene som har kjøpesenterene heller se til utlandet hvor flere sentre gir lavere leie til butikker som skiller seg mer ut.

– Mindre aktører overlever ikke på et kjøpesenter. Heller ikke på kjøpesentrene som ligger i sentrum. Så da blir et shoppingsenter dét det blir: Dritkjedelig. Du kan kanskje gå tørrskodd der, men jeg blir heller litt våt i håret i sentrum. 

Hvidsten tror nye Lagunen vil påvirke alle som driver butikk i sentrum, men ser, som mange andre, på netthandelen som den største konkurrenten. Han mener imidlertid at Lagunen ikke utgjør en så stor trussel på grunn av utvalget «som de fleste kjøpesentre har». Hvidsten forteller at de over tid har merket at det er færre folk som kommer inn til byen, men tror dette kan være en konsekvens av både kjøpesentre og netthandel. Samtidig er han trygg på at de kundene som ønsker en viss type varer kommer til dem. Lot333 fører merker som Whyred, Nué Notes, Norse Projects, Wood Wood og Rodebjer Sessùn.

– Mange mener alt dreier seg om parkering og bompenger, men dette tror jeg er helt feil. Folk tar også helt feil om de tror de kan få det samme tilbudet på et shoppingsenter som i byen.

– Alle kjøpesentre er like

Noen som også er skeptisk til hvor stor betydning landets største kjøpesenter vil ha for shopping-Bergen er eier av butikken Regn, Jan-Erik Hauer Århus og daglig leder ved Vrimmel, Ane Yrja.

vrimmel-bergen
Vrimmel i Bergen sentrum. Foto: @Vrimmel

– Det kan være jeg er romantiserende, men en person skal faktisk gidde å sette seg på bybanen for å dra opp til Lagunen. Da må det være noe som drar deg dit, altså butikker som skiller seg ut, sier Århus, og fortsetter:

– I dag er alle kjøpesentre nærmest helt like. Ta vekk butikker under Varner og Bestseller  å har du plutselig ikke så mye igjen.

Han tror de som vil handle på Lagunen storsenter for det meste er folk i nærområdet. Det samme gjør Yrja. Hun tror at de som bor rundt Fana er glad for et bedre tilbud, men tror ikke de som bor nærmere sentrum vil ønske å dra opp dit.

– Vi har fremdeles stor tro på Bergen sentrum og på at våre kunder velger oss fremfor kjøpesentrene. De kjedene som har tilsvarende butikker i sentrum vil nok heller merke konsekvensene av nye Lagunen. Men vi synes jo selvsagt det er veldig synd at politikerne på sikt tillater at sentrum blir kvalt, avslutter Yrja.

regn-bergen

Regn i Bergen. Foto: @Regn

Hovedbilde: Instagram @LagunenStorsenter

Les også: Utstillingene du bør få med deg i Bergen