Slik blir H&M sin splitter nye satsning

Tidligere i år slapp H&M nyheten om at de skal lansere et helt nytt butikk-konsept kalt «Arket». Nå som åpningen er rett rundt hjørnet har den første lookbooken for det svenske merket sluppet.

H&M har over 4400 butikker rundt om i verden. I tillegg til sin egne butikker står den svenske kleskjeden for Cos, Weekday, Monki og &otherstories – og nå Arket, som vil åpne sin første butikk i London 24. august, nærmere bestemt på Regent Street. De har også planer om å åpne filialer i Covent Garden, samt i København, Brussel og München.

Den nye kleskjeden gir et tydelig nikk til de nordiske, minimalistiske røttene. Arket skal i større grad enn H&M fokusere på kvalitet, bærekraftighet og tidløse plagg. Prislappen vil dog være litt høyere enn hos H&M, nærmere det vi kjenner fra Cos.

– Bærekraftighet har vært et stort fokus når vi har skapet merket Arket og har blitt en naturlig del av alle prosesser – fra valget til leverandører til materialer og til å informere kundene om hvordan de skal ta vare på produktene for å forlenge levetiden, står det i pressemeldingen.

I juni slapp en teaser på hva vi kunne vente oss, men nå er den aller første lookbooken klar. Fotografen bak er amerikanske Zoe Ghertner, som har jobbet med alt fra Chanel og Dior, til Vogue og Gentlewoman.

Arket vil ikke bare være en butikk, men et helt univers. I tillegg til å tilby klær til både dame, herre og barn, vil kleskjeden fokusere på interiør og caféer hvor kundene kan slappe av. De vil også føre et knippe eksterne merker som passer inn i H&M sin nye satsning.

Fra lookbooken ser man at Arket har fokus på rene linjer, som man kjenner fra Cos, men litt mindre trenddrevet enn for eksempel Weekday og &otherstories. Kolleksjonen består av klassiske plagg som skjorter, cashmere-gensere, jeans, trenchcoats, kåper og pologensere.

 

Les også: Skaperne bak Weekday og Monki lanserer nytt klesmerke