H&M lanserer splitter ny kleskjede

Tidligere i dag ble det klart at H&M starter en helt ny kleskjede kalt ‘Arket’, inspirert av fordums markeder, optimisme og funksjonell mote.

Den 70-år gamle svenske klesgiganten utvidet i første omgang med COS for ti år siden, deretter Monki og Weekday, og i 2013 &Other Stories. H&M-gruppen som helhet har per dags dato nesten 4400 butikker verden om.

Deres nye retail-krumspring, Arket, vil fungere som en multi-brandstore og selge et nøye kuratert utvalg av både in-house og eksterne merker for menn, kvinner og barn, i tillegg til interiør.

– Vi føler det er relevant for de moderne kundene å bringe forskjellige merker sammen under ett tak, én kanal, for å gjøre ting lettere og gi dem større valgmulighet, fortalte Arkets kreative leder Ulrika Bernhardtz til Business of Fashion tidligere i dag.

I tillegg til den umiddelbare internasjonale referansen navnet har til ‘market’, peker det også mot det svenske/norske ordet ‘arket’.

– Dette relaterer seg både til våre nordiske røtter med funksjonell, langvarig design og symboliserer blanke ark, følelsen av optimisme og muligheter som vi kjente da vi laget Arket, forteller Bernhardtz.

Prosjektet med å utvikle den nye kjeden startet for to år siden, og var basert på grundig research som viste at en bred kundegruppe savnet klassiske kvalitetsprodukter solgt i et enkelt, men interessant miljø.

Arkets DNA vil i likhet med COS være tett knyttet til adjektiver som «tidløs» og «kvalitetsrik», og prisene vil derfor ligge litt høyere enn flere av gruppens andre kjeder – En t-skjorte vil koste mellom 300 og 1000 kroner.

Den aller første butikkene vil åpne midt i hjertet av London, i shoppinggata Regents street, på sensommeren i år.

Siden vi lever i 2017 vil produktene da selvfølgelig bli tilgjengelige i en stor, egen ‘Arket’ nettbutikk samtidig. Kjeden har også på tapetet å åpne butikker i Brussel, København og Munchen.

H&M gruppen, som kan smykke seg med sølvplassering i konkurransen om å være verdens største kleskjede, har generelt store planer om ekspandering i år. Ifølge BOF har de et mål om å åpne hele 430 nye butikker dette året, i blant annet helt nye markeder som Kazakhstan, Colombia, Island, Vietnam og Georgia.

Les også: Unisex-trenden preger motebransjen – men vil det bestå?