De erotiske tegningene som endret popkulturen

Tom of Finland er inspirasjonen bak den aktuelle filmen ved sammen navn. Vi har tatt en dypdykk på illustratørens innflytelse på homokultur, mote og kunst.

Denne helgen hadde filmen om illustratør Tom of Finland premiere på norske kinoer. I filmen spiller finske Pekka Stang den ikoniske illustratøren Touko Laaksonen. Under pseudonymet Tom of Finland ble Laaksonen en av homokulturens viktigste stemmer under siste halvdel av 1900-tallet.

Han tegnet homoerotiske tegninger av overdrevne muskuløse, uniformerte menn med så karikerte ansikt at man nesten ikke legger merke til tegnefigurenes enorme erigerte kjønnsorgan. I ettertid er det ikke kjønnsorganene som blir husket, men figurenes betydning for homofiles frigjøring og for kunst- og motehistorien.

Skisse inspirert av Marlon Brando i «The Wild One» og Vivienne Westwoods ikoniske t-skjorte «Two Cowboys»

Touko Valio Laaksonen begynte å tegne staute karer på 40-tallet da pornografi var ulovlig og homofili var ansett som en sykdom. Etter at han på 50-tallet sendte inn tegninger av muskuløse menn i militæruniformer til magasinet Physique Pictorial under synonymet Tom of Finland, tok det ikke mange år før navnet ble synonymt med frigjørelse og normalisering av homokulturen.

Tidligere var homofile ansett som eksentriske, feminine og litt puslete. Tom of Finlands overdrevet muskuløse, skjeggete, mandige og sterke illustrasjoner ga popkulturens bilde av homofile en helomvending.

Homofile var ikke lengre kun frisører, showdansere eller outsidere. De var brannmenn, tømmerhuggere, politi, militær, livvakter og snekkere – med kropper alle menn ville ha og alle kvinner ville ta på. I en tid da det var ulovlig å være homofil, ble Tom of Finland tegninger symboler på håp, styrke og stolthet.

Videre ville hans illustrasjoner påvirke alle hjørnene av populærkultur. The Village People og Freddie Mercury brukte Tom of Finland-illustrasjoner som referansen for sceneantrekk, spesielt hans illustrasjon inspirert av Marlon Brando i «The Wild One» med skinnbukser, baris og en skinntrukket hatt på snei.

Saint Laurent (ytterst) og J.W. Anderson (midten). Foto: Vogue

Laaksonens illustrasjoner har også hatt sterk påvirkning på motebildet, hvor blant annet Tom Fords Gucci og Jean Paul Gautiers visinger på 90-tallet og tidlig 2000-tallet er sterkt preget av de tegnede karakterenes skinndresser og uniformer. I tillegg gjorde punk-motens mor Vivienne Westwood en t-skjorte med Tom of Finlands motiv med to nakne cowboyer som ble ikonisk og svært kontroversiell på 70-tallet. Man kan også se mye av Tom of Finlands arv i dagens motebilde. Saint Laurent og J.W Anderson hadde forrige sesong flere litt frekkere utgaver av skinnjakken og uniformen som alle minner om Laaksonens tegninger.

Noen av hans største fans var derimot fotografene. Både Bruce Weber og Robert Mapelthrorpe som begge er kjent for sine fotografier av nakne menn, hvor Mapelthopres heller mer mot det erotiske enn Webers, og har begge vært veldig offentlige i sin hyllest av Tom of Finland.

Nå, nesten 30 år etter hans død, er de erotiske, nesten humoristiske tegningene nærmest like aktuelle som da de ble publisert på 70-tallet. Kjønn er ikke lengre to små bokser, og seksualiteten blir utfordret mer en noen gang. Tegningene har vært og forblir symbol for frigjørelse og stolthet, påvirker motebilde og kunstbilde og har inspirert en film om skaperens liv. Laaksonen forandret verden, men egentlig var han bare en mann som tegnet arbeiderene han var betatt av, og syntes uniformen til nazistene var sexy.

Hovedbilde: Tom of Finland 

Les også: Fiorucci er tilbake