Her er tallene for norske motebedrifter

Her er tallene for de norske motebedriftene

Vi har snakket med norske merker, butikker og agenturer.

Det er ingen hemmelighet at norsk mote er på vei opp og frem i verden. Slik har det jo faktisk vært en stund allerede.

Men hva er egentlig tallenes tale for de norske motebedriftene? 

Melk & Honning har snakket med et knippe norske motebedrifter, både store etablerte aktører og mindre up and coming merker i tillegg til agenturer og norske motebutikker om tallene for 2017 og 2016.

Tom Wood: – Nok et fint år

Tom Wood AS hadd i fjor et resultat før skatt på 2 917 000 mot 3 250 000 i 2016, og en omsetning på 32 876 000 mot 22 989 000 året før.

– 2017 ble nok et fint år for oss i Tom Wood. Vi fortsetter å vokse rimelig kontrollert og har en bunnlinje som gjør at vi kan investere ytterligere i nye prosjekter og kategorier. Ready-to-wear og denim blir enda viktigere for oss i årene som kommer, samtidig som vi har stort fokus med å videreutvikle smykke-businessen vår. Vi legger alltid lista høyt, men tror bestemt vi er inne på et godt spor. I løpet av året ansatte vi også flere smarte og dyktige hoder som gir oss ekstra kraft fremover, sier Managing Director & Owner i Tom Wood, Morten Isachsen, til Melk & Honning.

Ligger an til rekordomsetning for ByTiMo

ByTiMo hadde, fordelt på selskapene her hjemme og internasjonalt, et resultat før skatt på ca 2 millioner i fjor mot minus 1,5 millioner året før, og en omsetning på ca 61 millioner mot 60 millioner i 2016.

– Resultatet endte på ca 2 mill da vi investerte i flere av våre nysatsinger internasjonalt. Grepene vi har gjort de siste årene har fungert, noe tallene estimert ut 2018 er et godt bevis på, sier Elisa Mollatt til Melk & Honning, og viser til en estimert omsetning på 72 millioner i 2018 med et resultat på 5 millioner.

Line of Oslo: – Spisser profilen

Line of Oslo AS hadde et resultat før skatt i 2017 på 1 946 000 mot 3 229 000 året før, og en omsetning på 32 176 000 mot 41 093 000 året før.

– Vi har selv valgt å spisse profilen til Line of Oslo, noe som betyr endring i antall dører, og vi har brukt store ressurser på fremtidsrettet og bærekraftig produksjon. Vi tok grep som vi allerede ser resultater av i 2018, sier Line Warner til Melk & Honning.

Fall Winter Spring Summer AS hadde i 2017 et resultat før skatt på 318 607 mot – 1 413 175 året før, og en omsetning på 25 532 278 mot 24 764 964  året før mens Cala Jade under C&J Studio AS hadde et resultat før skatt på 1 609 894 i 2017 mot  367 688  kroner året før og en omsetning på 11 206 178 mot 7 771 188 i 2016.

Flere av de norske designere blant dem Michael Olestad, Admir Batlak, Anne Karine Thorbjørnsen og Elisabeth Stray Pedersen har enkeltpersonsforetak og lignes derfor som privatpersoner.

F5: Dekker nå produksjonen selv

Den norske multi-brand-butikken F5 hadde et resultat før skatt på -575 000 i fjor mot 469 000  året før, og en omsetning på 2 392 000 mot 1 972 000 året før.

Til Melk & Honning forteller Alexander  ved F5 at underskuddet i fjor er overskudd fra 2016 som i året som gikk ble investert, primært i egne varer.

– Vi gikk over til en modell der vi ikke lenger selger wholesale, og dekker nå produksjonen av egne varer selv, forteller han.

Yme hadde et resultat før skatt på 525 000 i 2017 mot -1 484 000  i 2016, og en omsetning på 57 843 000 mot 32 274 000 året før.

Det har ikke lykkes Melk & Honning å få en kommentar fra Yme.

Holzweiler: – Godt fornøyd

Holzweiler har en rekke selskaper. Fra perioden 2016 til 2017 valgte de å skille mellom Holzweiler som brand og agenturvirksomheten. Merket Holzweiler er representert gjennom Holzweiler Items AS mens agenturvirksomheten gjennom Holzweiler Agency AS. Resultatene fremover vil således representere et klarere skille mellom de to forretningsområdene, det opplyser CFO i Holzweiler, Geir Bjønnstu Holthe til Melk & Honning. 

Mens Holzweiler Items hadde et resultat før skatt på 7 923 000 i fjor mot 3 173 000 året før og en omsetning på 67 803 000 mot 35 886 året før hadde Holzweiler Agency AS et resultat før skatt på 131 000 i 2017 mot 567 000 i 2016 og en omsetning på 19 801 000 mot 43 718 året før.

– De viktigste underliggende faktorene som har bidratt til den positive topplinjeveksten i Holzweiler brand er utvikling av flere kategorier og internasjonal vekst. Vi er godt fornøyd med utviklingen i perioden, sier Holthe.

Topplinjen har dabbet av hos Blender

Blender Agency hadde et resultat før skatt på 8 208 372 i fjor mot 9 827 304 året før, og et driftsresultat på 8 069 799 mot 9 759 921 i 2016.

– Det mest interessante med våre tall, er ikke nødvendigvis bunnlinjen, men topplinjen, som indirekte viser nedgang i wholesale-omsetning fra 2015 til 2017. Det har sammenheng med et stort fall i omsetningen av våre viktigste merker, Michael Kors og Marc Jacobs, fra toppårene i 2015 til i dag, sier Mats Alver ved Blender Agency til Melk & Honning.

– Dette er en utvikling vi har vært klar over før den har truffet resultatene, og overvåket nøye hele tiden. Det har gitt oss gode muligheter til å tilpasse vår forretningsmodell, og utvikle Blender Agency. Nå det er sagt, så har vi hele tiden ment at 2014 og 2015 var unormalt gode år, og at normalen vår bør være et sted rundt det vi har sett de siste årene. Et agentur er en del av et øko-system som er i stor endring, og både norske butikker, samt resten av det nordiske markedet, mister mye omsetning til utenlandske nettaktører, som for eksempel Zalando. Når butikken på hjørnet blir rammet av Postnord-skapet på Joker, så rammer det også oss. Dette, kombinert med at noen av våre viktigste merker har vært mindre populære, er hovedårsaken til at topplinjen vår har dabbet av. Når det er sagt, er vi optimistiske for 2019, og årene som kommer, og har mange spennende planer og merker på gang.

Hovedbilde via F5.

Les også: New York Times skryter av norske motebutikker