Hedi Slimane for Celine

Hedi Slimane tømmer Celines Instagram-konto

Og avlører ny logo.

Med Hedi Slimane forandres alt, skrev Melk & Honning tidligere i sommer med referanse til den nye kreative lederen ved Celine. Han tok over sjefstolen etter Phoebe Philo som takket for seg etter ti år ved det franske luksusmotehuset.

Slimane kom fra tilsvarende stilling i Saint Laurent der han tok mildt sagt kontorversielle grep blant annet ved å bytte navnet fra Yves Saint Laurent til Saint Laurent. Samtidig mer enn tredoblet han salgstallene for det Kering-eide luksusmotehuset.

Lady Gaga med den første Celine-vesken signert Hedi Slimane. Bilde via Instagram.

«Målet er å nå minst to eller tre milliarder euro, og kanskje mer, innen fem år. Alt ligger til rette for at denne merkevaren skal kunne oppnå en ganske eksepsjonell vekst», skal LVMH-topp Bernard Arnault ha sagt om Celine i forbindelse med Slimanes overgang til investorer i januar i år. Det skriver motenettstedet Business of Fashion (BoF). I følge nettstedet skal Slimane totalrenovere merkets 140 butikker, re-oppfinne varemerket og ekspandere til både herreklær, duft og couture.

Nå trer endringene for alvor i kraft.

Kort tid etter at vi fikk en smakebit på Slimanes første kolleksjon for Celine i form av en veske som Lady Gaga postet en rekke bilder av på sin Instagram, har alt innholdet både på det franske luksusmotehusets nettside og Instagram-konto nå blitt slettet. Kontoen har i skrivende stund 1,4 millioner følgere, følger ingen og har tre videoinnlegg som viser husets nye logo.

Céline er nå blitt til Celine – aksenten er fjernet og mellomrommet mellom bokstavene er blitt gjort mindre. Logoen forklares ytterligere i caption på Instagram som «direkte inspirert av den originale, historiske varianten fra 1960», mens typografien stammer fra 1930-tallet. Aksenten skal ha blitt fjernet for å «skape en enklere og mer balansert proporsjon med nikk til Celine-kolleksjonene fra 1960-tallet der aksenten sjeldent ble brukt». 1960-versjonen av logoen som inkluderer ordet «Paris» vil dessuten ble gjeninnført både i kolleksjonene og i innpakning, men vil ikke være en del av logoen på kampanjene. 

THE NEW LOGO HAS BEEN DIRECTLY INSPIRED BY THE ORIGINAL, HISTORICAL, VERSION THAT EXISTED IN THE 1960’S.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ THE MODERNIST TYPOGRAPHY USED DATES FROM THE 1930’S. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ THE ACCENT ON THE “E” HAS BEEN REMOVED TO ENABLE A SIMPLIFIED AND MORE BALANCED PROPORTION, EVOKING THE CELINE COLLECTIONS OF THE 1960’S WHERE THE ACCENT WASN’T USED OFTEN. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ THE SPACING BETWEEN THE LETTERS HAS BEEN BALANCED OUT AND THE LETTERS HAVE BEEN BROUGHT CLOSER TOGETHER. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ THE 1960’S VERSION OF THE LOGO INCLUDING THE WORD “PARIS”, WILL BE REINSTATED WITHIN THE CLOTHING AND ON PACKAGING, HOWEVER “PARIS" WILL NOT APPEAR BENEATH THE LOGO ON CAMPAIGNS. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #CELINEBYHEDISLIMANE

A post shared by CELINE (@celine) on

Men det er ikke alt. Ytterligere endringer skal være underveis. Som tidligere nevnt skal det også tenkes nytt rundt hvordan merkets kolleksjoner presenteres for å lukke gapet mellom runway og retail ved blant annet ved å adoptere leveringsmodellene til street wear-merker som Supreme med blant annet pop-up-butikker, capsule-kollesjoner og drip-feeds for å nå ut til den nye generasjonen av kunder.

Hedi Slimanes første kolleksjon for Celine vises under Paris Fashion Week i september, og vil, dersom ryktene stemmer, være en sesongløs kjernekolleksjon som skal danne utgangspunkt for en ny æra for det franske luksusmotehuset.

Hovedbilde: Hedi Slimane via WWD.

Les også: Motehuskabalen – de viktigste trekkene så langt