Harvey Weinsteins designer-kone tilbake i varmen

Men vil motebransjen tilgi henne? Les hva de norske ekspertene mener.

I oktober i fjor ble Harvey Weinstein plutselig en av dette årtusenets foreløpig største «persona non grata». Det var et graveteam av journalister i The New York Times som avslørte at den mektige filmmogulen hadde bedrevet både misbruk, overgrep og manipulering av flere titalls kvinner helt siden 80-tallet. Mange av Hollywoods største skuespillere sto siden frem med sine historier. Weinstein selv gikk raskt fra å benekte alt, til å gå under jorden.

Kort tid etter ble det kjent at kona klesdesigneren Georgina Chapman, hadde bedt om skilsmisse, etter å ha vært gift med filmmogulen i ti år. Hun tok samtidig også steget bort fra rampelysets dømmende blikk, og inn i privatlivets fred sammen med de to barna de har sammen.

Merket hennes Marchesa, kjent for sine gallakjoler og tidligere en favoritt blant kjendiser og velstående, led kraftig ettersom det ble assosiert med Weinstein.

En rekke ansatte flyktet fra hovedkontoret på Manhattan. Og superstjerner som tidligere stolt haddes svart «Marchesa» på spørsmål om hva de hadde på seg på den røde løperen, valgte heller andre designere.

The Hollywood Reporter skrev allerede kort tid etter at skandalen rundt Weinstein var et faktum at han har vært instrumentell i merkets suksess. Blant annet ved å overbevise sine kontakter i den kjendistette byen om å bruke konas kjoler. Flere mente at det ville bli vanskelig for Chapman å holde merket i live med den sterke assosiasjonen til Weinstein.

I januar kansellerte hun Marchesa sin motevisning i New York, bare to uker før den skulle finne sted.

Nå, over et halvt år senere snakker Chapman ut i et større intervju med amerikanske Vogue.

Bilder fra @Marchesafashion (Kjolen nederst til høyre er den Scarlett Johansson bar under Met-galaen i år)

– Jeg følte meg så ydmyket og ødelagt at jeg følte det ikke det var riktig av meg å gå noe sted. Hvem var jeg til å spasere rundt som om ingenting hadde skjedd? Alt er fremdeles veldig, veldig rått, sier Chapman i intervjuet.

Hun besvarer også spørsmålet alle stiller seg selv og andre; Hun må da ha visst noe, hatt sine antakelser, vært en del av det hele på en måte?

– Absolutt ikke. Aldri. Han reiste konstant. Jeg har aldri vært en av dem som er besatt av å vite hvor noen er hele tiden.

På lederplass i samme utgave av magasinet velger også sjefredaktør Anna Wintour å ta for seg denne saken. Der oppfordrer hun leserne til å støtte Chapman. 

– Etter min mening skal man aldri holde en person ansvarlig for partnerens handlinger. Det Georgina trenger nå er vår medfølelse og forståelse, skriver hun.

Under Met-galaen forrige uke valgte Scarlett Johansson, som første Hollywood-skuespillerinne etter at skandalen fant sted, å bruke Marchesa på den røde løperen. I en uttalelse fra henne i etterkant kommer det fram at dette var et klart valg for å vise støtte til designeren som praktisk talt har blitt dratt ned i gjørma, sammen med eksmannen.

– Kan sammenlignes med andre verdenkrigs såkalte tyskertøser

Ragnhild Brochmann

Ragnhild Brochmann, kunst- og motekulturhistoriker, journalist og spaltist for Morgenbladet og D2, mener det er flere ting som er i spill her. 

– For det første er historien om «Me too» sine grove menn en historie om kvinnene som har valgt å overse, eller ikke kunnet, villet, orket innse, hvordan mennene deres har levd. Kompartamentalisering, på godt norsk. Med andre ord er det like usannsynlig at hun ikke visste noe som det er sannsynlig at hun har valgt å lukke øyne og ører, forteller hun til Melk & Honning.

Når det kommer til Anna Wintours støtte til Chapman, mener Brochman det handler om et nært vennskap, og fortrolige samtaler preget av troverdighet og tårer, som har resultert i renvaskingen fra Vogue sin side.

– Det kan helt enkelt også handle om å vise et forsonende søsterskap ovenfor en hvis situasjon vi kan sammenlignes med andre verdenskrigs såkalte tyskertøser – kvinner det var ekstremt enkelt å kappe hånden av på bakgrunn av mennenes standpunkt og handlinger, like mye som kvinnenes. 

– Tar ikke lang tid før det er glemt

Jorun Aartun

Jorun Aartun, forfatter av boken «Avkledd: På innsiden av norsk motebransje» og journalist i DN, påpeker at motehuset ikke er alene om å få en ny sjanse, og at motebransjen er full av eksempler på skandaleomsuste designere som har blitt tilgitt etter å ha tråkket feil. 

– Det tok for eksempel ikke mange sesongene før Galliano ble hyllet på catwalken, til tross for at han ble dømt for antisemittisme. Flere europeiske motehus hadde tette bånd til nazistene under andre verdenskrig. Hugo Boss lagde jo til og med uniformer for tyskerne. Det er det få som husker i dag, forteller hun til Melk & Honning.

Aartun mener det ofte kan virke som om både forbrukerne og bransjen på generelt grunnlag lider av korttidshukommelse.

– Når det blir avdekket at billigkjeder begår alvorlige overtramp og utnytter billig arbeidskraft i u-land tar det jo ikke lang tid før mange av forbrukerne har glemt det.

– Men om de har glemt denne skandalen vil tiden vise.

Les også: Modellgruppe langer ut mot Karl Lagerfeld