Gucci Timepieces and Jewelry AW18-kampanje

Har motebransjen fått krystaller på hjernen?

Krystaller er trendy, men eksperter mener det bare handler om penger.

Tidligere var de forbeholdt hippier og tilhengere av New age, men de siste årene har også motebransjen trykket de fargerike, glitrende og mystiske steinene til sitt bryst. Man skal ha de hjemme, hengende rundt halsen, liggende i veska eller til og med i vannet man drikker. Hva er egentlig greia med krystaller?

Blitt mainstream

Det italienske luksusmotehuset Gucci brukte krystaller i sin seneste smykkekampanje. Mary-Kate og Ashley Olsen bak motemerket The Row giftet alle gjestene

Kim Kardashian West parfymer
Duftlanseringen til Kim Kardashian West var pyntet med krystaller. Foto via Instagram

krystaller under sin AW18-visning i vinter. Victoria Beckham har vært fan i mange år allerede, blant annet ved å ha krystaller backstage i forkant av motevisningene sine, mens Kim Kardashian West var inspirert av krystaller for sine tre første parfymer. West brukte visstnok også krystaller til å komme til hektene igjen etter at hun ble ranet på et hotellrom i Paris tilbake i 2016.

Også butikkene har kastet seg på krystalltrenden. På nettet kan man abonnere på månedlige esker med krystaller, krystallvann og andre alternative saker fra for eksempel Astral Collective. Og krystallene er ikke bare populære, dyre er de gjerne også. I Stockholm selger blant annet luksusbutikken Nathalie Schuterman steiner med en prislapp på mange tusen kroner. I Oslo er det heller ikke lenger kun alternative butikker som selger healende steiner og krystaller. Også it-butikker som Luck Oslo, Milla Boutique på Aker Brygge og frisørkjeden Gevir selger geologiske vidundere.

It-butikkene blir alternative

John André Hanøy hos Luck Oslo forteller til Melk & Honning at de for øyeblikket selger ringer med steiner fra Tom Wood og den norske juvelmakeren Mossige i butikken på Grünerløkka.

– Vårt konsept er bygd på masse energier, og det signalet man sender ut når man jobber med steiner og mineraler er budskapet. Slik som tiden i bransjen og markedet er nå, så tror jeg at alt man kan få av energier er viktig, sier han og legger til;

–Jeg tror ikke at man trenger å gå til en «steinrøysbutikk» for å finne energi. Man kan finne den andre steder også. Fokuset fremover blir nok at flere og flere begynner å bry seg om betydningen av steinene, og jeg tror at folk har et personlig forhold til de.

Camilla Berntsen er gründer og kreativ leder i Milla Boutique. Hun forteller til Melk & Honning at de har solgt krystaller i over fire år, med priser fra 29 kroner per stykk for små krystaller, til 7000- 8000 kroner for store prismer på flere kilo.

Milla Boutique selger håndplukkede krystaller
Milla Boutique selger håndplukkede krystaller fra Norge og Madagaskar. Foto via Instagram

– I begynnelsen solgte vi bare til spesielt interesserte, men nå går vi tom for stener hele tiden. Vi har en leverandør fra Paris som graver ut krystaller selv i Madagaskar. Han sier at i området hvor han for et par år siden kunne hente ut 100 stener, fant han kun to stener i år. Så det tyder på at interessen er stor.

Berntsen forteller videre at de først og fremt tar inn krystaller i butikken fordi de er vakre, og fordi de er et spennende innslag i interiøret deres.

– Vi har ofte mødre med sine sønner som kunder, så det er populært hos yngre gutter. Ellers er det kunder som kun synes krystaller er vakre og kjøper de av den grunn, og de som kjøper krystallene fordi de har en dypere betydning.

Hårklipp og krystaller

Det er ikke bare interiør- og klesbutikker som selger krystaller for tiden. Også frisørsalongen Gevir i Oslo har et utvalg ametyst, rosenkvarts og bergkrystall, som prises etter kvalitet, vekt og type krystall. Randi Marie Viksjø er daglig leder hos Gevir avdeling Eger. Hun forteller til Melk & Honning at de alltid har hatt krystaller i salongene sine, og at alle ansatte blir lært opp om de ulike typene krystaller.

Gevir selger krystaller.
Gevir har flere typer krystaller i salongene sine. Foto via Instagram

– Vi elsker krystaller på grunn av egenskapene de har og fordi de er så vakre. Da flere og flere av våre kunder begynte å spørre om muligheten for å kjøpe disse, bestemte vi oss for å selge dem også, sier hun og legger til;

– Etterspørselen har blitt større nå, blant annet fordi de er i vinden og flere får øynene opp for dem. Alle trenger en hårklipp, men flere søker også den helhetlige følelsen av velvære, derfor vil vi også tilby dette.

Mange nye kunder

Lille Arkana på Youngstorget som selger blant annet krystaller har holdt på i hele 18 år. Katrine Eltvik forteller til Melk & Honning at de har opplevd å få mange nye kunder i det siste, og tror det kan være fordi krystaller begynner å bli trendy i interiør- og motebransjen.

Også det faktum at influencer Camilla Pihl er en av kundene deres tror Eltvik kan være noe av grunnen til at nye fjes stadig kommer.

– Jeg føler også at krystaller begynner å bli populært fordi folk i underbevisstheten vet at det hjelper. Derfor søker de det selv om de ikke er bevisste på det.

Hva tenker den alternative butikken om at it-butikkene begynner å selge krystaller?

Camilla Pihl bruker krystaller
Camilla Pihl bruker flittig krystaller. Foto via Instagram

– Det er bare dritkult. I forhold til konkurranse så føler jeg ikke at det er et problem. Vi opplever en økning i butikken, og jeg føler også at vi tilbyr en annen vinkling. Selv om flere av disse butikkene kanskje selger krystaller delvis på grunn av deres healing-egenskaper, så har vi en helt annen pakke. Så det er bare positivt, sier Eltvik.

Hun forteller at bergkrystall, rosenkvarts, ametyst og citrin er blant de mest kjente og populære steinene akkurat nå.

– Bergkrystall kalles for en universalkrystall, er utrolig omgjengelig og kan brukes til nesten alt. Rosenkvarts er den ultimate kjærlighetssteinen, mens Ametyst er for de høyere chakraene. Citrin er fantastisk for å jobbe med solarpleksus som er en viktig chakra. Den handler nemlig om livskraften fra magen hvor kreativiteten kommer fra.

– Ren og skjær økonomisk vinning

Henrik Friis er førsteamanuensis i Mineralogisk forskningsgruppe ved Naturhistorisk museum. Han forteller til Melk & Honning at det er ingen beviser for at krystaller og bergarter har noen effekt på verken kropp og sjel.

–Jeg tror folk blir fascinert av krystaller fordi vi mennesker generelt liker å tro på ting, men det er ingen bevis for at det har noen virkning. Men de er fine å se på, og jeg selv liker å ha steiner rundt meg fordi det er pene objekter, sier han og legger til;

–Hvis man selv tror det hjelper, så kan man få en reell eller trosmessig effekt.

Nathalie Schuterman selger rådyre krystaller
Hos Nathalie Schuterman selges krystaller for flere tusenlapper stykket. Foto: skjermdump

Det handler altså gjerne om den velkjente placebo-effekten. Friis mener at grunnen til at folk tror at krystaller kan fjerne alt fra hodepine til å gi fremgang i kjærlighetslivet eller på jobben handler om suksessfull markedsføring.

–Steiner og mineraler har stor pengeverdi, så å drive en krystallbutikk er ren og skjær økonomisk vinning. Sånn er det med mange alternative ting. Ta feng shui som et eksempel. Det bruker man i hjemmet for å gi energi, men det er ingen vitenskap bak.

– Mister kontakten med den fysiske verden

Azita Kashani har mange års erfaring som krystallterapeut og driver Essenza Divina hvor hun blant annet tilbyr veiledning/coaching og utdanning.

Hun forteller til Melk & Honning at det kan være flere grunner til at krystaller er blitt så populært akkurat nå.

Kim Kardashian West parfymer
Kim Kardashian brukte krystaller for å takle ranet i Paris. Nå har hun laget KKW Fragrance inspirert av nettopp krystaller. Foto via Glamour

– Vi står i en viss fare for å miste kontakten med alle sider av den fysiske verden når vi bruker for mye tid i den digitale virkeligheten, noe som hverken er bra for kroppen eller evnen til å fokusere. Dette er noe vi sårt trenger for å håndtere alle aspektene av en moderne hverdag, sier hun og legger til;

– De fleste tror ikke løsningen er å gå tilbake til en tid uten teknologi, men heller å balansere tiden vi bruker på dette med en større tilstedeværelse i det fysiske her og nå. Da er det fint å ha verktøy som kan hjelpe oss, som blant annet krystaller.

– Ønsker å utforske nye horisonter

Kashani forteller videre at det også er en generell bevegelse hvor mange begynner å nærme seg hverandre i hva de tror på, og hva de finner viktig å fokusere på, gjennom livet i sin helhet.

– Tidligere har man generelt kunne kategorisere mennesker utifra orientering. Enten var man primært opptatt av det materielle og mentalt tilegnet kunnskap, eller så var man opptatt av kunst, det åndelige og de emosjonelle sidene ved livet. Slik er det ikke nå lenger, sier hun og fortsetter;

– Jeg har møtt veldig mange som har kommet til en høy mestring av det materielle og tjent mye penger, og som nå ønsker å utforske nye horisonter ved å utvide bevisstheten. Dette for å kunne oppleve mer åndelige aspekter av tilværelsen også, og dermed legge til en dimensjon i livet.

Hun tror vi nå er inne i en tid hvor vi beveger oss mot et mer holistisk og helhetlig verdensbilde.

– Selv om vi i Vesten stort sett filtrerer vår virkelighetsoppfatning gjennom en linse som er basert på vitenskap, så begynner vitenskapen nå å bli så avansert, at mange fenomener som tidligere har virket uforklarlige, kan nå forstås ut fra denne kunnskapen, og dermed danne en slags bro mellom vitenskap og spiritualitet.

Hovedbilde av Colin Dodgson for Gucci Timepieces and jewelery AW18 via Dazed & Confused 

Les også: Juleshopping i London