celine kampanje resort 2018

Merker Oslo-butikkene Celine-effekten?

– Ikke lenger laget for voksne damer, men unge jenter – med en voksen prislapp.

Helt sien det først ble kjent at Phoebe Philo takket for seg hos Celine og Hedi Slimane tok over stillingen tidligere i år har reaksjonene haglet. At Celine nå stod ovenfor store endringer var det liten tvil om, men at de skulle være såpass omfattende som vi har sett konturene av nå var det få som hadde sett for seg.

Noe av det første Slimane gjorde i den nye jobben som Celine-sjef var å tømme merkets Instagram-konto og nettside. I tillegg er logoen blitt endret, nå uten aksenten og med større mellomrom mellom bokstavene.

Men det var først da Slimane viste sin første kolleksjon for det franske luksusmotehuset under Paris Fashion Week tidligere denne måneden at reaksjonene for alvor kom til overflaten. Både motepressen og sosiale medier mer eller mindre unisont slaktet kolleksjonen blant annet fordi den minnet om det Slimane så mange ganger tidligere har vist både hos Dior og Saint Laurent, men kanskje mest av alt fordi den var lysår fra tidligere sjefsdesigner Phoebe Philos velkjente Celine-estetikk som skaffet henne mange lojale tilhengere.

pernille teisbæk i kåpe fra celine
Pernille Teisbæk i kåpe fra Celine. Foto: @PernilleTeisbaek

Som et svar på ansettelsen av Slimane som ny kreativ leder hos Celine er blant annet Instagram-kontoen @OldCeline, som deler tidligere kampanjer og andre bilder fra Philos tid hos det franske motehuset – og som stadig dukker opp i tags hos Celine-tilhengere over hele verden. Også her hjemme har debatten fått fart på seg.

Det er også flere Philo-fans som i sosiale medier forteller at de vil sikre seg noe av det siste fra Philos Celine, som nå er i butikkhyllene – før det er for sent. Pre-fall 2018 var nemlig Philos siste kolleksjon for det franske motehuset.

Men hvordan merker butikkene Celine-effekten? Vi spurte de to som fører Celine i Oslo; Vincci og Icon.

– Det kommer stadig sjokkerte kunder innom som har sett showet. Det var jo så langt unna Phoebe Philos stil som det går an å komme, og mange av våre kunder kommer nok ikke til å kjøpe Celine igjen. Det er trist, forteller Synnøve Dobloug, den ene halvparten bak Icon på Frogner, til Melk & Honning.

– Det er ikke lenger laget for voksne damer, men for unge jenter – og med en voksen prislapp, sier hun, og legger til at de mest sannsynlig vil gjøre langt mindre innkjøp av merket fremover. 

Men den gamle Celine-kunden vil de gjerne beholde.

– Vi må rett og slett finne noe annet. Kanskje kommer Philo med sin egen kolleksjon en dag – hvem vet. Enn så lenge har vi nettopp kommet tilbake fra innkjøp med mange nye spennende kolleksjoner og merker som ingen har i Norge, forteller Dobloug.

Vincci i Oslo har merket Celine-effekten.

Innkjøpssjef og butikksjef ved Vincci i Oslo, Silje Johnsen, forteller til Melk & Honning at butikker alltid kjenner på en økt interesse for merkevaren når det går fra en designer til en annen. Hun forteller at Celine alltid har vært et veldig stort og viktig merke hos Vincci, med en definert kunde. Og at interessen har økt i etterkant av Phoebe Philos avskjed, det kan hun bekrefte.

– Vi har absolutt sett en økt interesse. Phoebe Philos tilhengerskare er sterk og har en tydelig identitet. 

Hun forteller videre at det først og fremst er plagg de har merket størst økning på hos Vincci.

antrekk fra celine. foto vincci instagram
Antrekk fra Phoebe Philos Celine. Foto: @VincciOslo

– Det har gått veldig mye av klærne, ready to wear. Veskene er også populære og går sin gang, men disse forandrer seg ikke mye fremover. Det blir jo en ny logo, men mange av bestselgerveskene fra Celine vil fortsette.

Johansen forteller at Vincci har kjøpt inn en sterk pakke fra Celine til våren, som hun tror kunden vil like godt. Hun sier at noe av det har vi sett tidligere, men at det også kommer noe nytt, og understreker at det kommer mer enn bare det vi så på catwalken under debutvisningen til Hedi Slimane.

– Etter Phoebe Philo meldte sin avskjed hos Celine har vi sett en generell økning i alle kategoriene. Slik vil det alltid være. Celine har alltid solgt godt hos oss, men vi merker trykket litt ekstra nå.

Johansen avslutter med å fortelle at også de har opplevd at kundene kommer innom og sier at de ønsker å sikre seg noe av det siste designet som henger igjen i butikkhyllene med Phoebe Philos identitet.

Hovedbilde: Vincci i Oslo

Les også: Dette er temaet for Met Gallaen 2019