celine

– Håper ikke Celine med Slimane blir det nye Gucci

Motepersonlighetenes forventninger til Hedi Slimane for Celine.

Det markerte slutten på et tiår da tidligere sjefsdesigner hos Celine gav stafettpinnen videre til den tidligere Saint Laurent-designeren, Hedi Slimane. I september viser Slimane sin første kolleksjon for det franske luksusmotehuset, og ryktene sier at kjernekolleksjonene vil være sesongsløse. Som en start har har Slimane tømt både nettsiden og Instagram-profilen til motehuset, ikke ulikt det Saint Laurent gjorde da Slimane takket for seg, gjort endringer på logoen og brukt Lady Gaga til å vise frem den første smakebiten på det nye designet; en svart skinnveske med gullås.

I forkant av Celine-debuten til Slimane har vi spurt tre av landets fremste motepersonligheter om hva de forventer av den nye sjefsdesigneren samt deres meninger om den nye logoen og den første vesken.

– Ikke helt overbevist

Motepersonlighet og influencer Annabel Rosendahl har lenge vært fan av motehuset Celine, fordi hun mener tidligere sjefsdesigner Phoebe Philo visste hva kvinner ønsker å kle seg i.

annabel rosendahl
Annabel Rosendahl.

Hedi Slimane i sjefsstolen hos det franske motehuset er hun derimot mer skeptisk til.

– Jeg må ærlig innrømme at jeg kanskje er litt negativ til Hedi Slimane hos Celine. Nettopp fordi det han viste hos Saint Laurent er så langt fra det jeg tenker Celine er, forteller Rosendahl og fortsetter:

– Hos Celine forventer jeg at han gjør noe veldig annerledes enn Phoebe Philo, og det tenker jeg er trist. Men det er vanskelig å si

noe for bastant i denne bransjen; for om to år tenker vi kanskje at dette er spennende. Men jeg synes ikke det var Hedi Slimane som passet best til den estetikken vi har sett fra Celine til nå. Jeg er veldig spent på den kommende visningen hans.

Om den svarte vesken med gullås, som er det første designet som har blitt vist fra Hedi Slimane for Celine, vist på Lady Gaga tenker Rosendahl følgende:

lady gaga
Lady Gaga med den første Celine-vesken signert Hedi Slimane. Bilde via Instagram.

– Fra tidligere av med Phoebe Philo har vi ikke sett så mye «hard ware». Hun har vist mer rene uttrykk, uten å bruke harde gull- eller sølvdetaljer. Denne vesken kunne like gjerne vært fra Saint Laurent. Uttrykket med gullåsen er veldig «hard ware», og jeg synes det mister litt av Celine-identiteten – eller hvert fall det som tidligere var det.

– Men så har vi ikke sett vesken sammen med resten av kolleksjonen, så man kan ikke utelukke at når vi ser alt kanskje vi tenker ‘wow, dette var fint’.

Med Slimane i sjefsstolen har det allerede skjedd flere forandringer. Søndag var alle bildene på Celines Instagram-konto slettet til fordel for tre videoklipp. Samtidig var motehusets logo endret fra Céline til Celine, og mellomrommet mellom bokstavene var blitt noe mindre enn tidligere. Under videoene var hashtagen #CelinebyHediSlimane.

– Jeg synes det var unødvendig å slette alle bildene på Instagram. Det virker som han er opptatt av at han skal få mest mulig oppmerksomhet for endringen enn at det faktisk har en funksjon. Celine har hatt en fantastisk bra vekst under Phoebe Philo, så hvorfor fjerne det, spør Rosendahl.

– Den nye logoen var fin i seg selv, men jeg synes det var unødvendig å endre den. Den er heller ikke noe radikalt endret. Det er kanskje mer et PR-stunt?

– Verken uventet eller sjokkerende

Motepersonlighet, Envelope-grunnlegger og designer, Celine Aagaard, trekker paralleller mellom endringen Slimane har gjort hos Celine og hva han gjorde hos Saint Laurent i 2012.

– Det er verken uventet eller sjokkerende at dette kommer i regi av Hedi Slimane, som kjent fjernet han også Yves fra Saint

Celine Aagaard lanserer klesmerket Envelope
Celine Aagaard. Foto: Ignat Wiig

Laurent i 2012, sier Celine Aagaard og fortsetter:

– Spørsmålet er vel heller hvor mye buzz det kan bli ved å fjerne en apostrof – som ikke engang har vært i logoen for alltid, samt endre litt på bokstavstørrelsen.

Aagaard har selv fulgt Celine i en årrekke.

– Jeg har fulgt motehuset lenge før Phoebe Philo sin tid, og før min tid som moteredaktør. Jeg har flere plagg fra Celine Paris fra før apostrofen i logoen ble permanent, så sånn sett er jeg vant til å se merket med den logoen som representeres i dag – også fra vintageplagg jeg har spart på.

Vesken vi fikk se i armene på Lady Gaga imponerte derimot ikke Aagaard helt.

– Jeg er ikke helt solgt enda, men nå er jeg heller ikke fan av Gaga sin stil. Vesken er delikat og bærer preg av Slimanes inspirasjon fra 60-tallet, og jeg liker kombinasjonen av en slags moderne bestemor-look samtidig som jeg ikke er så fan av monogram-tagen som henger foran.

Aagaard forteller videre at hun har stor sans for at Slimane henter inspirasjonen fra 60-tallets Celine, og understreker at hun liker når designerene henter inspirasjon fra motehusets arkiver.

– Samtidig har jeg vært stor fan av Phoebe, som ikke ville frontet Lady Gaga som første kvinne til å bære sin nye veskemodell, sier Aagaard og legger til:

– Med et mål om å øke omsetningen på mange milliarder på få år, håper jeg ikke – uten å banne i kirken – at Celine med Slimane blir det nye Gucci.

– Celine slik vi kjenner det er fortid

– Bare det at det er Lady Gaga som promoterer det første nye produktet fra Celine er jo i en annen retning profilmessig enn slik vi kjenner det franske motehuset fra før, forteller Hege Aurelie Badendyck og fortsetter:

Hege Aurelie Badendyck
Hege Aurelie Badendyck.

– Vesken er også langt strammere, mer voksen og har et mer luksuriøst og rigid uttrykk enn de tidligere ikoniske veskene fra de senere årene. At den er sort er jo også veldig Slimane.

Motepersonligheten og The Cool Girl-redaktøren forteller at også hun liker at tanken bak den ‘nye’ logoen er å ta tilbake logoen fra 60-tallets Celine.

– Det var jo det samme Hedi Slimane gjorde hos Saint Laurent, hvor han vel også brukte Lady Gaga til å fronte det ‘nye’ Saint Laurent, om jeg ikke husker feil. Ergo er ikke dette noe unike stunts fra Slimane sånn sett, mener Badendyck.

Også Badendyck var stor fan av matchen mellom Philo og luksusmotehuset Celine.

– Med så hyppige utskiftninger av designere hos husene de siste årene så følger man jo nærmest designerne mer enn motehusene etterhvert. Likevel er det klart jeg er superspent, men det er ingen tvil om at Celine slik vi kjenner det fra før av er fortid.

Hovedbilde via Celine

Les også: Se den siste kolleksjonen til Phoebe Philo for Céline