Grunnleggeren av den verdenskjente kleskjeden er død

Her er de mest sjokkerende kampanjebildene han stod bak.

Fire italienske søsken grunnla på midten av 60-tallet Benetton-gruppen, da den yngste var 20 og den eldste 30 år. I dag ble det kjent at yngstemann, Carlo Benetton, har gått bort i en alder av 74. Hovedkontoret har siden starten ligget i Treviso, en times kjøring fra Venezia. Det var her Carlo døde, i sitt hjem, med sine fire barn rundt seg.

Benetton-gruppen sitter i dag med eierskap både i det italienske vegvesenet, Formel 1-team, restauranter og hoteller rundt om i Italia, og hadde en omsetning på 1,5 milliarder euro – omtrent 14 milliarder kroner – i 2015. Det er likevel kleskjeden United Colors of Benetton som er selve smykket og grunnpilaren i gruppen.

Kleskjeden, som gjerne forkortes til Benetton, har siden 60-tallet vært en destinasjon for basisplagg i god kvalitet. Spesielt kjent har de vært for sine cardigans i bomull, som har vært å få tak i i alle regnbuens farger.

Et av søsknenes viktigste trekk var da de på starten av 80-tallet valgte å gi den italienske fotografen Oliviero Toscani mengder av kreativ frihet når det kom til Benetton-kampanjene. Valget om å gi tommel opp til å publisere bildene han leverte dem, gjorde at de ble et av de mest progressive, politiske og desidert tydeligste stemmene i motebransjen på 80- og 90-tallet. 

Den gjennomgående tematikken handlet om likestilling, inkludering og anti-rasisme. De forente ulike raser, viste fram en døende aids-syk pasient, og forente palestinere og israelere i kampanjene.

Ettersom søsknene har blitt eldre og gitt over mye av ansvaret til den neste generasjonen, har det gått nedover med kleskjeden. På et tidspunkt fantes det hele 1000 Benetton-butikker i Italia alene, men de siste årene har de måttet legge ned en rekke butikker både der og internasjonalt. Eldstemann Luciano Benetton har ifølge Yahoo derfor satt pauseknapp på pensjonisttilværelsen, for å være med på omstruktureringen av kleskjeden i et forsøk på å snu skuta.

Uavhengig av fremtiden, har Benetton uansett satt et tydelig avtrykk i motehistorien. Her er noen av de mest minneverdige kampanjene: 

Alle bilder via Benneton

Les også: Melania Trump på vei til flyktningbarn med «I Really Don’t Care»-jakke