Norwegian Rain

Fransk suksess for norsk motemerke

– Drømmen vår har blitt virkelighet.

Det har tidligere vært skrevet side opp og side både her hjemme og internasjonalt ned om det norske motemerket Norwegian Rain som for alvor satte Norge på motekartet.

Tilbake i 2016 skrev Melk & Honning om London-suksessen til det norske motemerket, og senere i fjor om deres da nye konseptbutikk på Paleet i Oslo. Nå er det Paris som gjelder.

Tidligere i høst åpnet nemlig bergenserne Alexander Helle og T-Michael bak Norwegian Rain dørene til enda en flaggskipbutikk, denne gangen i Paris.

Med det har de totalt tre egne flaggskipbutikker med det største prosjektet på Paleet i Oslo i lokalet som tidligere huset Kunstnernes restaurant Blom, studio og butikk i hjembyen Bergen i tillegg til at de er tilstede i multi brand-butikker i 18 land og ca 120 butikker.

Det var egentlig ikke helt planen, men så skjer det noe – en mulighet dukker opp og man griper den, forteller de to til Melk & Honning om Paris-butikken.

– Paris er byen hvor hele verdens innkjøpere samles for å kjøpe inn neste sesongs kolleksjoner under moteukene. For noen år siden dro vi verden rundt til åtte moteuker på én sesong for å presentere vår kolleksjon. For vår del har Paris alltid funket best. I starten stilte vi ut på motemessen Tranoi. Senere laget vi vårt eget showroom i et lite galleri i Marais. Sakte, men sikkert vokste vi ut av galleriet og begynte jakten på lokaler som hadde noe ekstra ved seg. Wesley, vår salgssjef internasjonalt, snublet over en skjult perle av et hus midt i Marais. Se for deg en blanding av skandinavisk, japansk zen og et parisisk atelier.

Med det laget de permanent showroom og butikk for Norwegian Rain og T-Michaels eget selvtitulerte merke.

Norwegian Rain-butikken i Paris

– Drømmen vår er blitt virkelighet, 70 meter inn i en blindgate i et smug midt i Paris. Det interessante er at huset ligger godt skjult fra gaten, men selv uten å annonsere det andre steder enn på sosiale medier så er det meget godt besøkt. Hadde et slikt sted ligget i Bergen eller Oslo så hadde vi nok ikke hatt en sjel innom. Det blir interessant å se om det fortsetter slik.

Deres nyeste prosjekt er imidlertid et designsamarbeid med Paris-butikken Bonne Gueule – et style community med totalt tre butikker i Paris, Bordeaux og Lyon i tillegg til netthandel.

– Som det meste annet bra som har skjedd oss i de ni årene vi har eksistert så skjer gode ting organisk basert på et frø som er sådd år i forveien. Man vet aldri når man møter folk igjen og hva det kan føre til. Så lenge vi er tilstede der det skjer, jobber beinhardt og er tro mot alt vi gjør, så kommer det som regel noe bra ut av de fleste initiativene vi gjør. Men sjelden skjer dette med én gang. I dette tilfelle hadde frøet et navn; Benoit. En fransk kar som startet med en stilblogg som utviklet seg til et community på mangfoldige tusen følgere og som igjen utviklet seg til tre butikker i Paris, Bordeaux og Lyon og videre til et klesmerke basert på designsamarbeid med konsepter de har sans for.

– Benoit skrev tidlig en lang og svært omstendig artikkel om oss. Han er sånn. Nerdete på sin måte. Grundig, dedikert og sjeldent nysgjerrig. Man må til Japan for å finne hans likemenn. De tok oss inn til butikkene og det var vel på en café i Paris at ideen om å lage og presentere en jakke øremerket deres følgere kom i stand.

For bare noen uker siden ble jakken lansert for første gang, og tilbakemeldingene var mildt sagt overveldende, forteller de.

Jakken som er et samarbeid mellom Norwegian Rain og franske Bonne Gueule.

– Spesialutgaven av jakken ble revet vekk dag én – 350 jakker på bare noen timer. Faktisk så brøt hele systemet delvis sammen slik at de solgte mer enn de hadde – og vi produserer nå opp 120 jakker ekstra for å dekke noe av etterspørselen. De kunne solgt det dobbelte. For vår del har vi opplevd god trøkk når vi slipper ny kolleksjon, men aldri noe i nærheten av dette! Det er madness.

Planene videre forteller Helle er blant annet et skosamarbeid. En ny butikk er også i pipeline. Det samme er en videreutvikling av merkets nettsider og selvsagt kolleksjonene.

– Samtidig så bruker vi mye tid på flaggskipet i Oslo som er et veldig stort prosjekt for oss. 400 kvadratmeter gir mange muligheter. På den ene siden er det et rolig sted, et lite pustehull i sentrumsstøyen. Samtidig ønsker vi at det skal være et dynamisk sted hvor folk kan komme for å bli inspirert. Vi er veldig fornøyd slik butikken har utviklet seg på ett år, men det er viktig for oss at det ikke blir statisk. Fremdeles er butikken en hemmelighet for folk flest. De som går forbi tror som regel at det bare er det første rommet og finner aldri ut at det faktisk er rom på rom innover som kan utforskes.

Hovedbilde Alexander Helle og T-Michael. Foto:Bent René Synnevåg

Les også: Nå gjør denne Oslo-butikken store endringer