Fra snegleslim til biegift – Koreansk kosmetikk tar av i vesten

Sør-Korea har lenge vært et foregangsland innen innovasjon og utvikling av hudpleie. Men det er bare de siste årene vi i vesten har fått øynene opp for koreansk kosmetikk.

Kvinnene i Sør-Korea bruker mer penger på kosmetikk enn noen andre i verden. Det er helt vanlig å ha hudpleierutiner som består av opp mot 10 steg, de har nesten 2000 koreanske kosmetikkmerker å velge mellom – og tusenvis av hudpleieforretninger, i landet som bare er 1/4 av Norges størrelse.

– Noe av det som gjør Koreansk kosmetikk så bra er at regjeringen der nede støtter forskning på kosmetikk med flere miliarder av kroner årlig, slik at de stadig vekk kan komme med nye produkter. På den måten kan de oppdage og dra nytte av det vi kanskje vil se på som «merkelige» ingredienser her hjemme, forteller Marita Vestland, leder for den superpopulære gruppa «Koreansk kosmetikk» på Facebook, med nærmere 20 000 medlemmer.

Siden landet verken har olje, naturlige gasser eller noe særlig mineraler, så de kan ikke basere økonomien på naturressursene, og dermed er blant annet beauty – og techbransjen blitt spesielt viktige satsningsområder.

Hye-Young Lee, Markedssjefen for COSRX, som er en av aller mest populære koreanske kosmetikkmerkene,
mener at det som kalles «Den koreanske bølgen» har spilt en viktig rolle i den internasjonale koreanske hudpleie-hypen.

– Den koreanske bølgen kom på slutten av 1900-tallet og starten av 2000-tallet, i land som Kina og Japan. Deretter har det spredd seg til resten av Asia og blitt et globalt fenomen. Ettersom koreansk popkultur, musikk og tv-serier har blitt populært, så har hudpleie-og beautyprodukter brukt av koreanske kjendiser også fått masse oppmerksomhet, forteller Lee.

Historisk kan man finne koreanske tekster om tilbereding og bruk av urter til hudpleie fra så tidlig som år 700 f.kr.

– Vi bruker tradisjonelle medisinske ingredienser brukt av våre koreanske forferdre. Biegift er et eksempel på en ingrediens med lange historiske røtter her til lands, konkluderer Lee.

10-stegs rutine

Marita Vestland holder opp et eksempel på koreansk kosmetikk.
Bilde: Marita Vestland med koreansk sminke.

«Koreansk Kosmetikk»-gruppa på Facebook er proppfull av norske kvinner som har slengt seg på bølgen med koreansk hudpleie, og viser frem resultatet av å ha smurt huden inn med flerfoldige lag av remedier.

– Det er 100% vanlig for koreanske kvinner å ha en rutine med 10 forskjellige steg, også kalt «The korean 10-step routine». Rutinen består av dobbel-rens, toner, eventuelt syre produkt, essence, serum, ampoule, øyekrem, krem, sove-maske, eventuelt sheet mask, skrubb og ALLTID en solkrem på dagtid, forteller Marita Vestland.

Dr. Kraffert, som er dermatolog og leder for det koreanske hudepleiemerket Amarte, forteller at både for koreanske menn og kvinner er hudpleie noe man tar seg god tid til.

– Hudpleierutinen blir sett på som noe man skal kose seg med. Den typiske vestlige følelsen av at det skal være kjappest mulig unnagjort og følelsen av å forte seg med å bli ferdig, finnes ikke her. Koreanerne vil hels strekke ut rutinen mest mulig, forteller han til The Coveteur. 

Silje Therese Nordheim er student og aktivt medlem på gruppa for Koreansk kosmetikk på Facebook. Hun forteller at hn synes de ekstra minuttene hun bruker på hudpleierutinen både morgen og kveld absolutt er verdt det. 

– Jeg bruker oljerens, skumrens, toner, essence, ampoule og en dagkrem/nattmaske, og så solkrem. I tillegg til dette bruker jeg diverse masker og peeling et par ganger i uken. Det beste med de koreanske hudpleieproduktene er at de har utrolig spesifikke ting de skal hjelpe for, og man kan mikse og matche masse produkter. Man har et produkt som jobber mot rødhet, ett for å forebygge kviser, ett som forebygger aldringstegn osv, osv. Dette har fungert fantastisk for meg, forklarer Nordheim.

Hun forteller at hun hele livet har vært plaget med mye eksem, rødhet og tørrhet, og har typisk nordisk sensitiv hud.

– Jeg har prøvd utallige vestlige merker når det kommer til hudpleie, uten å klare og finne noe som har hjulpet, selv med hjelp av forskjellige hudpleiere. Etter litt prøving og feiling blant koreanske produkter, har jeg endelig funnet ut at produkter som er perfekte for meg, konstaterer hun.

Baby-Pig-Collagen-Jelly-Pack

Grise-kollagen og snegleslim

Korea har veldig strenge krav til utvikling av kosmetikk og kosmetiske ingredienser, og holder seg til EUs liste over tillatte og ikke tillatte ingredienser. Likevel er det ikke til å komme bort fra at en del av ingrediensene i koreansk kosmetikk er meget snodige. Renseskum med snegleslim? Nattmaske med grise-kollagen? Serum med biegift? Marita Vestland forklarer hva som er fordelen med disse produktene.

– Når det gjelder grise-kollagen så er cluet at denne ingrediensen har omtrent identisk molekylær struktur som kollagenet i huden vår. Dette er en fenomenal ingrediens som både er anti-aging, mykgjørende og nærende. Snegleslim er en sterkt fornyende og legende ingrediens, som er fantastisk til å jevne ut huden, og stimulerer til dannelsen av elastin og kollagen. Biegift består av en aktiv del kalt «melitter» som har eksepsjonelle anti-innflammatoriske egenskaper. Biegift er anti-aging på den måten at den bryter ned cellemembraen som gjør at huden tror den er under «angrep», og derfor vil respondere med å øke produksjon av kollagen mm.

 

beautyworldnews.com - alexa-chung
Alexa Chung med koreansk sheetmask.

Norske forhandlere er på ballen

Katharina Walnum, markedsansvarlig hos Markedssupport Østlandet, som eier Kicks, Fredrik & Louisa, Tonic og Cosmetique, forteller at de absolutt har lagt merke til den internasjonale trenden med koreansk kosmetikk.

– Vi har per i dag noen masker som faller inn under Sør-koreansk hudpleie kategorien, men dette er noe vi absolutt ønsker å gjøre mer ut av. Blant annet så er vår samarbeidsparter Pagro i full gang med å vurdere aktuelle «koreanske» produkter for våre butikker. 

Susanne Maensivu, innkjøper hos Markedssupport Øst, forteller at de nylig har tatt inn K-Mask til deres butikker kalt «Masker-aide», som er fuktighetsgivende, rimelige og med et design som kan appelere til de fleste.

Men det ser ikke ut til at det vil være flust av koreanske produkter på de norske hyllene med det første, og man må nok regne med å måtte handle på Ebay og liknende sider en stund til.

Lill-Ann hos Gimle Parfymeri forteller at hun i fjor høst hadde et møte med et stort koreansk merke som ble lansert på Gallerie Lafayette.

– Importøren for Europa hadde bestemt seg for å bruke Frankrike som testmarked, og var ikke interessert i å lansere dette i skandinavia på en god stund, forteller Gimle Parfymeri-eieren.

41GHWNS9t0L

Sist men ikke minst – på tross av både fantastiske innovasjoner innen hudpleie – og mer crazy bananas miksturer – kan man nevne at Sør-Korea et av de landene der flest tar plastiske operasjoner.

For en times stirring i speilet mens du gjør hudpleierutinen din hver morgen og kveld, resulterer jo utvilsomt i at du får øye på hver minste lille mikroskopiske skjevhet, rynke og feil.