Forlater det britiske motehuset etter 17 år

I dag slapp nyheten om at Christopher Bailey forlater stillingen sin som kreativ leder for Burberry.

Bailey ble ansatt på begynnelsen av 2000-tallet og han fikk den store oppgaven i å få det britiske motehuset på rett kjør igjen. Burberry-rutene har hatt en humpete historie, og det var Bailey sitt inntog som først sjefsdesigner og senere som administrerende direktør som skal ha æren for å få de ikoniske rutene til å bli relevante igjen. Denne sesongen står 46-åringen bak samarbeidet med it-merket Gosha Rubchinskiy.

– Burberry har gjennomgått en utrolig forvandling siden 2001 og Christopher har være fundamental for selskapets suksess i denne perioden. Selv om jeg er lei meg for at vi ikke kan fortsette partnerskapet over en lengre periode, vil den arven han forlater seg og det eksepsjonelle talentet vi har hos Burberry at jeg ser lyst på fremtiden, sier konsernsjef Marco Gobetti ifølge BoF. 

Den britiske designeren skal fortsette i stillingen sin som president i styret og kreativ leder til slutten av mars 2018.

– Det har vært et stor privilegiet å jobbe for Burberry, hvor jeg har arbeidet sammen med så mange ekstraordinære mennesker de siste 17 årene. (…) Jeg er ekstremt spent på å komme i gang med nye kreative prosjekter, men jeg er fullt og helt forpliktet til å sikre en smooth overgang, forteller Bailey.

Bailey ble først en del av motehuset i 2001, men ble forfremmet til administrerende direktør i 2014 etter Angela Ahrendts. For bare noen måneder siden tok Gobetti, som kommer fra det franske luksusmerket Céline, over flere av arbeidsoppgavene til Bailey som ikke var i kreativ forstand. Han har dermed ikke lenger tittelen administrerende direktør, men er president i selskapet sitt styre.

Les også: It-designereren forlater sin posisjon hos Céline