Flere moteprofiler har lagt sin elsk på norsk veskemerke under NYFW

Det norske veskemerket HVRMNNSN har blitt spottet på flere motepersonligheter under pågående New York Fashion Week.

Både it-girl og skuespiller Olivia Culpo og Victoria Secret´s-modellen Romee Strijd har bært vesker signert det norske luksusmerket under moteuken. Linn Onarheim Winther er designer for HVRMNNSN. Hun forteller til Melk & Honning at det er veldig spennende at de har fått internasjonal oppmerksomhet. 

– Det synes vi er veldig morsomt, det betyr at flere der ute har fått øynene opp for moteprofilen vi jobber med å skape – at de liker den og aksepterer den, sier Winther.

Veskene til HVRMNNSN er økologiske, bærekraftige og produsert innad i Skandinavia. Veskene blir designet i Norge, og produsert på et familiedrevet garveri i Sverige som tidligere har jobbet med kjente merkevarer av skinn som Louis Vuitton og Hèrmes. Læret kommer fra økologiske gårder i garveriets nærområde, og er et direkte biprodukt av kjøttproduksjonen. Garvingen av læret har skjedd på en vegetabilsk og naturlig måte som er miljøvennlig, samt at det fører til at skinnet har en høy kvalitet.

Olivia Culpo og Romee Strijd  i veske fra HVRMNNSN. Foto: HVRMNNSN/Gotham/Marc Piasecki

Designet er inspirert av den nordiske naturen, lyset og luften. De fokuserer på tidløse vesker som skal vare livet ut.

– Vi er opptatt av rene linjer, og skandinavisk minimalisme er arven vår. Det er fint å se at det er rom for dette, også midt under moteuken i en av verdens mest hektiske motemetropoler. Så skal det selvfølgelig sies at mennesker er mennesker, og jeg vil være like glad uansett hvem jeg ser gå med vesken. Men at disse går med vesken utgjør selvfølgelig en verdi for merkevaren vår, sier Winther. 

Ole A. Winther, Brand Director for HVRMNNSN, forteller at de har begynt å jobbe med Albright, et agency i New York som har ført til at de har fått oppmerksomhet på andre siden av dammen.

– De elsker veskene våre, det synes vi er veldig hyggelig. Da blir det en vinn-vinn, siden de har noe nytt og uvant til sine klienter, og vi får kommunisert med stjernestylister vi normal ville brukt lenger tid på å komme i kontakt med, forklarer han.

Allerede før New York Fashion Week opplevde de økende interesse fra utlandet. Duoen er spent på om de vil merke enda mer etter moteuken.

– Vi merket økning i innkommende henvendelser allerede før vi så veskene på disse motepersonlighetene, men det blir selvfølgelig spennende å se om dette vil fortsette å eskalere. Vi lanserer også en ny farve og en ny print i høst, og interessen vi nå føler internasjonalt gir selvfølgelig en ekstra boost, sier Ole A. Winther.

Foto via @hvrnnmsn

Hovedbilde via Vogue

Les også: – Det er nesten litt skambelagt å ha dårlig hud