– Flere av plaggene ble utsolgt allerede innen den første timen

Melk & Honning var på plass da samarbeidet mellom H&M og det London-baserte merket ERDEM slapp i dag tidlig.

Hvert år teamer den svenske kleskjeden opp med et luksusmerke. Tidligere har det vært mye ståhei på lanseringsdagene. Da Balmain x H&M kom for et par år siden, skapte det ville tilstander verden rundt.

I år er det Erdem, med den tysk-kanadiske designeren Erdem Moralioglu i spissen, som står bak samarbeidet. Designeren er kjent for sine flotte kjoler og iøyenfallende detaljer. 

– Før lanseringen har vi sett stor interesse her i Norge og den romantiske stilen med blomsterprint som jeg tror de norske kundene setter pris på. Det er også en stil som er veldig trendy nå, sier Joanna Morell som er PR-ansvarlig i H&M Norge.

Da Melk & Honning ankommer H&M på Karl Johan 07.30, en halvtime før dørene åpner, er det allerede noen som tålmodig har stilt seg i kø. De fleste som har plassert seg i rekken har som vane å kapre seg noen plagg fra de årlige designsamarbeidene til H&M.

– Jeg har handlet fra de fleste designsamarbeidene tidligere egentlig som Kenzo, Balmain, Jimmy Choo og Alexander Wang, sier Anne som er overrasket at det ikke er enda fler som er på plass.

Hun er målrettet og har allerede sett seg ut hvilke plagg hun vil kapre seg fra kolleksjonen.

– Men det blir som regel så hektisk, at man bare drar med seg det man får med seg.

Erica Svane har handlet til seg og en venninne

Designsamarbeidene til H&M gjør det mulig for kundene deres til å få tak i plagg fra anerkjente designere. Erica Svane, som står aller fremst i køen, syns det er gøy at H&M gjør luksusplagg mer tilgjengelig.

– Jeg eier ikke noe fra Erdem tidligere, men jeg synes at han lager veldig fine kjoler. Men jeg kan nok ikke kalle meg superfan.

Hun har sett seg ut en sort kjole med lange ermer med blomstermønster og et par øredobber.

– Jeg synes det er gøy å få tak i noe fra H&M sine samarbeid hvis det er noe jeg liker – men ikke til enhver pris, poengterer hun.

Da dørene åpnet kl. 08.00 satte kundene opp farten. Melk & Honning var vitne til flere kunder som lasset på med flere plagg hengende over armen. Det var god stemning og en av de mange fornøyde kundene kunne dra kortet etter å ha handlet for i overkant av 30.000 kroner. 

Det er seks butikker i Norge som får inn den eksklusive kolleksjonen. Rundt hjørnet for Karl Johan ligger H&M Grensen som har fått inn herrekolleksjonen. Det er aller første gang ERDEM står bak en kolleksjon med menn i sentrum.

Johnny Huynh har shoppet en skjorte

– Jeg kom klokken 8, og da var det ingen i kø for alle hadde blitt sluppet inn. Men det var en del gutter som fløy her inne. Så jeg måtte løpe fram til denne skjorta som jeg skulle ha. Fant den først bare i medium, og jeg skulle ha den i small. Så jeg har egentlig bare gått rundt å ventet på at noen skulle legge en fra seg. Men jeg fikk tak i den til slutt, sier Johnny  Huynh til Melk & Honning.

Han tror at norske menn vil holde litt tilbake på kolleksjonen på grunn av blomstermønstret, men håper at de vil våge å  kjøpe noen plagg litt utenfor komfortsonen.

– Alle de plaggene som blir plukket er ganske basic. Det selger nok bedre en de med blomstermønster her hjemme. Men jeg håper at vi nordmenn kan våge litt mer – selv om jeg ikke gjorde det selv denne gangen. Men det er jo volanger i halsen istedenfor en vanlig krage, så det er noe nytt for meg.

Etter at dørene har vært åpnet en time er H&M fornøyd med oppmøte og salget.

– Det er en veldig begrenset og eksklusiv kolleksjon og flere av plaggene ble utsolgt allerede innen den første timen, forteller Morell fra H&M.

Les også: Se Skam-stjernen i H&M x Erdem sin kampanjevideo