Er haute couture-uken fortsatt relevant?

Smekkfullt program og millennials på første rad.

Sesongens moteuker er over. Eller vent. Vi må ikke glemme haute couture-uken i Paris.

Vi har allerede skrevet mye om forventningene til sesongens moteuker – fra New York til London, Milano og Paris og også både resort og herremoteukene. Mens moteuken i New York nærmest faller sammen og må kjempe for å holde hodet over vannet, bygges moteuken i London sterkere for hver sesong. Tradisjonsrike og stabile Milan Fashion Week holder koken, mens Paris fortsatt virker å være den aller viktigste av de internasjonale moteukene. Med stadig tynnere program vakler også flere av de store internasjonale herremoteukene dog ikke helt uten virkelig store høydepunkter.

Chanel haute couture

Men hva så med sesongens haute couture-uke? Den er allerede godt i gang i den franske hovedstaden, og avsluttes fredag denne uken. Men er den egentlig relevant lenger?

Ja, mener store deler av den internasjonale motepressen anført av blant andre Vogue og WWD. Det er det flere grunner til, mener de to motenettstedene.

For det første stiller haute couture-uken (igjen) med et smekkfullt program bestående selvsagt av noen av de aller største navnene innen made-to-order. Som for eksempel det erkefranske luksusmotehuset Chanel med kreativ leder Karl Lagerfeld i spissen som tirsdag viste sin haute couture-kolleksjon som vanlig i ærverdige Grand Palais, for anledningen omgjort til et parisisk bybilde som en homage til den franske hovedstaden og også husets grunnlegger Coco Chanel. Eller Giorgio Armani med sin Armani Privé-kolleksjon. Dior. Og Schiaparelli, som for første gang viser i operahuset Palais Garnier (den siste offisielle couture-visningen som ble holdt her var Christian Diors 1998-kolleksjon). Givenchy, Giambattista Valli, Maison Margiela, Elie Saab og Valentino. For å nevne noen. (Det amerikanske alibiet er imidlertid noe fraværende denne sesongen ettersom både Rodarte og Proenza Schouler mangler på programmet). Også mer eller mindre nykommere som Vetements (som returnerer til couture-uken med en off-schedule ready-to-wear-visning), svenske Acne Studios og norske Peter Dundas som viste sin resort-kolleksjon under sitt selvtitulerte merke er på programmet denne gang.

I tillegg er det visstnok svært så gode tider for haute couture. Det melder flere av de store luksusmotehusene. Det er mye takket være millennials som har funnet tilbake til couture, skriver WWD. Det er kanskje ikke noe opplagt likhetstegn mellom couture og millennials, men generasjonen som nærmest er flasket opp på fast fashion har altså blitt forført av couturier-kunsten, skriver Vogue. Sammen med den såkalte gen z vil millennials stå for hele 45 prosent av det globale luksusmarkedet innen 2025, skriver motenettstedet.

Ser man til sesongens couture-uke virker det å speiles blant annet på første rad der både muser og ambassadører var yngre enn noensinne. Som for eksempel hos Chanel der Ayami Nakajo (21), Mackenzie Foy (17) Ellie Bamber (21) og Lily-Rose Depp (19) var blant ansiktene front row – alle kledd fra topp til tå i det franske luksusmotehusets design selvsagt.

Ayami Nakajo (21), Mackenzie Foy (17) Ellie Bamber (21) og Lily-Rose Depp (19) front row under Chanels haute couture-visning