Dolce & Gabbana

Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana?

Folk ødelegger, brenner og vasker toaletter med produkter fra det italienske motehuset.

Forrige uke skrev Melk & Honning om Dolce & Gabbana som måtte avlyse en planlagt motevisning i Shanghai etter å ha satt kinesiske sinner i kok med en kampanjevideo som viser en kinesisk kvinne som forsøker å spise italiensk med spisepinner.

Videoen, som raskt gikk viralt, ble oppfattet som rasistisk, og det ble ikke bedre da ufine kommentarer om Kina og kinesere dukket opp både på Stefano Gabbana og merkets egen Instagram-konto. Blant annet omtalte Gabbana Kina som «et drittland» med dertil beskrivende emojis.

Domenica Dolce og Stefano Gabbana.

I følge merket ble kontoene hacket, men det er ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat er første gang Gabbana tar bladet fra munnen. Tidligere har han blant annet kalt Selena Gomez for stygg og trollet bryllupet til den italienske influenceren Chiara Ferragni.

Alt oppstyret førte til at designerduoen måtte avlyse det planlagte Shanghai-showet samme dag som det skulle gjennomføres. Ryktene sier at det skal ha vært lokale myndigheter som tvang gjennom avgjørelsen, men dette er ikke bekreftet.

Samtidig ble sikkerhetsvakter satt inn utenfor merkets butikker i Bejing og Shanghai, og Kinas utenriksminister sa i en uttalelse at landet ikke ville ta hendelsen opp på diplomatisk nivå, men at det kinesiske folket har rett til å bli hørt. Det skriver Business of Fashion.

Illsinte kunder har i kinesiske sosiale medier oppfordret til en boikott av merket, og postet videoer av seg selv som ødelegger, brenner og vasker toaletter med Dolce & Gabbana-produkter. Nå har også Kinas største e-handelgiganter kuttet merket fra sitt sortiment. Det samme har den internasjonale luksusnettbutikken Yoox Net-a-Porter.

I følge Business of Fashion er det enda for tidlig å si noe om langtidsvirkningene av boikotten, men innvirkningen på salget på kort sikt kan være massive, skriver de, og viser til at Kina er et svært viktig marked for luksusmerker. Kinesiske forbrukere skal alene stå for rundt en tredjedel av det som totalt brukes på luksusvarer i verden, og tallet er forventet å stige til nærmere 46 prosent i løpet av 2025. Dersom kinesiske kunder bare utgjør 20 prosent av Dolce & Gabbanas totale salg og halvparten av disse forsvinner på grunn av en boikott vil det bety 129 millioner euro i tapt fortjeneste for merket, skriver nettstedet.

Fredag kom Dolce & Gabbanas Domenico Dolce og Stefano Gabbana endelig med en unnskyldning som ble postet på kinesiske sosiale medier. I uttalelsen rettet direkte til det kinesiske folk sier de to; «De siste dagene har vi reflektert over hvordan våre ord og handlinger har påvirket kinesere og landet deres, og vi er veldig lei oss. Våre familier har lært oss å respektere de ulike kulturene i verden, og vi vil be om tilgivelse for hvordan vi har feiltolket deres».

View this post on Instagram

Dolce&Gabbana杜嘉班纳致歉声明.于简介中查看完整视频| Dolce&Gabbana apologizes. Link in bio.

A post shared by Dolce & Gabbana (@dolcegabbana) on

Men det kan virke som om det er for lite, for sent – i alle fall etter kommentarene i kommentarfeltet å dømme. Det er heller ikke første gang Dolce & Gabbana har fått kritikk fra kineserne. Sist gang var i forbindelse med deres DG Love China-kampanje i 2017 med fokus på hovedstaden Bejing som mange mente ble fremholdt som umoderne og underutviklet.

Hovedbilde via Dolce & Gabbanas Kina-kampanje.

Les også: Hva skjer med Victoria’s Secret nå?