Er det slutt for «like»-knappen?

Et av verdens største sosiale medier hinter om en stor endring.

Sosiale medier er snart på vei inn i sine tenår. Facebook ble opprettet i 2006, samme år som Twitter, mens Instagram ikke kom på banen før i 2010. Kommunikasjonen som foregår der inne må i stor grad sies å ha endret livene våre, lagt til en rekke begreper man tidligere ikke hadde, og skapt både nærhet  – og avstand mellom mennesker og grupperinger. Det har gitt rom for en influencer-industri som i dag er verdt mange milliarder kroner.

Fenomenet «likes»er blant det som i kanskje størst grad har endret måten vi forholder oss til kommunikasjon på både nett og mobil. «Like-culture» som omtaler jaget etter å få et høyest mulig antall likes på de ulike sosiale mediene vi publiserer ting på, har blitt omtalt i negative ordlag i bøker og lengre «think pieces» i flere år.

Allerede i 2011 ble det estimert at Facebook-brukerne klikket «liker» 65 millioner ganger per døgn. I 2018 er tallet steget til 5 millioner likes i minuttet, noe som til sammen blir 5,7 milliarder likes per døgn.

Nå ser det ut til at ett av de aller første sosiale mediene, nemlig Twitter, vurderer å fjerne brukernes mulighet til å klikke «like». 

Ifølge Dazed skal nemlig administrerende direktør for Twitter, Jack Dorsey, for kort tid siden ha hintet i denne retningen på et internt event. Skal man tro ryktene uttalte han at han nå revurderer om de skal ha en «like»-mulighet i det hele tatt, ettersom han har spurt seg om dette hindrer meningsfull kommunikasjon mellom brukerne. Ifølge avisa The Telegraph sa han de nok kom til å kvitte seg med den «meget snart».

Den hjerteformede like-knappen ble introdusert på Twitter så nylig som i 2015, for å erstatte «favorite», som var en stjerneformet knapp der man kunne lagre tweets man ønsket å lese senere.

Da nyheten slapp for to dager siden, valgte Twitter-ledelsen selv å gå ut på det sosiale mediet for å bekrefte ryktene:

 

Forskning viser at det å få flere likes, følgere og positiv tilbakemelding på Facebook, Instagram og Twitter stimulerer belønningssenteret i hjernen, og at lykkehormonet dopamin slippes løs. Dette er en av de viktigste grunnene til at mange ubevisst blir avhengig og fortsetter å gi appene sin tid og oppmerksomhet.

I september argumenterte ingen ringere enn Kanye West i en post på Twitter for at man skal gjøre antall følgere man har på sosiale medier privat. 

– Det bør være mulig å delta i de sosiale mediene uten å måtte vise hvor mange følgere vi har. På samme måte som man kan fjerne muligheten til å kommentere, bør det være mulig å kunne slå av visningen av antall følgere. Dette kan ha en intenst negativ effekt på ens selvfølelse, skriver artisten – som nå kaller seg Ye.

Det er utvilsomt et interessant tankeeksperiment å se for seg hvordan folks bruk av sosiale medier hadde endret seg, dersom man hadde hørt på West, i tillegg til å fjerne muligheten til å klikke «liker».

Dazed argumenterer for at det utvilsomt ville ha påvirket Twitter negativt dersom denne knappen ble fjernet, ettersom en del brukere sjeldent tweeter eller re-tweeter selv, men heller velger å «like» mens de scroller nedover feeden.

For ikke å snakke om på Instagram, der suksessen til påkostede kampanjer og influencer-markedsføring per dags dato ofte måles i antall «views», men i stor grad også i antall «likes».

Bilder: teampeterstigter.com/Twitter

Les også: Nå blir det enda enklere å shoppe via Instagram