Er Ålesund i ferd med å bli en shoppingdestinasjon å regne med?

Ikke-butikk er den andre butikken med store, internasjonale it-merker i byen med 50.000 innbyggere.

Da Louis Vuitton åpnet sin butikk i Akersgata i Oslo tilbske i 2006 var dette store nyheter. Fram til da hadde man i all hovedsak måttet farte til utlandet for å få tak i de mest eksklusive merkene. Siden den gang har det endret seg drastisk. I Norges største byer, og da spesielt i hovedstaden, kan man nå handle varer fra majoriteten av verdens ledende luksusmotehus og multi brand-butikker.

Nå forsøker ivrige sjeler å endre praksisen med at det kun er i de store byene man kan handle it-merker. I Norges niende største by Ålesund har man siden 2006 hatt butikken Modo, som blant annet selger Comme Des Garcons, Acne, Isabel Marant og Patagonia – i tillegg til norske merker som Tom Wood og Holzweiler.

Nå har byen med bare 50.000 innbyggere fått sin andre butikk med internasjonale motemerker; «Ikke».

Les også: New York Times skryter av norske motebutikker

Bakgrunnen for det særegne butikknavnet er ifølge daglig leder Ingrid Skaare Evensen enkelt og greit «Hvorfor ikke?».

– For oss representerer «Ikke» en sammensatt personlighet som synes klær og alt som hører med er «empowering», forteller hun til Melk & Honning.

Det er grunnlegger av tidligere nevnte Modo, Alexander Kobbevik, som nå har bestemt at tiden er moden for å åpne en butikk nummer to i byen. I likhet med hos Modo har han i samarbeid med Skaare Evensen klart å hanke inn en rekke av verdens hippeste merker til Ikke.

To uker etter åpning finner vi blant annet A.P.C, Stine Goya, Norse Projects, Eytys, Samsøe Samsøe, Calvin Klein Jeans, Maria Black, Agonist perfumes, Nunoo bags, Son Venin, og Tommy Jeans i sortimentet. 

Skaare Evensen forklarer at de brukte sitt nettverk og laget en god presentasjon av visjonen bak butikken for å overbevise disse merkene om å komme til den lille vestlandsbyen. Hun mener det absolutt er et marked for merker som for eksempel A.P.C i byen.

– Det er et utrolig kult brand som har vært sterkt på herresiden i Ålesund fra tidligere. Etter vi åpnet 1. november har det også blitt tatt veldig godt imot på damesiden. Vi får masse tilbakemeldinger om at dette har kundene ventet på, noe som selvfølgelig er gøy.

Skaare Evensen synes  det er vanskelig å svare på hvilke direkte konkurrenter de har nasjonalt, men vil gjerne trekke frem butikker de selv liker.

– Da vil jeg få nevne Ensemble, YME, F5 og Holzweiler Multi som noen av dem.

Hun påpeker at Oslo selvfølgelig har en større kundemasse, med mengder av kule butikker.

– Derfor ble Ålesund et naturlig startpunkt. Den er ikke akkurat mettet på mote, og trengte derfor i mine øyne et friskt pust.

– Nå håper vi at vi kan inspirere kunder og holde liv i fysisk butikkdrift i mange år til. Vi ønsker at Ikke skal være en destinasjon, og forhåpentligvis en merkevare som kan skape mye gøy i fremtiden. Kanskje dukker vi også opp flere steder etter hvert, hvem vet?

Skaare Evensen avslører at de til våren kommer til å få inn også Notes Du Nord og Gestuz.

– Vi er også i dialog med flere kule merker når det gjelder neste høst, men jeg vil ikke «spill all the juice» enda. Noen kort må man jo få holde til brystet!

Bilder via Ikke 

Les også: Maria Black åpner permanent butikk i Oslo