Nå blir det enda enklere å shoppe via Instagram

Helt ny funksjon lanseres i disse dager.

Instagram er uten tvil en av tidenes mest populære apper. Det er den som, kanskje med unntak av Twitter, det refereres aller mest til i mediene. En undersøkelse fra juni i år viste at bildedelingsappen nå har nådd 1 milliard månedlige aktive brukere, en økning med 200 millioner siden høsten 2017. Og, det ser ikke ut til at trenden er i ferd med å snu. På tross av et noe skrantende rykte når det gjelder seg selv, kan altså Facebook, som eier Instagram, le hele veien til banken.

I årenes løp har appen endret seg en god del. Tre av de største forandringene siden starten i 2010 er profesjonaliseringen av det hele, med influencere som i stor grad lever av å synes på appen, introdusering av reklame, algoritmer i stedet for kronologisk rekkefølge, og, sist ut, IGTV, som var ment til å konkurrere mot Youtube.

De har også det siste året gjort det mulig å plassere direktelinker til nettbutikker på bildene man poster. Nå er det blitt kjent at dette har blitt utviklet videre.

For, nå vil det være en helt egen shoppingside inne på Explore, der ulike merker og nettbutikker kan velge å figurere. 

Les også: Hvordan bruke sosiale medier…..uten å bli helt koko

Man vil først og fremst kun få opp bilder fra merker man allerede følger.

I tillegg vil det nå være mulig å klikke på direktelinker til nettbutikker på Instagram Stories.

– Et fellestrekk ved tilbakemeldingene vi har fått fra Instagram-brukerne er at de ønsker å kunne finne ut mer om produkter de liker med en gang de kommer over dem på feeden eller i Stories, forteller Eva Chen, som er direktør for Instagrams motesamarbeid, da Vogue spør henne hvorfor de ønsker å gjøre det lettere for folk å bruke penger på appen.

Hun forteller at en av de beste tingene ved å jobbe for Instagram er at selskapet faktisk lytter og tar til seg brukernes tilbakemelding.

– Jeg har jobbet her i tre år nå, og det går ikke én eneste dag uten at noen spør meg om shoppingfunksjonen, fortsetter hun.

I sommer ble det også kjent at Instagram endelig ville gjøre visse grep for å endre fra algoritme-modellen, tilbake til en noe mer lineær modell. 

Bilder: Vogue/Manrepeller

Les også: 24 timer som influencer