Balmain får ny logo

Enda et motehus får ny logo

Gjør som Burberry og Celine.

Det kan virke som en trend; de siste par sesongene har en rekke internasjonale motehus fått ny logo – riktignok i takt med at de også har fått nye kreative ledere ved roret.

Først ut var Burberry med Riccardo Tisci i spissen. Han tok over stafettpinnen fra Christopher Bailey som viste sin siste kolleksjon for det erkebritiske motehuset under London Fashion Week i vår. Den nye logoen var til manges store overraskelse uten de klassiske Burberry-rutene, men holdt i de klassiske fargene beige og rød.

Siden var det Celine med Hedi Slimane som ny kreativ leder etter at Phoebe Philo takket for seg etter ti år i fjor. Slimane endret blant annet fontstørrelsen på logoen i tillegg til å fjerne aksenten fra Céline til Celine – en avgjørelse som fikk motebransjen til å koke, til tross for at det skulle vise seg å være en av de mindre kontroversielle valgene han tok som ny sjef i det franske luksusmotehuset.

Balmain får ny logo
Balmain sin nye logo.

Nå får også Balmain ny logo, og det uten å ha byttet ut sin kreative leder. Det er fortsatt Olivier Rousteing som holder i tøylene ved det franske motehuset.

I en uttalelse om den nye logoen sier han; «Som kreativ leder for dette huset de siste åtte årene bryter jeg ikke med tradisjoner eller regler bare for å gjøre det. Men tidene endrer seg. Balmain er nå et raskt voksende merke som er avhengig av nye medier for å kommunisere til et globalt publikum. For å på best mulig måte møte disse utfordringene og mulighetene avdekker vi nå en oppdatert logo for Balmain Paris».

Den nye logoen skal være inspirert av grunnlegger Pierre Balmains monogram-design. Ser man nøye etter vil man også se en «P» – en hyllest til Pierre Balmain og hjembyen Paris. Logoen er utviklet i samarbeid med det Paris-baserte kreative byrået Adulte Adulte, og vil dukke opp på en ny veskemodell samt på t-skjorter og beltespenner i pre-fall 2019-kolleksjonen.

Om avgjørelsen sier Rousteing følgende, i følge britiske Vogue;

«Jeg er veldig fornøyd med hva vi har skapt; en moderne, ren og modig logo for dette historiske huset, som klarer å beholde arven fra det originale samtidig som det representerer et fransk luksusmerke for den moderne tid. Jeg og teamet mitt ser frem til å utforske nye måter å inkludere det i fremtidig design».

Hovedbilde via Balmain.

Les også: Er Raf Simons dager hos Calvin Klein talte?