Fra blogg til nettmagasin

– En uheldig utvikling dersom man vil ha fordelene, men ikke ansvaret

Trenden fra blogg til nettmagasin fortsetter.

Før jul i fjor skrev Melk & Honning om trenden der flere kjente moteprofiler både her hjemme og internasjonalt tok steget fra personlig blogg til eget nettmagasin. Den ser ut til å fortsette med blogger Camilla Pihl som i partnerskap med Venture Factory nå starter magasin på nett.

Det føyer seg inn i rekken av andre som for eksempel Celine Aagaards Envelope, Hege Aurelie Badendycks The Cool Girl og Storm Pedersens Pål Magazine, for ikke å nevne svenske Elin Klings Styleby.

Pihls nettmagasin, som eies som et joint venture mellom Venture Factory og Peter & Pihl Invest som eies av Pihl og forloveden Peter Peters, skal imidlertid skille seg ut fra overnevnte ved å knytte til seg flere bidragsytere enn bloggeren selv, forteller administrerende direktør i Venture Factory, Even Aas-Eng, til Kampanje som først omtalte nyheten onsdag.

Men bruker ikke allerede flere av de overnevnte mer eller mindre faste skribenter på sine plattformer?

Camila Pihl starter nettmagasin. Her på årets Elle-fest. Foto: Alvin Santos.

Til Kampanje sier Aas-Eng i Venture Factory at de tror de er de første i Norden til å utvikle en blogg til et nettmagasin. Det utdyper daglig leder ved Filter Media og sjef for Venture Factorys mediesatsninger, Tale Gjøvik ovenfor Melk & Honning;

– Vi tror vi er først ute med å videreutvikle en personlig blogg til å bli et magasin som fortsatt bærer bloggerens navn, troverdighet og merkevare. Når det er sagt så er vi mest opptatt av å lage et best mulig produkt for våre lesere og ikke om vi er først ute.

Hun understreker at nye CamillaPihl.no, der nettmagasinet vil ligge, ikke vil være et rent motemagasin, men et livsstilsmagasin som fokuserer på alt fra interiør, reise, mat og mote, til «andre fine ting som inspirerer leserne».

– Hvilket innhold vi vil ha på nettsiden er noe vi diskuterer hele tiden. Det vi vet er at det blir mer innhold enn hva som er på bloggen til Camilla nå, sier hun og fortsetter:

– Vi starter med å ha én annen skribent ved siden av Camilla, så vil vi ansette flere etterhvert som nettsiden begynner å tjene penger.

Gjøvik forteller at nettsiden vil ha en eget kategori som heter «Dear Diary», som Camilla Pihl vil fortsette å blogge under. Annet innhold på nettsiden vil være redaksjonelt, men det vil også være kommersielle samarbeid. Det vil være de samme skribentene som skriver det redaksjonelle og det kommersielle innholdet, forteller Gjøvik.

På spørsmål om det nye nettmagasinet vil følge pressens vær varsom-plakat svarer hun;

– Nei, fordi vi ikke mener nyhetsjournalistikkens merkelapper passer inn i det nye CamillaPihl.no. 

Hva så med presseetikken?

Til Melk & Honning forteller generalsekretær ved Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen at hun ikke ser en stor utfordring ved at en blogger velger å utvikle bloggen til et nettmagasin, men at det handler om hvordan man gjør det og om man velger å følge vær varsom-plakaten som er pressens etiske regelverk.

– At CamillaPihl.no ikke vil følge VVP synes jeg er uheldig. Rett og slett fordi journalistikk handler om å tilby leserne uavhengig innhold uten kommersiell interesse, forteller Floberghagen, og legger til:

– Men det er frivillig å følge VVP, så om hun velger å ikke gjøre det må hun heller følge markedsføringsloven.

Medieforsker: – Må være sitt ansvar bevisst

Synne Skjulstad, medieforsker og førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania: Westerdals Institutt for kommunikasjon og design i Oslo, peker på en trend der først og fremst profesjonelle bloggere i større eller mindre grad går bort fra bloggbegrepet og i en mer redaksjonell retning.

Men hva skal egentlig til for å kunne benytte seg av magasin-begrepet?

– Jeg tenker at man da bør ha en redaktør og flere skribenter eller journalister. Ikke minst må man være sitt ansvar som utgiver bevist ved å følge presseetiske normer og regler, sier Skjulstad, og legger til;

Medieforsker Synne Skjulstad. Foto via Westerdals.

– Når det er sagt er det jo ikke sånn at alle papirmagasiner har sitt på det rene. Her er det mye utilbørlig sammenblanding av redaksjonelt og kommersielt innhold, og også krav fra annonsørene som til dels virker styrende på det redaksjonelle innholdet.

Tror du disse nettmagasinene kan ta opp kampen med motemagasinene?

– Ja, det tror jeg. De tradisjonelle motemagasinene lever jo i utgangspunktet farlig så det er vel ikke det eneste de bør frykte, men heller en liten del av et større bilde som de bør ta inn over seg. Medielandskapet er i total endring.

Skjulstad mener vi med overgangen fra blogg til nettmagasiner er vitne til det hun kaller en «ytterligere profesjonalisering av den digitale publiseringsvirksomheten»

– Det er jo først og fremst de store bloggerne som har mange lesere og til dels store annonseinntekter som tar skrittet videre til nettmagasin. Sånn sett er nok overgangen fornuftig. Blogging er et demokratisk fenomen – alle kan lage en blogg – mens et nettmagasin nok vil styre tankene mot noe mer redaksjonelt. Men med det fører også ansvar for både redaktør og utgiver.

– Det kan ikke være sånn at man vil ha fordelene til et nettmagasin, men ikke ansvaret. Jeg vil si at det er en uheldig utvikling dersom man bruker ordet ‘magasin’ eller ‘nettmagasin’, men ikke vil ta ansvaret som følger med. Det blir litt sånn ‘have your cake and eat it too’, sier Skjulstad.

– Jeg blir ikke overrasket om trenden fortsetter også i norsk sammenheng. For bloggerne handler det om å utvide noe av virkefeltet, og har man allerede opparbeidet seg en posisjon via blogging er ikke veien til en mer profesjonalisert utgave så lang – spesielt ikke digitalt.

Hovedbilde: Skjermdump Envelope.no, The Cool Girl og CamillaPihl.no

Les også: Er samarbeid slutten eller fremtiden for norske motemagasiner?