Elise By Olsen: – Mye var bevisst fra vår side for å få presse rundt hele prosjektet

Vi snakket med den norske redaktøren om slutten på ungdomstida, det nye magasinet hun har skapt – og dokumentaren hun figurerer i.

Gjennom fire år ledet hun Recens Paper – magasinet hun selv startet, og som fungerer som plattform både for kreativ utfoldelse, diskurs og historiefortelling fra unge menneskers perspektiv globalt. Elise By Olsen (18) har blitt hyppig omtalt som «verdens yngste redaktør», gjort en TED talk,der hun forteller om blant annet generasjon Z og post-internett-generasjonen, sine egne utfordringer og kampvilje mot etablerte normer, og fått innpass i motebransjens innerste kretser både her hjemme og internasjonalt.

I oktober i fjor ble det kjent at hennes tid som redaktør for ungdomsmagasinet snart ville være forbi.

Den siste utgaven av Recens under hennes lederskap utkom samme måned, og hadde fokus på resirkulering i form av gjenbruk av ting og referanser til fortiden i et forsøk på å skape noe meningsfullt for nåtiden. I dét finner man også idéen om et kretsløp, der By Olsen sitt narrativ i ungdomsprosjektet er forbi, mens en annens begynner.

– Det er nesten et helt år siden jeg faktisk bestemte meg for å gjøre dette. Det er ingenting emosjonelt bak det, jeg er ikke lei meg. Det er et konseptuelt statement som er nødvendig for at det hele skal kunne leve videre, forteller hun til Melk & Honning.

– Nå leter vi etter en person som skal kunne overta min rolle. Vi kommer om kort tid til å starte en «open call», der unge folk fra hele verden kan søke. Jeg har jobbet ekstremt hardt for dette prosjektet, og det har vært en viktig plattform for unge folk, så det er viktig at det opprettholdes, fortsetter hun.

Hva sitter du igjen med av tanker og følelser nå som det hele er tilbakelagt?

– Jeg føler meg ekstremt heldig som har fått lov til å jobbe med så mye ungt og fresht talent. Det har vært veldig stas.

– Samtidig vil jeg si at det er ekstremt hardt å være ung i en voksen-dominert bransje. Det er drithardt. Men jeg har lært å takle det etterhvert.

Er det noe du føler dere ikke fikk til?

– Det er jo selvfølgelig alltid dét. Det jeg har tenkt mye på er at prosjektet har vært veldig nisjete, og på mange måter kanskje litt forut for sin tid. Det har vært dumt, for man vil jo gjerne treffe og ikke ligge verken før eller etter. På den måten har det blitt et nisjeprodukt. Vi har aldri valgt å fronte kjente folk, det har alltid vært viktig for oss å fortelle om de som ikke har en plattform til å snakke på enda. Men jeg skulle samtidig sett at Recens hadde nådd enda bredere, men det er vanskelig å få til uten at det hadde gått på kompromiss med visjonen vår for magasinet.

Dokumentar i samarbeid med Gucci og SSense

I forbindelse med at ungdomsnarrativet, som inkluderer By Olsen selv, nærmer seg slutten, rundes det hele av med en dokumentar.

– Samtidig som jeg bestemte meg for at jeg ville gå (som redaktører i Recens, red.anm.), besluttet vi oss for å lage en film som forklarte hvorfor. Jeg har aldri jobbet med det mediet tidligere så det var interessant i seg selv. Jeg koblet meg opp mot en ung regissør fra Oslo, Kristian Engelsen, og sammen begynte vi å pønske ut hvordan vi skulle skaffe oss penger til å gjennomføre det hele.

– Jeg tok kontakt med pressesjefen hos Gucci og sa «Vi vil lage film. Dere må gå inn som produksjonspartner». Han sa «Nei, det vil vi ikke». Men jeg ga meg ikke, jeg ringte igjen og igjen, og til slutt fikk jeg ja. Og så spyttet både de, og vi inn en del penger i det.

Dokumentaren er filmet både i Nord-Norge, i Oslo og i Paris, med et team av utelukkende unge mennesker.

–Vi reiste opp til familien min sitt sted i Nord-Norge. Jeg kjørte båt, gikk på tur i skogen, og snakket mye om viktigheten av stillhet og være ute i naturen. Jeg mener det er ekstremt viktig for unge mennesker i dag å vite at det er viktig med refleksjon, siden alt går i en så ekstrem beat. Jeg forteller også om følelsen av å bli ferdig med det som har vært, endringen fra å være ung til å bli voksen, fra å være «emerging» til å bli etablert.

Men etterhvert var kontoen tom.

– I post-produksjon hadde vi ikke noe mer penger, så da dro jeg til Montreal i Canada og snakket med e-commerce-siden SSense. Jeg ønsket at de skulle komme inn og støtte post-produksjonen og ha premiere på filmen hos seg eksklusivt. Og det ville de. Jeg synes deres redaksjonelle innhold holder veldig høy standard. De behandler motejournalistikk på et dypt nivå, og klarer å inkludere både kunst, noe politikk og andre kulturelle retninger inn i det. Det handler ikke om motekritikk for dem, men de har god smak.

Resultatet som varer i ti minutter og heter  «Youth mode»,  kommer ut i dag, samtidig som siden for «open call» som redaktør for Recens lanseres.

– Det er på mange måter også ironisk at Gucci har logoen sin på dette, et slags morsomt spill. For jeg oppfordrer jo i selve filmen på en nærmest frekk måte til at man skal ta pengene fra svære, etablerte firma slik som deres. Men de synes bare det er dritkult, de digger det. Det er en morsom merkevare å ha med på laget sånn sett.

Drittlei av ungdomsfasen.

By Olsens karriere har allerede vart i mange år, mens videregående har måttet vike. Parallellt med utfasingen av hennes rolle i Recens Paper har hun kuratert kunstutstillinger i Paris og London, sistnevnte med den tidvis kontroversielle kunstneren Bjarne Melgaard, i tillegg til å forelese på universiteter rundt om.

På samme tid har idéen om et nytt magasin blitt sådd; Et utforskende, kritisk magasin, ved navn Wallet. I tillegg til By Olsen, står tidligere Acne Paper-journalist, Geir Haraldseth, tidligere Copy Editor for Recens, Felicia Granath, og tidligere Art Director for Recens, Morteza Vaseghi bak det lommebok-store magasinet.

Det første magasinet har temaet «Admins of Authority» og lanseres neste uke. (Les mer om dét på Melk & Honning, førstkommende mandag)

Hva tenker du om det stempelet du har hatt frem til nå som ‘ung og lovende’. Du har fått mye oppmerksomhet for det opp i gjennom og sikkert gagnet på det, men nå beveger du deg inn i de voksnes rekker. Hvordan forholder du deg til det å ikke ha den unge «X-faktoren» lengre? 

– Mye av det der var utspekulert og bevisst fra vår side for å få presse rundt hele prosjektet; «verdens yngste redaktør» og så videre. Men jeg har vært i ungdomsfasen i mange år nå, og jeg er drittlei av den båsen. Og selvfølgelig er dette mye av grunnen til at jeg og vi ville laget Wallet. Det har vært veldig viktig for meg at det ikke lenger skal være noe ungdomsnarrativ rundt det. Det er et modent produkt og prosjekt.

– Nå føler jeg at arbeidet mitt er bra uansett hvilken alder jeg er i, avslutter By Olsen.

Alle bilder: Wallet/Maria Pasenau.

Les også: Norsk modell-tvillingpar intervjues av Vogue