Bilde fra DRIB sin kampanje

– Det som begynte som en frustrasjon ble etter hvert noe vi omfavnet

Denne uken har DRIB premiere på kino. Den norske filmen skal være en hybrid mellom fiksjon og dokumentar.

DRIB er basert på hendelser opplevd i Los Angeles av Amir Asgharnejad, som spiller seg selv i filmen. Den gjenskaper historien bak et mislykket og voldelig markedsføring-stunt i regi av et velkjent energidrikkmerke via et amerikansk reklamebyrå.

Bak filmen står den norske regissøren Kristoffer Borgli.

Han forteller at det mest utfordrende ved filmen har vært å få en veldig komplisert historie til å bli forståelig, underholdende og morsom. Regissøren innrømmer at historiefortellingen til tider har trumfet sannheten.

– Vi har nok blitt revet med noen steder, men alt for kunsten!, forteller Borgli til Melk & Honning.

DRIB er ikke lenger bare en film. De har også lansert en egen kleskolleksjon, energidrikk og kaffebønner i forbindelse med premieren.

– Vi forteller en historie fra reklamebransjen som faktisk har skjedd, om en merkevare som faktisk finnes, men fikk ikke lov til å bruke det faktiske merkevarenavnet i filmen. Derfor ble vi ble nødt til å lage et eget, troverdig merke som erstatning.

Ideen var først at DRIB skulle leve livet sitt i filmen, men det utviklet seg til å bli satt ut i det virkelige livet.

–  Det som begynte som en frustrasjon ble etter hvert noe vi omfavnet, og en del av det kunstneriske produktet, forteller regissøren.

Kleskolleksjonen er preget av logoen DRIB og slagordet «stay awake». Borgli sier at hovedinspirasjon bak klærne er vold – et gjennomgående tema i filmen.

I dag, tirsdag 9. mai, åpner DRIB en egen butikk i Prinsens gate 22. Pop up-butikken vil føre hele sortimentet med hettegensere, longsleeves, t-skjorter og silkeskjerf.

Bilde fra DRIB sin kampanje Bilde fra DRIB sin kampanje

Bilde fra DRIB sin kampanje
Bilde fra DRIB sin kampanje

Bilde fra DRIB sin kampanje

Les også: Hvordan ble treningstøy high fashion?