DN: Konkurransetilsynet ut mot influencer-samarbeid

Kan være lovbrudd, mener konkurransedirektøren.

Forrige helg trykket Dagens Næringslivs helgeutgave D2 et større intervju med den norske influenceren Annabel Rosendahl (bak betalingsmur).

I intervjuet forteller Rosendahl om samarbeidet med influencerne og venninnene Darja Barannik, Tine Andrea Storløs, Janka Polliani, Marianne Theodorsen og Celine Aagaard

«– Det unike er at vi alle er venninner som faktisk forsøker å hjelpe hverandre istedenfor å konkurrere. Det er en myte at det er kjærestene våre som tar bildene. Vi tar hverandres bilder, sier Rosendahl i intervjuet. 

– Vi kan også diskutere priser og lønn sammen, slik at ingen priser noen andre ut.»

Det har fått konkurransedirektør Lars Sørgård i Konkurransetilsynet til å reagere. Det skriver DN torsdag (bak betalingsmur).

– Hvis influenserne samarbeider der hver og en regnes som selvstendig næringsdrivende, så kan det være et brudd. Alene kan de gjøre hva som helst, men med en gang de snakker om forretningsmodell med andre må de tenke seg nøye om, sier Sørgård til DN. 

Han advarer om at selvstendig næringsdrivende plikter å følge regelverket, og at brudd kan føre til sanksjoner i form av gebyrer. 

Til DN sier Rosendahl at sitatet «kanskje kom litt feil ut» og at venninnene ikke samarbeider på pris. Også Aagaard, Storløs og Theodorsen som alle nevnes i førstnevnte artikkel avviser at de samarbeider om priser.

Hovedbilde: Silje Skarra

Les også: Hvor er mangfoldet i gatemotebildene?