FW18-kolleksjonene som hyller kvinnen

Både norske og internasjonale designere har latt seg inspirere.

Med både #MeToo og #AskHerMore har feminisme og kvinnekamp fått en enda sterkere plass i motebildet. Det skulle bare mangle at designerne har hatt nettopp kvinnen i bakhodet når de designet sine nye kolleksjoner. Her er noen av de som hyller kvinnen denne sesongen:

Chloé

Med sesongens kolleksjon, som ble vist under Paris Fashion Week tidligere denne måneden, styrte designer Natacha Ramsay-Levi det franske motehuset litt bort fra festival-chic-stilen.

Chloé har hatt mange designere, men en fellesnevner for alle kolleksjonene, uavhengig av hvem som har sittet i sjefsstolen, er at de hyller kvinnen. Feminint – eller «klær som kvinnen ønsker å kle seg i» som huset selv sier. Og hva er stikkordene da? Fransk enkelhet, skriver Vogue.

FW18-kolleksjonen oste av 70-talls vibber – tiåret for nettopp kvinnefrigjøring og likestilling.

Versace

Da Gianni Versace designet for merket under sitt eget navn hadde han søsteren Donatella Versace som muse.

Etter drapet på den legendariske designeren, var det nettopp hun som overtok designerstillingen – og inspirasjonen bak kolleksjonene er den i dag fortsatt sterke kvinner som hun selv.

FW18-kolleksjonen skal være for alle kvinner – uansett alder og bakgrunn har hun sagt, og – i en video på Vogue forteller den italienske designeren at målet med kolleksjonen er å knytte kvinner tettere sammen for å gjøre de både sterkere og mer selvsikre.

Christian Dior

Maria Grazia Chiuri ble sjefsdesigner hos Christian Dior i 2016, og ble med det motehusets første kvinnelige sjefsdesigner. Samme året feiret erkefranske Dior 70 år, så det var vel strengt tatt på tide?

Siden den gang har Chiuri feiret kvinnen med et feministisk standpunkt i alle sine kolleksjoner, som for eksempel t-skjortene med teksten; «The future is female» og «We should all be feminist».

Også FW18-kolleksjonen hyller kvinnen. Visningen under moteuken i Paris tidligere denne måneden fant sted på Musée Rodin der veggene i lokalet var dekket av magasinforsider, feministiske slagord og plakater fra 1968: Året som markerer politisk omveltning i Frankrike. Legg også merke til genseren med påskriften «C’est Non, Non, Non et Non».

Jacquemus

Franske Simon Porte Jacquemus bak merket med samme navn har gjort seg kjent for sin designfilosofi: «Jeg skaper ikke klær, jeg skaper historier». Kolleksjonen fra det franske motehuset var hakket mer sommerlig enn hva andre viste, og modellene ble sendt nedover catwalken med store solhatter, friske farger og høye splitter som en hyllest til ville kvinnekroppen. Kolleksjonen er inspirert av designerens mange reiser til Marokko.

Psst: Under visningen avslørte Jacquemus at han nå også vil designe klær for menn.

Prada

Foto: Indigital

Under Prada-visningen i Milano ble vi blåst av banen av Miccuia Prada. Den legendariske designeren viste en kolleksjon bestående av søte og «jentete» kjoler, sammen med blant annet sokker og hæler, i tillegg til nylonplagg og sporty jakker og kåper. Kolleksjonen ble designet med utgangspunkt i kvinnen som er klar for å stå opp mot urettferdighet.

– #MeeToo? Jeg har tenk på dette i så mange år. Det er på tide at det virkelig skjer noe. Vi må være klar for å både varsle og gi beskjed, sa Miccuia Prada etter visningen.

Anok Yai (på bildet til venstre) er den andre mørkhudede kvinnen som åpner Prada-visningen etter Naomi Campbell i 1997.

ESP

Foto: Indigital Images / Oslo Runway

Norske Elisabeth Stray Pedersen har gjort stor suksess med sin egen fabrikk på Økern i Oslo, og er anerkjent for sine plagg i god, norsk ull. Det siste året har en av kåpene hennes dessuten blitt sett på supermodell Gigi Hadid.

I anledning FW18-kolleksjonen hun viste under sesongens Oslo Runway, besøkte Melk & Honning henne på fabrikken, hvor hun fortalte om den kommende kolleksjonen.

– Vi opplever at dagens moderne norske kvinne beveger seg igjennom mange ulike roller og samfunnslag i løpet av en dag. Mange ønsker å fremtre med en blanding av selvsikker avslappethet og representasjon, sa hun til Melk & Honning.

– Vi har latt oss inspirere av arbeidskvinnen, eller rettere sagt Økern-dama og satt henne i ny kontekst, fortalte designeren.

Line of Oslo

Line Varner og resten av gjengen bak Line of Oslo har i flere år hatt et budskap som oser av girlpower, og denne sesongen var intet unntak. På modell og Instagram-personlighet Miss Cola Cherry, fikk vi blant annet se en t-skjorte med teksten «Say it loud». Det er designerens svar på #MeToo, og skal være en påminnelse om at kvinner må stå sammen og heie på hverandre.

– Når jeg lager en kolleksjon tenker jeg alltid på den sporty og sterke nordiske kvinnen, sier Line Varner, og fortsetter:

– Kolleksjonen er ikke så sesongavhengig, men inneholder nøkkelplagg som passer en kvinne og hennes travle hverdag. Jeg vil begeistre med plagg som kvinnen både føler seg fin i og som er komfortable. Føler du deg vel så presterer du bedre.

Hovedbilde Dior FW18, via MuseMagazine.

Les også: Fem bøker for kvinnesterk lesing