Dior sin nye sjefsdesigner hyller kvinner i sin første kolleksjon

Denne runden av Paris Fashion Week er virkelig sesongen hvor nye sjefsdesignere setter sitt første fotavtrykk hos forskjellige franske motehus. Anthony Vaccarello valgte å sette sitt signaturpreg på Saint Laurent for sin debutkolleksjon, og Lanvin sin nye kreative leder fikk lunkne tilbakemeldinger da hun viste fram sine sensuelle kreasjoner tidligere denne uken.

I går var det klart for Dior sin nye kreative leder, Maria Grazia Chiuri, å vise fram sin første kolleksjon for det franske motehuset. Chiuri er det 70 år gamle motehusets første kvinnelige sjefsdesigner, noe som tydelig satte sitt preg på kolleksjonen. 

Blant annet var en av t-skjortene trykket med teksten «We Should All Be Feminists», som er inspirert av talen til Chimamanda Ngozi Adichie, som kanskje er aller mest kjent fra Beyoncé sin sang Flawless. Forfatteren var også en av hedersgjestene, og sangen ble spilt i bakgrunnen under showet. En stor kilde til inspirasjon for Chiuri var fektedrakten.

– Fekting er en sport hvor balansen mellom tanker og handlinger, og harmonien mellom sinnet og hjertet er essensielt. Uniformen til den kvinnelige fekter er, men noen unntak på grunn av spesiell beskyttelse, den samme som hos den mannlige, forklarer den italienske designeren i programmet til visningen.

Chiuri tok historien til motehuset på alvor, og refererte til mange av sine forgjengere. Blant annet var bier et gjennomgående trykk, som var ett av Christian Dior sine yndlingsmotiv. Hun refererte også til John Galliano sin periode hos det franske motehuset, som var preget av uttrykket «J’adore Dior», som Chiuri har gjenskapt til «J’ADIOR». Romantiske kjoler, som Chiuri er mest kjent for fra sin tid hos Valentino, var også å se på catwalken med mønster slik som hjerter, blomster og blader, ofte stylet med et par hvite sneakers.

Screen Shot 2016-09-30 at 18.59.44
Foto via Instagram @dior

Les også: Dette norske merket viser under moteuka i Paris i dag