Insta-fenomen ut mot Virgil Ablohs LV-debut

«Det Louis Vuittons herrelinje kanskje har tilegnet seg i ‘street-cred’ har de tapt i den avgjørende aspirasjonsfaktoren»

Torsdag viste Virgil Abloh sin debutkolleksjon som kreativ leder for Louis Vuittons herrelinje under herremoteuken i Paris. Det har vært knyttet skyhøye forvetninger til debuten helt siden nyheten om at han tar over for Kim Jones i det franske luksusmotehuset slo ned som en bombe tidligere i år. Overraskende var det kanskje ikke med tanke på det sterke båndet mellom luksus og streetwear den siste tiden, men det var smått revolusjonerende med det som var utnevnelsen av den første ikke-hvite kreative lederen for det erkefranske motehuset.

Virgil Abloh med Rihanna under LV-debuten

Selv om både Abloh og Louis Vuitton holdt kortene tett til brystet i påvente av debuten har begge i tro streetwear-ånd teaset kolleksjonen på Instagram med små drypp av det vi kunne forvente å se på catwalken under den franske herremoteuken torsdag. Ned en regnbuefarget catwalk gikk en bred casting av modeller, blant dem norske Vetle Emilie, i plagg og tilbehør inspirert av fargeeksplosjonen som oppstår når hvitt lys treffer en prisme, et statement som også fungerte som et nikk til det motebransjen kanskje er aller mest opptatt av akkurat nå, nemlig mangfold.

Både på catwalken og front row var kjente fjes – mange venner av designeren selv; Kid Cudi, Playboi Carti, Dev Hynes, Steve Lacy og London-rapperen Octavia, Rihanna, Naomi Campbell, Kanye og Kim Kardashian West, Travis Scott, Kylie Jenner, A$AP Rocky, Miguel og Moses Sumney – flere kledd fra topp til tå i kolleksjonen.

Men ikke alle hyller kolleksjonen slik som heiagjengen på første rad.

I en Instagram-post på den beryktede, og fryktede, profilen Diet Prada signert Tony Liu og Lindsey Schuyler, som tidligere i år stod frem med sin ekte identitet i et intervju med motenettstedet Business of Fashion, får både Abloh og Louis Vuitton gjennomgå.

I kjent Diet Prada-ånd sidestilles en rekke bilder fra torsdagens visningen med looks signert andre designere og motehus, blant dem både Maison Margiela, Raf Simons, Pieter Mulier, Helmut Lang, Yohji Yamamoto og Calvin Klein. Til og med Pink Floyd med kultalbumet «Dark Side of the Moon» er med i oversikten over det duoen mener er mer enn bare innafor inspirasjon.

«Virgil oppdaget nettopp Pink Floyd på en måte de fleste forstadsungdommer gjør når de er 15 år og røyker hasj for første gang», skriver de to blant annet i caption til bildene.

«Det er mye diskusjoner om personlighet i 2018, og selv om dét er en av hovedårsakene til at han har landet posisjonen, vil det være nok å selge fire-fem jakker og vesker med gulvlange plastikkjettinger? Mens det er noe attråverdig i de kule, slouchy, skreddersydde silhuettene som Kim Jones etablerte med Supreme-samarbeidet, mangler resten av kolleksjonen den oppfinnsomheten man forventer fra et topp luksushus med en mester ved roret for damekolleksjonene»

«Det Louis Vuittons herrelinje kanskje har tilegnet seg i ‘street-cred’ har de tapt i den avgjørende aspirasjonsfaktoren, men har det noe å si når man har et crew som Virgils?». 

For bare noen dager siden anklaget Diet Prada Ablohs gode venn og kollega Kanye West for kopiering – igjen. Denne gangen satt de fingeren på det de mener er en «slående liket» mellom rapperen og designerens nye kampanjebilder, der han blant annet kloner kona Kim Kardashian West, og en fotoserie signert den amerikanske kunstneren Rita Minissi fra 2015.

In his first outing as Artistic Director at @louisvuitton, @Virgilabloh stated his starting point was the idea of white light hitting a prism, and dividing into its component colors. Virgil just discovered Pink Floyd in a right of passage most millenial suburban kids go through when they're 15 and hit the bong for the first time. While we applaud the palpable joy on display and appreciate the momentous occasion of a POC taking the reigns at a major luxury house, there's a dark side to this rainbow (lol). True to the Virgil we all know, inspiration truly drew heavily from the menswear masters of the 20th century, from archive to recent Raf Simons and Maison Margiela, Yohji Yamamoto, and Helmut Lang.  There's a lot of discussion about the cult of personality in 2018, and while that's one of the main reasons he's landed that position, will it be enough to sell 4-5 figure jackets and bags with plastic chains that drag on the floor?  While there's desirability in the cool, slouchy tailored silhouettes that Kim Jones established in the landmark Supreme collaboration, the remainder of the collection lacks the ingenuity one expects from a top-level luxury house with a master at the helm in womenswear.  What Louis Vuitton menswear may have gained in "street-cred", they easily have lost in the all-important aspiration factor, but will it matter if you have a crew like Virgil's? • #louisvuitton #virgilabloh #menswear #streetwear #luxury #streetstyle #helmutlang #rafsimons #maisonmargiela #dior #christiandior #sterlingruby #yohjiyamamoto #hypebeast #hypebae #highsnobiety #wiwt #ootd #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Hovedbilde via @diet_prada / Instagram

Les også: Se Kim Jones’ første kolleksjon for Dior Homme