diesel-kampanje

Diesel ut mot nettmobbing

Tar standpunkt i ny kampanje.

Som følge av at sosiale medier har fått en viktigere og mer solid rolle og betydning i hverdagen vår, har vi også blitt kjent med og måttet lære oss å håndtere fenomenet nettmobbing.

Det er noe de fleste av oss har vært vitne til eller også fått kjenne på selv. Vi ser det daglig i kommentarfeltene til både aviser og nettsider, på forum som Jodel eller så nært som i egen innboks.

I sin nyeste kampanje tar Diesel stilling til hva de mener om nettmobbing. Med seg på laget har de fått kjendiser som Nicki Minaj og Gucci Mane. Alle med samme fokus: å rette søkelyset mot nettmobbing.

gucci mane for diesel.
Gucci Mane for Diesel. Foto: Diesel

Motenettstedet Business of Fashion skriver at fire av ti i USA har personlige erfaringer med nettmobbing, mens 62 prosent ser på det som et stort problem.

Diesel-kampanjen for AW 2018/19 inkluderer kjendiser som Nicki Minaj, Gucci Mane, skuespillere Bella Thorne, Tommy Dorgman og Yoo Ah-in og modell Jonathan Belline. De har fått i oppgave å finne frem til de mest hatefulle kommentarene de har fått på sosiale medier som igjen har blitt printet på plagg i kolleksjonen som har fått det passende navnet «Hate Couture».

På Nicki Minaj’ t-skjorte står det «The bad guy», mens Gucci Mane har på seg en med påskriften «Fuck you, Impostor».

Forhåpentlig vil kolleksjonen treffe langt bedre enn det det amerikanske merket LPAs gensere gjorde som fremstod mer som body shaming enn noe annet med print som «Å være feit er ikke vakkert, det er en unnskyldning». Etter massiv kritikk valgte merket å trekke genserne fra nettbutikken Revolve. 

Diesel-kunder vil også kunne få sin egen tekst på plaggene fra 6. oktober. Overskuddet av salget vil klesmerket donere til et anti-mobbing-program.

YME Universe i Oslo kommer til å føre kampanjen i butikk.

Hovedbilde: Diesel

Les også: Får kritikk for body shaming-genser