Diesel med «falske» merkeklær

Det italienske merket lurer kundene trill rundt – og kommer med en egen kolleksjon «designkopier».

Under New York Fashion Week, som nå er i gang for fullt, har Diesel, heretter Deisel, åpnet en sjappe som selger «falske Deisel-varer. Boden ligger i Canal Street, som er midt i hjertet av området som selger kopierer av luksusvarer. Sjappen med «designkopiene» åpner i motemetropolen i dag.

Gjennom de siste sesongene har vi sett en tendens til at flere designere og motehus velger å bruke designkopiene som har solgt som god fisk i typiske «syden-boder» i flere tiår, til sin fordel.

Blant annet italienske Gucci har laget vesker og klær med teksten «Guccy» godt synlig, som en slags ironi på de falske varene.

Nå slår også Diesel et slag for ekte-falske varer. 9.februar, midt under den travle moteuken i New York, åpner merket sin egen bod hvor de selger autentiske «falske» varer. Alt fra produksjon og materialer er den samme – men logoen har fått en ny vri.

Besøker du en bod med falske varer i eksempel Tyrkia har du gjerne opplevd at det står skrevet «Deisel» og ikke «Diesel» på logoen. Dette har merket brukt til sin fordel, i det de lurer folk gatelangs New York, trill rundt.

Før moteuken startet fikk Diesel prøvekjørt konseptet og resultatet viser de i en egen video: 

I en pressemelding skriver Diesel at flere av kundene var veldig skeptisk og forvirret til varene med feil logo, men at alt som blir solgt i sjappen er unike «one of a kind»-produkter, signert det italienske merket – bare med en litt annen variant av logoen.

Diesel skriver videre at dem som faktisk har kjøpt med seg noen av de «falske» Deisel-varene, nå er heldige eiere av noen unike varer, som vil bli samleobjekter.

Kundene som kjøper Deisel-varene fra sjappen i Canal Street, får gjort et skikkelig kupp. For de av oss som ikke er like heldig, kan vi fortsatt sikre oss deler av kolleksjonen – fra 13.februar blir plaggene solgt på Diesels nettside. Men da til vanlige Diesel-priser. (Og det går kanskje ikke an å prute der?)

– Ved å spille på den nåværende logomanien i motebildet, leker Diesel med fansen sine – og oppfordrer dem til å føle seg fri til å kle seg i akkurat det de føler for. Hvorfor? Fordi tiden nå er inne for å feire dem som «gonna pop some tags, with only twenty dollars in their pocket, looking for a come-up that is f*****g awesome», skriver Diesel pressemeldingen.

Se flere bilder fra den nye Deisel-sjappen og plaggene her: 

Alle bilder og video: Director Andrew Lane, Rival School Pictures

Les også: Logomania i motebildet: Fra harry til hot