Dette er verdens mest verdifulle klesmerker

Luksusmarkedet vokser mest.

Hvert år slipper Interbrand oversikten over verdens 100 mest verdifulle merker. På toppen av listen troner, ikke overraskende, giganter som Apple, Google, Amazon, Microsoft og Coca-Cola, men også en rekke klesmerker er representert.

I fjor holdt Nike en førsteplass over de mest verdifulle klesmerkene foran både Louis Vuitton, H&M og Zara på henholdsvis andre-, tredje- og fjerdeplass.

Det gjør de også i år, men denne gangen er det luksussegmentet som opplever den største veksten med Louis Vuitton og Chanel blant de mest verdifulle med både Hermes og Gucci hakk i hæl.

Louis Vuitton klatrer én plass på listen fra i fjor opp til en 18. plass og Gucci fra 51. til 39. plass. Chanel er for første gang med på listen på 23. plass.

Mens fjorårets rapport viste turbulensen i luksusmarkedet hvor merkevarer strever med å tilpasse seg den digitale verdenen, en nedgang av kjøpesentre i USA og et skifte i at forbrukere heller bruker penger på opplevelser istedenfor luksusvarer kan det altså virke som om trenden er i ferd med å snu.

I følge Business of Fashion som først omtalte listen vokser luksusmarkedet med en fart vi ikke har sett siden 2004, og sektoren høster fruktene av økt forbruk i Kina og andre utviklingsland. I tillegg har merker som Gucci vunnet over unge forbrukere med oppdatere designs og smarte markedskampanjer.

Men ikke alle luksusmerker klatrer på listen. Burberry faller fra 86 til 94 i en tid med store endringer for det erkebritiske motehuset. Også Prada fortsetter fallet – denne gangen til 95. plass.

Hovedbilde via Louis Vuitton

Les også: Gjett hva Drakes klesmerke vil selge for i år