Dette er verdens hotteste merke

Det franske motehuset tar over plassen til Gucci på den internasjonale listen.

Motenettstedet og e-shopping-giganten, Lyst, måler hvert kvartal de mest søkte og mest solgte merkene og produktene på sin plattform. I samarbeid med Business of Fashion blir over 4.5 millioner klikk per time fra over 65 millioner årlige kunder, fem millioner produkter og 12,000 merker analysert for å finne ut hvilken designer vi søker mest på – og kjøper mest av.

Forrige kvartal regjerte Alessandro Micheles Gucci på toppen av denne listen, med Yeezy og Balenciaga på andre og tredje plass. I går ble det nest siste kvartalet av 2017 analysert, og hvor Gucci har falt til en andre plass, har Balenciaga under Demna Gvasalia steget to plasser og tatt over førsteplassen.

Demna Gvasalia. Foto: BoF

Lyst og BoF beskriver den ferske førsteplassen ved at merkets nye logo og plassering hos Colette har gjort det til et av de mer kommersielle, samtidig som designer Demna Gvasalia fortsetter å designe produkter som driver mote-narrativet på internett.

Balenciaga-Crocksene og IKEA-baggen er blandt Gvasalias mest oppsiktsvekkende design

Siden georgiske Demna Gvasalia i 2015 tok over etter Alexander Wangs korte runde hos Balenciaga, har det franske motehuset tatt en sømløs overgang inn til det 21. århundre. Gvasalia hylles for å være en av de få, om ikke den eneste, designeren som forstår internett-kultur og har med det samme blitt en gallionsfigur for «generasjon z» og illusjonen av tilgjengelig high fashion.

Gvasalias andre merke, Vetements, faller på en solid fjeldreplass.

Likevel er det listens tredjeplass som er den virkelige suksesshistorien. Virgil Abloh og Off-White har hoppet hele 31 plasser dette kvartalet, fra en beskjeden 34 plass til en plass blant topp tre. Abloh er en del av den nye designer-generasjonen som er med på å hviske ut linjen mellom streetwear og high-fashion. BoF beskriver plasseringen slik:

– Virgil Abloh’s innflytelsesrike sirkel av venner og tilstedeværelse på tvers av plattformer har gjort utbytte i det tredje kvartlet, samtidig som det har gjort Off-White merke nummer én i USA.

På resten av top 10 plassene ligger Vetements, Givenchy, Valentino, Saint Laurent, Stone Island, Moncler og Raf Simons.

Hvorvidt Gvasalia og Abloh kan opprettholde sin enorme hype og fanbase blant motebransjens mange tidløse merker og ikke-tidløse smak gjenstår å se, men for nå er det trygt å si at de to, sammen med Alessandro Michele, er de viktigste representantene for og rebellene mot dagens motebransje.

Virgil Abloh. Foto: Vogue

Hovedbilde: WWD

Les også: M&Hs toppliste: Klumpete sneakers