Dette er samarbeidet du sannsynligvis ikke så komme

I alle fall ikke hvis du er født før 1995.

Det er ingen nyhet at moten er sirkulær, men de siste par årene har det virkelig gått i rekordfart noe som har ført til en slags samtidighet av trender. Både 70-, 80- og 90-tallet har nærmest stått sentralt samtidig, og av disse er det kanskje 90-tallet som de aller fleste av oss har mildt sagt ambivalent forhold til. For mens 70-tallet bød på revolusjonerende flower power, slengbukser og peace and love og 80-tallet på statements som markerte skuldre, midjer og paljetter husker vi 90-tallet best for blant annet magetoppen, chokeren og platåskoene – og alt er kommet tilbake.

Nå tar Puma det et steg videre, og lanserer et samarbeid med Buffalo – skomerket alle som er født på 80-tallet og tidlig på 90-tallet enten eide ett eller flere par fra eller i det minste drømte om. For sammen med Sefa-bukser var Buffalo-skoen utvilsomt det aller kuleste som fantes der ute. 

Modell: Maria Gullseth. Foto: Fredrik Austad

Merket ble startet allerede i 1979 som et retail-selskap for cowboy boots. I 1984 begynte de å selge utenfor hjemlandet Tyskland, og tok på rekordtid markedsandeler. Men det var først i 1995 da selskapet lanserte en sportssko-kolleksjon med plattformsåler at merket virkelig var på alles lepper og på føttene til noen av 90-tallets fremste superstjerner som Spice Girls, Madonna, N’Sync og Cameron Diaz.

De siste par årene har de igjen begynt å dukke opp i butikkhyllene. Nå også som et samarbeid med sportsgiganten som med fokus på møtet mellom deres Suede-sneaker kjent for sin rene og enkle silhuett og Buffalo Londons chunky og røffe style skal fremkalle retro punk-moten fra 90-tallet i modellen som har fått navnet Suede Buffalo.

I Norge vil samarbeidet være tilgjengelig eksklusivt hos Yme i Oslo som får inn skoen i to farger; white og black. Samarbeidet slippes 8.desember.

Alle bilder via Puma.

Les også: Kastet seg inn i sneakerskrigen: Nå stenger Oslo-butikken