Dette er folkets favorittdesigner

Melk & Honnings lesere har bestemt at Tom Wood fortjener tittelen årets designer.

Mona Jensen, designer i Tom Wood, virker veldig fornøyd og overrasket i det Melk & Honning ringer henne med den glade nyheten mandag morgen.

Av de tolv nominerte norske designerne var det Tom Wood som gikk av med seieren!

– Dette var gøy! Det er alltid kjekt å vinne når folk stemmer fritt på sin favoritt.

–Det er tross alt vanlige folk vi skal leve av og som vi designer for, så dette viser bare at vi gjør noe riktig og at det blir satt pris på.

Jensen forteller videre at de var klar over at de var blant de tolv designerne Melk & Honning hadde nominert til årets designer, men at de har holdt en veldig lav profil rundt det.

– Vi var veldig forsiktig rundt kåringen fordi vi var usikker på om vi har utmerket oss nok. Det har tatt lang tid før vi har fått den anerkjennelsen vi har i dag.

Hun røper at Tom Wood-teamet ga en thumbs up på designeren Edda Gimnes.

– Edda Gimnes er en inspirerende designer, som gjennom sitt design klarer å formidle mer av kunsten som kan ligge i mote. Det er viktig at Norge også støtter nye talenter.

Jensen gir uttrykk for at hun er overrasket, men veldig glad for at Tom Wood stakk av med seieren. Hun understreker at det var mange designere med mye spenn var nominert og bruker Edda Gimnes og Admir Batlak som eksempel på det store mangfoldet blant norske designere.

Bilder fra Tom Wood-visningen på Salt i Oslo sommeren 2017. Foto: @TomWood___

Lærerikt år

Jensen forteller at 2017 har vært et år med mange høydepunkter for merket.

Tom Wood-designer, Mona Jensen.

Hun nevner at blant annet det at Tom Wood har flyttet til et nytt og større lokale i Nedre Slottsgate, som har vært et lite og internt høydepunkt.

– Oslo Runway x 2 har også vært stort. Det har gitt oss ny energi og lært oss mye. Forrige visning som vi hadde på Salt i sommer utmerket seg og er blant det kjekkeste.

Jensen røper at Tom Wood har søkt om å holde ny visning under Oslo Runway i januar 2018, men at hun ikke kan fortelle om de er tatt med eller ikke. Uansett lover hun at det blir en Tom Wood-visning.

– Vi har også lansert denim i år. Vi startet med innsalg til butikkene i januar 2017, men fikk det levert i butikk fra august, sier Jensen og fortsetter:

– Denim er en spennende, ny kategori for oss som til nå har blitt tatt veldig godt i mot.

Hun understreker at de i Tom Wood synes det er stas at folk velger å kjøpe denim fra dem og at hun mener det gjenspeiler troverdighet til merket og at denim i god kvalitet blir satt pris på.

Demin har vært et prosjekt merket har holdt på med i halvannet år og som de vil se at fortsetter å vokse. Jensen forteller at de har solgt mye denim i Japan og at de nå har fått til en større avtale som de er spent på å følge med på hvordan vil utspille seg videre i 2018.

Godt design fremfor sponsing

MinMote-leder, Elise Alexandra Gulbranden, var en av ekspertene Melk & Honning pratet med i forkant av kåringen. Hun nevnte at Tom Wood var en av hennes favoritter og at hun trodde det var merket som kom til å stikke av med tittelen Årets designer.

Da Melk & Honning fortalte henne at Tom Wood viste seg å være vinneren, forteller hun at hun tror grunnen til dette kan være at merket har klart å utvikle seg gjennom året, uten at det har gått på bekostning av den sterke identiteten deres.

På lik linje som Jensen, peker også Gulbrandsen ut visningen på Salt under Oslo Runway, som ett av årets høydepunkter for merket.

– Gjengen bak Tom Wood har pekt seg ut som en kul stemme, samtidig som de har klart å holde seg interessante. Det er deilig å se et norsk designteam som viser at godt design og omdømmebygging går foran sponsing, sier Gulbrandsen.

Ditte Kristensen, sjef for Oslo Runway, mener at Melk & Honning sin kåring er et bra initiativ som setter fokus på norske designere.

– Wow, det var flott at Tom Wood gikk av seieren, sier hun da Melk & Honning ringer henne mandag morgen.

Hovedbilde via @TomWood___

Les også: Min karrierevei: Morten Isachsen