Dette er de mest verdifulle klesmerkene i verden

Sportsmerke er mer verdt enn luksus.

Hvert år lanserer Interbrand rapporten «The Best Global Brand Report» som identifiserer de 100 mest verdifulle merkene i hele verden. Rangeringen er basert på økonomiske resultater, deres kapasitet til å påvirke konsumenter og deres evne til å påvirke prisnivået på de produktene eller servicene de tilbyr.

Teknologimerker som Apple, Google og Microsoft topper listen, men også klesmerker er å finne på kåringen.

I år er det Louis Vuitton som havner på førsteplass blant luksusmerkene på en total 19. plass. Men rett foran det franske motehuset er sportsmerket Nike på en 18. plass.  

Blant annet H&M, Zara, Hermès, Loreal, Gucci, Burberry og Prada er også å se på kåringen. Ralph Lauren, som i fjor var på en 98. plass, har falt helt av listen.

Dette er de 13 mest verdifulle merkene i mote- og skjønnhetsbransjen i 2017: 

  • Nike (18)
  • Louis Vuitton (19)
  • H&M (23)
  • Zara (24)
  • Hermès (32)
  • L´oreal (45)
  • Gucci (51)
  • Adidas (55)
  • Cartier (65)
  • Tiffany & Co (81)
  • Burberry (86)
  • Prada (94)
  • Dior (95)

Ifølge BoF viser rapporten turbulensen i luksusmarkedet hvor merkevarer strever med å tilpasse seg den digitale verdenen, en nedgang av kjøpesentre i USA og et skifte i at forbrukere heller bruker penger på opplevelser istedenfor luksusvarer.

– En av de viktigste måtene å møte de nye utfordringene og gjøre det om til en mulighet til å vokse er å konstant jobbe med å skape en sterk merkevare, forklarer CEO i Interbrand, Jez Frampton, ifølge motenettstedet.

Mens Louis Vuitton har holdt plassen sin fra i fjor, har Prada droppet hele tretten plasser til 94.

Prada har i de siste årene strevd med å møte den nye generasjonen, og har opplevd nedgang i salg både i fysiske butikker og på nett. Men under nylige Milano Fashion Week hvor Prada viste sine nyeste kreasjoner fikk sjefen selv spørsmål om hvordan hun stiller seg til den drastiske nedgangen.

– Faktisk så liker jeg ikke å bli dømt med tanke på salg – livet mitt er så mye mer enn salg, fortalte Miuccia Prada rett etter showet ifølge Dazed. 

Les også: Fiorucci er tilbake